30.12.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Trucks T520 – toimistouudistus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Trucks on uusinut raskaimpien mallisarjokensa ohjaamot ja tehnyt samalla joukon parannuksia. Renault Trucks on uudistanut raskaiden kuorma-autojensa ohjaamot. Henkilöautojen faceliftien tapaan maski, ajovalot ja puskuri ovat saaneet uuden ilmeen. Samalla ilmanvirtausta on saatu ohjattua sujuvammin kulmien ympäri. Yhdessä kevyemmin rullaavien renkaiden ja vaihteiston ohjelmoinnin kanssa kulutuksesta on nipistetty pois kolmisen prosenttia. Moottoreita ei ole viilattu tällä kertaa, niiden vuoro on ensi vuonna. Emokonsernilta Volvolta peräisin olevien 11- ja 13-litraisten rivikuutosten kulutukseen on luvassa parhaimmillaan kymmenen prosentin pudotus palotapahtuman tehostamisella, tehohäviöiden suitsimisella ja uudella pakokaasuahtimella. Malliston huipulle on luvassa myös turbo compound -lisäturbiini vääntömomenttia nostamaan. Tutustuimme uuteen ohjaamoon T520-rahtiauton puikoissa. Uudistukset pätevät soveltuvin osin koko Renaultin raskaaseen mallistoon, niin korkeampiohjaamoisiin T High-rekanvetureihin kuin likaisempiin töihin soveltuviin C- ja K-sarjan kuormureihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monipuoliset säädöt Kuljettajan paikallakaan ei ole tapahtunut mullistuksia, mutta käyttäjien toivomuksiin on reagoitu. Merkittävin uudistus on ratin säätöjen uudistuminen. Ratti on korkeus- ja etäisyyssäädön lisäksi kallistettavissa. Oikean ajoasennon löytämisen pitäisi hulppeilla säätövaroilla olla helpompaa kuin koskaan, mutta henkilöautojen vaatimattomiin säätöihin tottuneelle ainakin monimutkaisempaa. Sama pätee myös uudistetun istuimen säätöjen monipuolisuuteen. Ehkäpä oikeita asentoja on useampia? Kojelaudan päälinjat ovat ennallaan, mutta materiaaleja on vaihdettu. Uusiin ominaisuuksiin kuuluu virtalukon korvaaminen käynnistyspainikkeella. Myös säilytystiloja on päivitetty ja lisätty, asiakirjoille on kätevä vetolaatikko kojelaudan alaosassa ja yläreunassa puolestaan pidike älypuhelimelle tai tablettitietokoneelle. Yöpymistäkään ei ole unohdettu, lepopunkan joustinpatja on aiempaa paksumpi ja muotoutuvapintainen. Kuljetusyritykselle tärkeämpiä seikkoja ovat kulutuksen putoamisen lisäksi ajoneuvon etähallinta. Konttorilla voi etänä seurata auton sijainnin lisäksi vaikkapa kuljettajan työaikoja ja ajotapaa tai auton kulumista ja vikakoodeja. Öljynvaihtoväli voi pisimmillään kevyessä ajossa venyä 150 000 kilometriin. Ranskalaista mukavuutta Pikaisella lenkillä uutuus tekee vaikutuksen mukavuudellaan. Kokonaispainoltaan 68 tonniin kykenevä T520 (382 kW/520 hv) tyhjänä ilman peräkärryä kulkee kuin sukkasillaan. Ylämäkiä vähätellen se puurtaa ne isoimmalla 12-vaihteella nopeuden kirpoamatta. Kierrokset eivät juurikaan tuhannen yläpuolelle nouse, jollei vaihteita itse pakota pienemmälle. Se ei kyllä kannata, niin pehmeästi ja aikailematta vaihteisto toimii. Ilmajousitus eliminoi tyhjänkin auton liikkeet tyylikkäästi. Mukavuuden kruunaa alhainen melutaso. Muut äänet ovat niin vähissä, että vastatuuleen palatessa ilmavirran suhinakin erottuu. Kulutus jää nyt alle 20 l/100 km, kuormalla lukema rumentunee roimasti. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Päivitetty 31.12.2021: terävöitetty Renaultin ja Renault Trucksin eroa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?