Ajoneuvot | Uutinen | 12.4.2020

Mazdan pitkän linjan strategia: sähköauto höystettynä wankelilla

Vuosia vihjattu wankelin paluu sähköauton generaattorina on entistä lähempänä. 100-vuotias Mazda vihjaa jo suoraan, että MX-30-sähköautoon on soviteltu myös polttomoottoria.

Jaa artikkeli

Mazda esitteli hiljattain ensimmäisenä sähköautonsa, MX-30 crossoverin. 100-vuotisen historiansa kunniaksi yhtiö myös pohdiskeli menneitä, eikä se ole unohtanut ikonisia wankeleita. Vaikka RX-7 ja RX.8 tuskin saavat seuraajia, voi kiertomäntämoottorilla olla vielä viimeinen hurraa edessään.

Mazdalla on vihjattu, että 2020 nähtäisiin sähköauto, jonka toimintamatkaa kasvatettaisiin wankel-moottoriin perustuvalla sarjahybriditekniikalla. Hiljattain esitelty MX-30 käsittää 35,5 kilowattitunnin akun ja 141 hevosvoiman sähkömoottorin, tarkoittaen noin 200 kilometrin toimintamatkaa yhdellä latauksella. Niinpä autossa voisikin olla sopiva paikka toimintamatkaa tarvittaessa jatkavalle generaattorille ja tasaisella kierrosluvulla lähes värinättömästi käyvä wankel voisikin toimia tässä roolissa hyvin.

Vielä suoremmin Mazdalla vihjataan muualla 100-vuotisjuhlamateriaaleissa, joissa sanotaan suoraan, että Felix Wankelin kehittämä polttomoottori voitaisiin nähdä MX-30:ssä. Toisaalla materiaaleissa on unohdettu jo koko potentiaali ja videolla näkyy MX-30 kuvatekstillä ”MX-30 kiertomäntägeneraattorilla”.

Mazdalla ollaan oltu huolissaan akkujen valmistamisen ympäristövaikutuksista ja akkujen käyttöiästä, joten yhtiö on sähköautosuunnitelmissaan keskittynyt monia muita pienempiin akkukokoihin. Tarvittaessa toimintamatkaa pidentävä polttomoottorigeneraattori voisi olla varteenotettava ratkaisu pienehkön akun kanssa.

Lähde: Autoblog Kuva: Mazda

Jaa artikkeli

Keskustelu