Ajoneuvot Koeajo 29.9.2015

Maistiainen: Porsche 911 GT3 on lähes täydellinen urheiluauto

Moottori lumoaa kierrosherkkyydellään.

Porsche 911 GT3 on nykyautoksi hämmästyttävän itsevarma. Se ei sorru monitaituroimaan mukavuuden ja urheilullisuuden välillä, vaan keskittyy ydinosaamiseensa: upeaan ajokokemukseen.

Porsche_911_GT3_2015_LA-60

Huipputekniikka on piilotettu taustalle. Nelipyöräohjaukseen, hiilikuitujarruihin tai aktiiviseen iskunvaimennukseen ei tarvitse kiinnittää huomiota. Järjestelmät ovat viimeisen päälle hiottu toimimaan taustalla, ajokokemusta tukien.

Porsche_911_GT3-5

Ohjauksesta, jarruista ja istuimesta välittyy poikkeuksellisen hyvä tuntuma. Matalasta rengasprofiilista ja noin 50 millimetrin joustovaroista huolimatta GT3 löytää otteen rapautuneimmistakin vuoristoteistä. Takamoottorisen 911:sta keveän keulan huomaa vain nopeimmissa kaarteissa.

Moottori tekee upeasta ajokokemuksesta unohtumattoman. 911 GT3 puolustaa nyt yksin vapaastihengittävien kierroskoneiden mainetta, sillä 911 Carrerat siirtyvät turboahtimien maailmaan.

Porsche_911_GT3_2015_LA-6

3,8-litraista 475 hevosvoimaista ahtamatonta bokserikuutosta kuvailevien adjektiivien kirjo on valtava: sitkeä, kierrosherkkä, upeasointinen, voimakas… Punaraja on maagisessa yhdeksässä tuhannessa.

Porsche_911_GT3-3

Kaikesta huolimatta Porsche on jo korottanut panoksia: rajoitettuna eränä valmistettava 911 GT3 RS on vieläkin rajumpi.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat