29.9.2015

Maistiainen: Porsche 911 GT3 on lähes täydellinen urheiluauto

Moottori lumoaa kierrosherkkyydellään.

Porsche 911 GT3 on nykyautoksi hämmästyttävän itsevarma. Se ei sorru monitaituroimaan mukavuuden ja urheilullisuuden välillä, vaan keskittyy ydinosaamiseensa: upeaan ajokokemukseen.

Huipputekniikka on piilotettu taustalle. Nelipyöräohjaukseen, hiilikuitujarruihin tai aktiiviseen iskunvaimennukseen ei tarvitse kiinnittää huomiota. Järjestelmät ovat viimeisen päälle hiottu toimimaan taustalla, ajokokemusta tukien.

Ohjauksesta, jarruista ja istuimesta välittyy poikkeuksellisen hyvä tuntuma. Matalasta rengasprofiilista ja noin 50 millimetrin joustovaroista huolimatta GT3 löytää otteen rapautuneimmistakin vuoristoteistä. Takamoottorisen 911:sta keveän keulan huomaa vain nopeimmissa kaarteissa.

Moottori tekee upeasta ajokokemuksesta unohtumattoman. 911 GT3 puolustaa nyt yksin vapaastihengittävien kierroskoneiden mainetta, sillä 911 Carrerat siirtyvät turboahtimien maailmaan.

3,8-litraista 475 hevosvoimaista ahtamatonta bokserikuutosta kuvailevien adjektiivien kirjo on valtava: sitkeä, kierrosherkkä, upeasointinen, voimakas… Punaraja on maagisessa yhdeksässä tuhannessa.

Kaikesta huolimatta Porsche on jo korottanut panoksia: rajoitettuna eränä valmistettava 911 GT3 RS on vieläkin rajumpi.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat