19.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: unohda superautohaaveet, Ford Fiesta ST on kaikki mitä tarvitset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeutta tärkeämpää on hauskuus, ja sitä Ford Fiesta ST:ssä riittää. Edellisen sukupolven Ford Fiesta ST:tä voisi jopa ylistää aikakautensa Peugeot 205 GTi:ksi. Pikkusportti oli luokkansa hauskin saapuessaan markkinoille, eikä tilanne paljoa muuttunut tuotannon päättyessä. Fiesta ST:n voittokulun aikana pikkusporttien luokka kehittyi huomattavasti. Markkinoille saapui esimerkiksi Peugeot 208 GTi by Peugeot Sportin ja Toyota Yaris GRMN:n kaltaisia uutuuksia, jotka tasauspyörästön luistonrajoittimineen nostivat luokan odotuksia. Fordin resepti uuteen Fiesta ST:hen olikin yksinkertainen: jalostetaan ja kehitetään, mutta ei muuteta mitään turhaan. Merkittävin muutos uutuudessa on 1,6-litraisen nelosturbon vaihtuminen 1,5-litraiseen kolmisylinteriseen turboon. Iskutilavuuden pienentymisestä huolimatta huipputeho on noussut 200 hevosvoimaan, johon edeltäjäkin pääsi Fiesta ST200 -erikoismallin myötä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme sylinteriä riittää Kolmoskone on onnistunut: sen äänimaailma on kyllin rikas ja riittävän voimantuntoinen, ja tunnelmaa ehostetaan pakoputkiston paukkein. Toinen suuri muutos on lisävarusteena saatava tasauspyörästön luistonrajoitin, jollainen löytyi myös ensikoeajoon valikoituneesta autosta. Luistonrajoittimen ansiosta keulalla on erinomainen pito, ja kaasun voi avata hyvin varhain. Fiesta ST on säilyttänyt eloisan luonteensa. Mutkateillä autoa tuntee ajavansa jo vauhdeissa, jotka superautoilla tuntuisivat tylsältä kruisailulta. Kun eloisuuteen yhdistyy tunnokkuus ja harkitusti toimivat hallintalaitteet, jatkaa Fiesta ST jälleen yhtenä markkinoiden hauskimmista pikkusporteista – tai yhtenä markkinoiden hauskimmista autoista ylipäänsä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?