26.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla Cross – sopii kuin nenä päähän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla Cross vie tutun mallin trendikkäiden crossovereiden maailmaan. Perheautoilu sopii Corollalle niin hyvin, että Crossin voisi kuvitella saapuneen jo vuosia sitten. Hyvää: tilat, mukavuus, hybridijärjestelmän toiminta. Huonoa: ei ladattavaa vaihtoehtoa. Suomalaiselle autoilijalle Toyota Corolla ei juuri esittelyä kaipaa, sillä maailman myydyimpiin automalleihin kuuluva nimike on ollut maamme autoilun peruskiviä jo vuosikymmenten ajan. Pystyperän, porrasperän ja farmarin jälkeen mallistoon liittyy Toyota Corolla Cross, joka on crossover-tyylinen tulkinta Corollasta. Tai Corolla-tyylinen tulkinta crossoverista, miten sen haluaa ajatella. Mallissa voi nähdä myös tiettyjä kaikuja takavuosien Corolla Versosta. Tylsästi sanottuna Toyota Corolla Cross onkin juuri sellainen uutuusmalli, jota voi tähän ajanhetkeen odottaa ensi vuonna uudistuvan Corollan komponenteista. Lopputuloksen yksityiskohdissa on kuitenkin kerrottavaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Corolla, mutta crossoverina 4,46 metriä pitkä Toyota Corolla Cross asettuu pystyperäisen ja farmarimallisen Corollan väliin. Ulkoisesti sukunäköä on erityisesti RAV4:ään, mutta kesymmässä muodossa. Akseliväli on hatchbackista tuttu 2,64 metriä, mutta Corolla Cross on leveämpi (1 825 mm) ja korkeampi (1 620 mm). Myös maavaraa on hiukan perusmalleja enemmän, 160 mm. Toyotan mukaan Corolla Cross on suunniteltu erityisesti perheiden Corollaksi. Tilaa on neljälle aikuiselle mainiosti. Takapenkin keskipaikkaa ei voi suositella kovin pitkiin siirtymiin muotonsa vuoksi, mutta tilaa on siinäkin kohtuullisesti. Tavaratilaa Corolla Crossissa on 394 litraa korkeassa tilassa ja se vaikuttaakin litrojaan suuremmalta. Tila on laajennettavissa 1 375 litraan takaistuimia kaatamalla. Voimalinjavaihtoehtona on aina Toyotan viidennen sukupolven täyshybridi, joka nähdään myös uudistuvassa Corollassa. Corolla Crossin tapauksessa perusversio on aina 2,0-litraiseen moottorin perustuva 145 kilowatin (197 hv) voimalinja, mutta valittavana ovat etu- ja neliveto. Nelivedossa taka-akselin sähkömoottorin tehoa on nostettu 30 kilowattiin (41 hv). Muuten viidennen polven hybridijärjestelmä eroaa edeltäjästään sillä, että Toyota on pyrkinyt karsimaan sisäiset häviöt minimiin erilaisin ratkaisuin ja kehittänyt järjestelmän ohjelmointia entistä terävämmin reagoivaksi. Toyota Corolla Crossista löytyy oheinen logo yhteensä yli 20 kertaa auton eri osista. Logoista 15 on löydettävissä ilman auton purkamista, esimerkiksi konetilasta tai tuulilasista. Sekä etu- että nelivetona hybridien vetomassa on 750 kg ja neliveto kiihtyy 100 kilometriin tunnissa 0,1 sekuntia etuvetoa nopeammin (7,5 vs. 7,6 s.). Vastaavasti etuveto hätyyttelee WLTP-kulutuksellaan 5,0-litran rajaa, mutta neliveto tyytyy parhaimmillaankin 5,3 litraan. Loppujen lopuksi voimalinjat ovat kuitenkin hyvin samankaltaiset normaalien pito-olosuhteiden vallitessa. Tilaa ja tuttuja juttuja Toyota Corolla Crossin kuljettajan paikalla vallitsee jotain uutta, jotain korkeaa. Ajoasento on pystympi ja luonnollisesti korkeammalla kuin perus-Corollassa, mutta hallintalaitteiden järjestys ja käyttölogiikka ovat tutut. Toyotan uudistettu MM21-tietoviihdejärjestelmä on käyttöliittymältään merkittävä parannus vanhempiin painoksiin, vaikka järjestelmän ominaisuudet kotimaassa ovat paikoin jättäneet toivomisen varaa. Hybridin voimavarat riittävät Corolla Crossin tarpeisiin mainiosti ja järjestelmä tuntuu jo lähes aavistelevan kuljettajan toiveita. Ohjaus on kevyt ja melko tunnoton, mutta mikä tahansa muu tuntuisi nykyisin jo yllättävältä. Lopulta Corolla Crossin yllättävin puoli on sen alusta. Sileällä espanjalaistiestöllä auto kuin auto esiintyy edukseen, mutta Corolla Crossin perusvire on selvästi pehmeämmän puolella crossovereissa yleisemmän napakkuuden sijaan. Pehmeys tuntuu kilpakumppaneita enemmän kallisteluna, mutta toisaalta alusta suhtautuu epätasaisuuksiin arkiautolle sopivalla nöydyydellä. Jäämme odottamaan jatkuuko tilanne Suomessa. Toyotalle Corolla Cross on lopulta yllätyksetön lisäys merkin klassikonimikkeen mallistoon ja sen olisi voinut kuvitella saapuvan jo muutamia vuosia sitten. Täyshybridi on kuljettajan kannalta vaivaton ratkaisu juuri nyt ja nelivetomahdollisuus osoittautunee suosituksi yhdessä lievästi korotetun maavaran kanssa. Hiukan Corolla Crossia pienempi Toyota C-HR jää mallistoon edelleen kompaktimpaa vaihtoehtoa kaipaavalle. Toyota Corolla Crossin hinnat alkavat 38 988 eurosta (etuveto Active) ja nelivetoon pääsee käsiksi 42 755 eurosta alkaen. Ensimmäisten asiakasluovutusten ajankohta on näillä näkymin joulukuussa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta