1.2.2020 Ajoneuvot Sata vuotta Mazdaa: Japanin erikoisimman historia on värikäs ja täynnä innovaatiota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korkkitehtaasta omia teitään kulkevaksi autotehtaaksi: onneksi olkoon satavuotias Mazda! Toyo Cork Kogyo perustettiin Japanin Hiroshimassa 30. tammikuuta 1920. Nimensä mukaisesti Jujiro Matsudan johtama yritys keskittyi korkin valmistukseen, mutta jo vuonna 1931 nimenvaihdoksen Toyo Kogyoksi tehnyt yritys esitteli Mazda-Go -nimisen kolmipyörän. Juhlapuheessa kulkupeliä voisi kehua kolmipyöräiseksi riksaksi.Mazda-GoToisen maailmansodan ajan Mazdan tuotanto keskittyi aseisiin, mutta jo vuonna 1960 oli yhtiön ensimmäisen auton vuoro: Mazda R360 esiteltiin.Mazda R360 '1961Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyWankelin tielleMazda kiinnostui nopeasti saksalaisen Felix Wankelin kehittämästä kiertomäntämoottorista, ja aloitti yhteistyön Wankelin oikeudet omistavan NSU-valmistajan kanssa. Lisää Mazdan moottorihistoriasta voit lukea moottorinero Kenichi Yamamoton muistokirjoituksesta.Mazda Eunos Cosmon esittely vuonna 1964.Vuonna 1967 Mazda Cosmo Sport saatiin tuotantoon. Kyseessä oli sulavalinjainen wankelmoottorinen urheiluauto. Pitkäksi aikaa wankelista tulikin Mazdan erottautuvuustekijä: huipputasaisesti käyvää kiertomäntämoottoria asennettiin urheiluautoihin, henkilöautoihin ja kehittipä tehdas jopa Mazda Rotary Pickup -lava-auton ja bussinkin.Mazdan ensimmäinen wankel-moottori.Samaan aikaan kilpailijat hylkäsivät kiehtovan, mutta polttoainetaloudellisuudeltaan heikon kiertomäntämoottorin. NSU, Citroën ja monet muut jättivät 1970-luvulla teknologian historiaan, kun Mazda vain siirsi moottorin hyödyntämisen koko mallistosta urheiluautoon. Epäilemättä tätä seurannut Mazda RX-7 (ks. avauskuva) lieneekin historian tunnetuin kiertomäntämoottorinen malli.Mazda RX-3 (Savanna) '1971Mazda myös voitti Le Mansin 24 tunnin kestävyysajot 787B-mallillaan vuonna 1991: ensimmäinen voitto japanilaisille, ja edelleen ainoa voitto autolla, jossa ei ole perinteistä mäntämoottoria.Mazda 787B oli ensimmäinen japanilainen Le Mans -voittaja.Fordin huomaan ja sieltä poisVuoden 1973 öljykriisi oli kova isku Mazdallekin, ja tappiot kasvoivat vuotta 1975 kohti. Yksi auttajista oli amerikkalainen Ford Motor Company, joka osti yhtiöstä vuonna 1979 neljänneksen. Ford kasvatti Mazda-omistusta vielä vuonna 1995 peräti 33,4 prosenttiin saakka. Teknologiayhteistyön lisäksi yhtiöt jakoivat mallejakin: Mazda 121:ksi puettu Ford Fiesta tai Mazda-pohjaiseen perusrakenteeseen syntynyt Ford Probe olivat vain esimerkkejä.Amerikkalaisen autoteollisuuden vuonna 2008 alkanut kurimus sai Fordin vaihtamaan linjaa: Mazda-omistusta pienennettiin, ja viimeiset rippeetkin myytiin vuonna 2015.Urheiluauton paluuMazda MX-5Kun kiertomäntämoottorit siirtyivät urheiluautoihin, tuli valmistajan perustaksi tavalliset nelisylinteriset perheautot, esimerkiksi Mazda Familia, jonka sukupolvet tulivat meillä tutuksi Mazda 323:na. Innovatiivisuus ei kuitenkaan kuollut: vuonna 1989 Mazda esitteli MX-5-urheiluauton, joka herätti uudelleen henkiin perinteisten brittiroadsterien hengen. Seuraavan vuosikymmenen aikana saapuneet BMW Z3, Mercedes-Benz SLK ja Porsche Boxster saavat kiittää vaatimatonta, mutta keveydessään riemukasta Mazdaa olemassaolostaan. Sittemmin MX-5:stä tuli maailman myydyin urheiluauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMysteerinen AmatiMazda Eunos Cosmo lienee maailman ainoa henkilöauto, jota sai turboahdetulla kolmikammioisella wankel-moottorilla.1990-luvun taitteessa Japanin talouskupla oli kasvattaa Mazdalle oman Lexuksen. Huhuttiin Amati-luksusbrändistä ja sen lippulaivamallin 12-sylinterisestä moottorista. Malli ei ehtinyt myyntiin ennen talouskuplan puhkeamista, joten Amati jäi legendaksi automaailman historiaan (Lue lisää Amatista Jalopnikin loistavasta artikkelista täältä). Yksi merkille suunniteltu malli kuitenkin ehti kotimarkkinoille myyntiin, mutta Mazdan nimellä: Eunos Cosmo oli suuri kaksiovinen coupé, jota tarjottiin kenties ainoana autona maailmassa kolmikammioisella wankel-moottorilla.Kotimarkkinoilla nähtiin muitankin erikoisuuksia ja sivubrändejä, kuten lokinsiipiovinen kei-luokan miniauto Autozam AZ-1.Vauhti päällä vieläkinMazda 323F yhdisti viisiovisen perheauton ja himotut luukkuvalot.Vuosituhannen taitteessa Mazdan villeimmät vuodet jäivät taakse, mutta erilaisuutta ei silti pelätty. Vuosina 2003–2012 valmistettu Mazda RX-8 on ainakin toistaiseksi historian viimeisin kiertomäntämoottorinen auto. 2010-luvulla yhtiö on panostanut Skyactiv-nimen alla taloudellisuuteen, joskin valtavirran trendejä vastaan uimalla.Upea esimerkki Mazdan rohkeudesta on uusin MX-5: vuonna 2015 esitelty auto on saman painoinen, kuin vuoden 1989 esikuvansa.Mazda MX-30Mazdan uusin erikoisuus on viime vuonna julkaistu Skyactiv-X -polttomoottori, joka lupaa yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin parhaita puolia. Senkin jälkeen on jo tapahtunut: loppuvuodesta yhtiö esitteli MX-30 -täyssähköauton.Mazda Skyactiv-X -moottoriToivottavasti merkkipäivän kunniaksi Mazdan työntekijät palasivat yhtiön juurille, ja keskittyivät hetkeksi korkkien avaamiseen. Paljon onnea Mazda!Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä