23.4.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Subaru Forester e-Boxer – viidennen kerran hiottu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Forester liikkuu nyt hybridivoimalinjan turvin. Subaru Forester saapuu viidenteen sukupolveensa tutulla reseptillä: kaikkea on hiottu, mutta vallankumoukselle ei ole nähty tarvetta.Suurin tekninen muutos löytyy auton voimalinjasta. Nyt ainoa moottorivaihtoehto on e-Boxeriksi nimetty hybridijärjestelmä, joka koostuu 150-hevosvoimaisesta 2-litraisesta bokserimoottorista ja 17 hevosvoiman sähkömoottorista. Vaihteisto on Subarun suosima portaaton Lineartronic, ja veto viedään tietysti neljälle pyörälle.Hybridivoimalinja ei ajossa eroa suuremmin aiemmista Subaruista. Ahtamatonta moottoria saa edelleen kierrättää runsaaasti, pienen sähkömoottorin lisätehoa ei suuremmin huomaa. Voimakkaampi bensiinimoottori tai edes tehokkaampi sähkömoottori tekisi hyvää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySukunäkö tallellaUlkoa ja sisältä Forester on tuttua Subarua. Ulkoasu on saanut kromia ja lisää muotoja, mutta järin persoonalliseksi tai huomiota herättävän komeaksi autoa ei voi sanoa.Sisätilat vaativat hetken tottumisen, nappeja ja painikkeita riittää paljon. Sijaintien oppimisen ja valikkologiikan omaksumisen jälkeen Forester tuntuu kotoisalta. Sen jälkeen alkaa arvostaa erinomaista näkyvyyttä ulos, josta kiitos suurelle lasipinta-alalle ja ohuille pilareille.Tilat ovat avarat, ja takaistuimellakin matkaa erittäin mielellään.VaivatonAjoltaan Forester on vaivaton, tosin havainnot perustuvat nyt Kiinan markkina-alueen yksilöihin, joita on tuotu Eurooppaan muutama kappale koeajokäyttöön. Lopulliset kokemukset voivat muuttua, sillä varuste-erojen lisäsi Eurooppaan tuotavat Foresterit eroavat ainakin renkaiden (Kiinan autoissa Falkenit, Euroopan mallit tuodaan Bridgestonen renkailla) ja vaihteisto-ohjauksen osalta.Alusta on jämäkkä, muttei epämukava. Ainakin kevyellä kuormalla se suodattaa töyssyt hienosti ja selvittää mutkat kallistelematta. Ohjaus ei yllä vastaaviin ylisanoihin, keskialueella on epämääräisyyttä ja tahmeutta, joka häiritsee suoraan ajoa.Ensimmäiset Foresterit saapuvat Suomeen loppuvuodesta. Hinnat alkavat Base-mallin 44 393 eurosta ja päättyvät Summit-mallin 53 801 euroon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?