Ajoneuvot | Klassikko | Uutinen | 1.2.2020

Sata vuotta Mazdaa: Japanin erikoisimman historia on värikäs ja täynnä innovaatiota

Korkkitehtaasta omia teitään kulkevaksi autotehtaaksi: onneksi olkoon satavuotias Mazda!

Jaa artikkeli

Toyo Cork Kogyo perustettiin Japanin Hiroshimassa 30. tammikuuta 1920. Nimensä mukaisesti Jujiro Matsudan johtama yritys keskittyi korkin valmistukseen, mutta jo vuonna 1931 nimenvaihdoksen Toyo Kogyoksi tehnyt yritys esitteli Mazda-Go -nimisen kolmipyörän. Juhlapuheessa kulkupeliä voisi kehua kolmipyöräiseksi riksaksi.

Mazda-Go

Mazda-Go

Toisen maailmansodan ajan Mazdan tuotanto keskittyi aseisiin, mutta jo vuonna 1960 oli yhtiön ensimmäisen auton vuoro: Mazda R360 esiteltiin.

Mazda R360

Mazda R360 ’1961

Wankelin tielle

Mazda kiinnostui nopeasti saksalaisen Felix Wankelin kehittämästä kiertomäntämoottorista, ja aloitti yhteistyön Wankelin oikeudet omistavan NSU-valmistajan kanssa. Lisää Mazdan moottorihistoriasta voit lukea moottorinero Kenichi Yamamoton muistokirjoituksesta.

Mazda Eunos Cosmo

Mazda Eunos Cosmon esittely vuonna 1964.

Vuonna 1967 Mazda Cosmo Sport saatiin tuotantoon. Kyseessä oli sulavalinjainen wankelmoottorinen urheiluauto. Pitkäksi aikaa wankelista tulikin Mazdan erottautuvuustekijä: huipputasaisesti käyvää kiertomäntämoottoria asennettiin urheiluautoihin, henkilöautoihin  ja kehittipä tehdas jopa Mazda Rotary Pickup -lava-auton ja bussinkin.

Mazda wankel

Mazdan ensimmäinen wankel-moottori.

Samaan aikaan kilpailijat hylkäsivät kiehtovan, mutta polttoainetaloudellisuudeltaan heikon kiertomäntämoottorin. NSU, Citroën ja monet muut jättivät 1970-luvulla teknologian historiaan, kun Mazda vain siirsi moottorin hyödyntämisen koko mallistosta urheiluautoon. Epäilemättä tätä seurannut Mazda RX-7 (ks. avauskuva) lieneekin historian tunnetuin kiertomäntämoottorinen malli.

Mazda RX-3 Savanna

Mazda RX-3 (Savanna) ’1971

Mazda myös voitti Le Mansin 24 tunnin kestävyysajot 787B-mallillaan vuonna 1991: ensimmäinen voitto japanilaisille, ja edelleen ainoa voitto autolla, jossa ei ole perinteistä mäntämoottoria.

Mazda 787B

Mazda 787B oli ensimmäinen japanilainen Le Mans -voittaja.

Fordin huomaan ja sieltä pois

Vuoden 1973 öljykriisi oli kova isku Mazdallekin, ja tappiot kasvoivat vuotta 1975 kohti. Yksi auttajista oli amerikkalainen Ford Motor Company, joka osti yhtiöstä vuonna 1979 neljänneksen. Ford kasvatti Mazda-omistusta vielä vuonna 1995 peräti 33,4 prosenttiin saakka. Teknologiayhteistyön lisäksi yhtiöt jakoivat mallejakin: Mazda 121:ksi puettu Ford Fiesta tai Mazda-pohjaiseen perusrakenteeseen syntynyt Ford Probe olivat vain esimerkkejä.

Amerikkalaisen autoteollisuuden vuonna 2008 alkanut kurimus sai Fordin vaihtamaan linjaa: Mazda-omistusta pienennettiin, ja viimeiset rippeetkin myytiin vuonna 2015.

Urheiluauton paluu

Mazda MX-5

Mazda MX-5

Kun kiertomäntämoottorit siirtyivät urheiluautoihin, tuli valmistajan perustaksi tavalliset nelisylinteriset perheautot, esimerkiksi Mazda Familia, jonka sukupolvet tulivat meillä tutuksi Mazda 323:na. Innovatiivisuus ei kuitenkaan kuollut: vuonna 1989 Mazda esitteli MX-5-urheiluauton, joka herätti uudelleen henkiin perinteisten brittiroadsterien hengen. Seuraavan vuosikymmenen aikana saapuneet BMW Z3, Mercedes-Benz SLK ja Porsche Boxster saavat kiittää vaatimatonta, mutta keveydessään riemukasta Mazdaa olemassaolostaan. Sittemmin MX-5:stä tuli maailman myydyin urheiluauto.

Mysteerinen Amati

Mazda Eunos Cosmo

Mazda Eunos Cosmo lienee maailman ainoa henkilöauto, jota sai turboahdetulla kolmikammioisella wankel-moottorilla.

1990-luvun taitteessa Japanin talouskupla oli kasvattaa Mazdalle oman Lexuksen. Huhuttiin Amati-luksusbrändistä ja sen lippulaivamallin 12-sylinterisestä moottorista. Malli ei ehtinyt myyntiin ennen talouskuplan puhkeamista, joten Amati jäi legendaksi automaailman historiaan (Lue lisää Amatista Jalopnikin loistavasta artikkelista täältä). Yksi merkille suunniteltu malli kuitenkin ehti kotimarkkinoille myyntiin, mutta Mazdan nimellä: Eunos Cosmo oli suuri kaksiovinen coupé, jota tarjottiin kenties ainoana autona maailmassa kolmikammioisella wankel-moottorilla.

Kotimarkkinoilla nähtiin muitankin erikoisuuksia ja sivubrändejä, kuten lokinsiipiovinen kei-luokan miniauto Autozam AZ-1.

Vauhti päällä vieläkin

Mazda 323F

Mazda 323F yhdisti viisiovisen perheauton ja himotut luukkuvalot.

Vuosituhannen taitteessa Mazdan villeimmät vuodet jäivät taakse, mutta erilaisuutta ei silti pelätty. Vuosina 2003–2012 valmistettu Mazda RX-8 on ainakin toistaiseksi historian viimeisin kiertomäntämoottorinen auto. 2010-luvulla yhtiö on panostanut Skyactiv-nimen alla taloudellisuuteen, joskin valtavirran trendejä vastaan uimalla.

Upea esimerkki Mazdan rohkeudesta on uusin MX-5: vuonna 2015 esitelty auto on saman painoinen, kuin vuoden 1989 esikuvansa.

Mazda MX-30

Mazda MX-30

Mazdan uusin erikoisuus on viime vuonna julkaistu Skyactiv-X -polttomoottori, joka lupaa yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin parhaita puolia. Senkin jälkeen on jo tapahtunut: loppuvuodesta yhtiö esitteli MX-30 -täyssähköauton.

Mazda katsoo tulevaan Tokion tuplakonsepteilla

Mazda Skyactiv-X -moottori

Toivottavasti merkkipäivän kunniaksi Mazdan työntekijät palasivat yhtiön juurille, ja keskittyivät hetkeksi korkkien avaamiseen. Paljon onnea Mazda!

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mazda

Jaa artikkeli

Keskustelu