19.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: unohda superautohaaveet, Ford Fiesta ST on kaikki mitä tarvitset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeutta tärkeämpää on hauskuus, ja sitä Ford Fiesta ST:ssä riittää. Edellisen sukupolven Ford Fiesta ST:tä voisi jopa ylistää aikakautensa Peugeot 205 GTi:ksi. Pikkusportti oli luokkansa hauskin saapuessaan markkinoille, eikä tilanne paljoa muuttunut tuotannon päättyessä. Fiesta ST:n voittokulun aikana pikkusporttien luokka kehittyi huomattavasti. Markkinoille saapui esimerkiksi Peugeot 208 GTi by Peugeot Sportin ja Toyota Yaris GRMN:n kaltaisia uutuuksia, jotka tasauspyörästön luistonrajoittimineen nostivat luokan odotuksia. Fordin resepti uuteen Fiesta ST:hen olikin yksinkertainen: jalostetaan ja kehitetään, mutta ei muuteta mitään turhaan. Merkittävin muutos uutuudessa on 1,6-litraisen nelosturbon vaihtuminen 1,5-litraiseen kolmisylinteriseen turboon. Iskutilavuuden pienentymisestä huolimatta huipputeho on noussut 200 hevosvoimaan, johon edeltäjäkin pääsi Fiesta ST200 -erikoismallin myötä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme sylinteriä riittää Kolmoskone on onnistunut: sen äänimaailma on kyllin rikas ja riittävän voimantuntoinen, ja tunnelmaa ehostetaan pakoputkiston paukkein. Toinen suuri muutos on lisävarusteena saatava tasauspyörästön luistonrajoitin, jollainen löytyi myös ensikoeajoon valikoituneesta autosta. Luistonrajoittimen ansiosta keulalla on erinomainen pito, ja kaasun voi avata hyvin varhain. Fiesta ST on säilyttänyt eloisan luonteensa. Mutkateillä autoa tuntee ajavansa jo vauhdeissa, jotka superautoilla tuntuisivat tylsältä kruisailulta. Kun eloisuuteen yhdistyy tunnokkuus ja harkitusti toimivat hallintalaitteet, jatkaa Fiesta ST jälleen yhtenä markkinoiden hauskimmista pikkusporteista – tai yhtenä markkinoiden hauskimmista autoista ylipäänsä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan