30.12.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Trucks T520 – toimistouudistus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Trucks on uusinut raskaimpien mallisarjokensa ohjaamot ja tehnyt samalla joukon parannuksia. Renault Trucks on uudistanut raskaiden kuorma-autojensa ohjaamot. Henkilöautojen faceliftien tapaan maski, ajovalot ja puskuri ovat saaneet uuden ilmeen. Samalla ilmanvirtausta on saatu ohjattua sujuvammin kulmien ympäri. Yhdessä kevyemmin rullaavien renkaiden ja vaihteiston ohjelmoinnin kanssa kulutuksesta on nipistetty pois kolmisen prosenttia. Moottoreita ei ole viilattu tällä kertaa, niiden vuoro on ensi vuonna. Emokonsernilta Volvolta peräisin olevien 11- ja 13-litraisten rivikuutosten kulutukseen on luvassa parhaimmillaan kymmenen prosentin pudotus palotapahtuman tehostamisella, tehohäviöiden suitsimisella ja uudella pakokaasuahtimella. Malliston huipulle on luvassa myös turbo compound -lisäturbiini vääntömomenttia nostamaan. Tutustuimme uuteen ohjaamoon T520-rahtiauton puikoissa. Uudistukset pätevät soveltuvin osin koko Renaultin raskaaseen mallistoon, niin korkeampiohjaamoisiin T High-rekanvetureihin kuin likaisempiin töihin soveltuviin C- ja K-sarjan kuormureihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monipuoliset säädöt Kuljettajan paikallakaan ei ole tapahtunut mullistuksia, mutta käyttäjien toivomuksiin on reagoitu. Merkittävin uudistus on ratin säätöjen uudistuminen. Ratti on korkeus- ja etäisyyssäädön lisäksi kallistettavissa. Oikean ajoasennon löytämisen pitäisi hulppeilla säätövaroilla olla helpompaa kuin koskaan, mutta henkilöautojen vaatimattomiin säätöihin tottuneelle ainakin monimutkaisempaa. Sama pätee myös uudistetun istuimen säätöjen monipuolisuuteen. Ehkäpä oikeita asentoja on useampia? Kojelaudan päälinjat ovat ennallaan, mutta materiaaleja on vaihdettu. Uusiin ominaisuuksiin kuuluu virtalukon korvaaminen käynnistyspainikkeella. Myös säilytystiloja on päivitetty ja lisätty, asiakirjoille on kätevä vetolaatikko kojelaudan alaosassa ja yläreunassa puolestaan pidike älypuhelimelle tai tablettitietokoneelle. Yöpymistäkään ei ole unohdettu, lepopunkan joustinpatja on aiempaa paksumpi ja muotoutuvapintainen. Kuljetusyritykselle tärkeämpiä seikkoja ovat kulutuksen putoamisen lisäksi ajoneuvon etähallinta. Konttorilla voi etänä seurata auton sijainnin lisäksi vaikkapa kuljettajan työaikoja ja ajotapaa tai auton kulumista ja vikakoodeja. Öljynvaihtoväli voi pisimmillään kevyessä ajossa venyä 150 000 kilometriin. Ranskalaista mukavuutta Pikaisella lenkillä uutuus tekee vaikutuksen mukavuudellaan. Kokonaispainoltaan 68 tonniin kykenevä T520 (382 kW/520 hv) tyhjänä ilman peräkärryä kulkee kuin sukkasillaan. Ylämäkiä vähätellen se puurtaa ne isoimmalla 12-vaihteella nopeuden kirpoamatta. Kierrokset eivät juurikaan tuhannen yläpuolelle nouse, jollei vaihteita itse pakota pienemmälle. Se ei kyllä kannata, niin pehmeästi ja aikailematta vaihteisto toimii. Ilmajousitus eliminoi tyhjänkin auton liikkeet tyylikkäästi. Mukavuuden kruunaa alhainen melutaso. Muut äänet ovat niin vähissä, että vastatuuleen palatessa ilmavirran suhinakin erottuu. Kulutus jää nyt alle 20 l/100 km, kuormalla lukema rumentunee roimasti. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Päivitetty 31.12.2021: terävöitetty Renaultin ja Renault Trucksin eroa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt