30.12.2021

Maistiainen: Renault Trucks T520 – toimistouudistus

Renault Trucks T520

Renault Trucks on uusinut raskaimpien mallisarjokensa ohjaamot ja tehnyt samalla joukon parannuksia.

Renault Trucks on uudistanut raskaiden kuorma-autojensa ohjaamot. Henkilöautojen faceliftien tapaan maski, ajovalot ja puskuri ovat saaneet uuden ilmeen. Samalla ilmanvirtausta on saatu ohjattua sujuvammin kulmien ympäri. Yhdessä kevyemmin rullaavien renkaiden ja vaihteiston ohjelmoinnin kanssa kulutuksesta on nipistetty pois kolmisen prosenttia.

Moottoreita ei ole viilattu tällä kertaa, niiden vuoro on ensi vuonna. Emokonsernilta Volvolta peräisin olevien 11- ja 13-litraisten rivikuutosten kulutukseen on luvassa parhaimmillaan kymmenen prosentin pudotus palotapahtuman tehostamisella, tehohäviöiden suitsimisella ja uudella pakokaasuahtimella. Malliston huipulle on luvassa myös turbo compound -lisäturbiini vääntömomenttia nostamaan.

Renault T520

Tutustuimme uuteen ohjaamoon T520-rahtiauton puikoissa. Uudistukset pätevät soveltuvin osin koko Renaultin raskaaseen mallistoon, niin korkeampiohjaamoisiin T High-rekanvetureihin kuin likaisempiin töihin soveltuviin C- ja K-sarjan kuormureihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monipuoliset säädöt

Kuljettajan paikallakaan ei ole tapahtunut mullistuksia, mutta käyttäjien toivomuksiin on reagoitu. Merkittävin uudistus on ratin säätöjen uudistuminen. Ratti on korkeus- ja etäisyyssäädön lisäksi kallistettavissa. Oikean ajoasennon löytämisen pitäisi hulppeilla säätövaroilla olla helpompaa kuin koskaan, mutta henkilöautojen vaatimattomiin säätöihin tottuneelle ainakin monimutkaisempaa. Sama pätee myös uudistetun istuimen säätöjen monipuolisuuteen. Ehkäpä oikeita asentoja on useampia?

Kojelaudan päälinjat ovat ennallaan, mutta materiaaleja on vaihdettu. Uusiin ominaisuuksiin kuuluu virtalukon korvaaminen käynnistyspainikkeella. Myös säilytystiloja on päivitetty ja lisätty, asiakirjoille on kätevä vetolaatikko kojelaudan alaosassa ja yläreunassa puolestaan pidike älypuhelimelle tai tablettitietokoneelle. Yöpymistäkään ei ole unohdettu, lepopunkan joustinpatja on aiempaa paksumpi ja muotoutuvapintainen.

Renault T520

Kuljetusyritykselle tärkeämpiä seikkoja ovat kulutuksen putoamisen lisäksi ajoneuvon etähallinta. Konttorilla voi etänä seurata auton sijainnin lisäksi vaikkapa kuljettajan työaikoja ja ajotapaa tai auton kulumista ja vikakoodeja. Öljynvaihtoväli voi pisimmillään kevyessä ajossa venyä 150 000 kilometriin.

Ranskalaista mukavuutta

Pikaisella lenkillä uutuus tekee vaikutuksen mukavuudellaan. Kokonaispainoltaan 68 tonniin kykenevä T520 (382 kW/520 hv) tyhjänä ilman peräkärryä kulkee kuin sukkasillaan. Ylämäkiä vähätellen se puurtaa ne isoimmalla 12-vaihteella nopeuden kirpoamatta. Kierrokset eivät juurikaan tuhannen yläpuolelle nouse, jollei vaihteita itse pakota pienemmälle. Se ei kyllä kannata, niin pehmeästi ja aikailematta vaihteisto toimii.

Renault T520

Ilmajousitus eliminoi tyhjänkin auton liikkeet tyylikkäästi. Mukavuuden kruunaa alhainen melutaso. Muut äänet ovat niin vähissä, että vastatuuleen palatessa ilmavirran suhinakin erottuu. Kulutus jää nyt alle 20 l/100 km, kuormalla lukema rumentunee roimasti.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Päivitetty 31.12.2021: terävöitetty Renaultin ja Renault Trucksin eroa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat