23.10.2019

Mazda MX-30 -sähköauto on teknisesti tavanomainen, mutta ovet yllättävät

Mazda on toistaiseksi varsin vaitonainen MX-30:n teknisistä tiedoista.

Ensimmäinen täyssähköinen Mazda kantaa nimeä MX-30. Tokion autonäyttelyssä paljastettu auto on koriltaan katumaasturimainen, itse asiassa musta katto ja selkeät linjat tuovat ensimmäisenä mieleen Volvo XC40:n – juuri sähköversion saanut auto sekin.

Mazda MX-30

Valmistajan edustajat painottavat auton muotoilu, mutta korostavat ajettavuuden tärkeyttä sähköautossakin. Mielenkiintoisin yksityiskohta autossa ovat kaapparimalliset takaovet taannoisen RX-8 -urheiluauton tyyliin.

Mazda MX-3 on mitoiltaan lähes täsmälleen CX-30:n kokoinen, vain korkeutta sähkömallilla on 30mm enemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekniset tiedot arvoitus

Auton litiumioniakku on kokonaiskapasiteetiltaan vaatimaton 35,5 kilowattituntia. Akun kerrotaan olevan nestejäähdytetty. Valmistaja kertoo auton tukevan CCS-pikalatausta (joillakin markkinoilla CHAdeMO), mutta tehoa ei vielä ilmoiteta. AC-lataus on nykymittapuulla varsin vaatimattomat 6,6 kilowattia sekin.

Mazda MX-30

Yhtiö ei myöskään vielä kerro auton moottoritehosta tai muista yksityiskohdista.

Mazda kertookin odottavansa MX-30:n olevan enemmänkin kakkosauto yhtiön nykyisten suurempien mallien asiakkaille.

Yhtiö kertoo kuitenkin panostaneensa runsaasti MX-30:n ajettavuuteen. Tavoitteena on ollut sähköauto, joka käyttäytyy positiivisessa mielessä perinteisen auton tavoin. Yhtiö kertoo pohjaan integroidun akun jäykistävän rakennetta, kuten monissa muissakin nykysähköautoissa. Mazda myös kertoo kehittäneensä sisätiloihin auton käytöksestä viestivän keinoäänen, koska yhtiön mukaan sen huomattiin auttavan kuljettajaa tasaisen vauhdin ylläpidossa.

Mazda MX-30

Auton sisätiloissa Mazda kertoo käyttävänsä ympäristöystävällisiä materiaaleja, ja suuri osa nahasta on korvattu vegaaniversioilla. Keskikonsoli on monia nyky-Mazdoja avarampi, ja siitä löytää myös korkista valmistettuja pintoja. Sisältä löytää nyt myös toisen näytön: lämmityslaitteen säätimet löytää nyt vaihdekepin eteen asennetulta kosketusnäytöltä.

Mazda MX-30

Mazda MX-30 saapuu Euroopan liikkeisiin vuoden 2020 jälkimmäisellä puoliskolla.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mazda

Luetuimmat