1.2.2020 Ajoneuvot Sata vuotta Mazdaa: Japanin erikoisimman historia on värikäs ja täynnä innovaatiota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korkkitehtaasta omia teitään kulkevaksi autotehtaaksi: onneksi olkoon satavuotias Mazda! Toyo Cork Kogyo perustettiin Japanin Hiroshimassa 30. tammikuuta 1920. Nimensä mukaisesti Jujiro Matsudan johtama yritys keskittyi korkin valmistukseen, mutta jo vuonna 1931 nimenvaihdoksen Toyo Kogyoksi tehnyt yritys esitteli Mazda-Go -nimisen kolmipyörän. Juhlapuheessa kulkupeliä voisi kehua kolmipyöräiseksi riksaksi.Mazda-GoToisen maailmansodan ajan Mazdan tuotanto keskittyi aseisiin, mutta jo vuonna 1960 oli yhtiön ensimmäisen auton vuoro: Mazda R360 esiteltiin.Mazda R360 '1961Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyWankelin tielleMazda kiinnostui nopeasti saksalaisen Felix Wankelin kehittämästä kiertomäntämoottorista, ja aloitti yhteistyön Wankelin oikeudet omistavan NSU-valmistajan kanssa. Lisää Mazdan moottorihistoriasta voit lukea moottorinero Kenichi Yamamoton muistokirjoituksesta.Mazda Eunos Cosmon esittely vuonna 1964.Vuonna 1967 Mazda Cosmo Sport saatiin tuotantoon. Kyseessä oli sulavalinjainen wankelmoottorinen urheiluauto. Pitkäksi aikaa wankelista tulikin Mazdan erottautuvuustekijä: huipputasaisesti käyvää kiertomäntämoottoria asennettiin urheiluautoihin, henkilöautoihin ja kehittipä tehdas jopa Mazda Rotary Pickup -lava-auton ja bussinkin.Mazdan ensimmäinen wankel-moottori.Samaan aikaan kilpailijat hylkäsivät kiehtovan, mutta polttoainetaloudellisuudeltaan heikon kiertomäntämoottorin. NSU, Citroën ja monet muut jättivät 1970-luvulla teknologian historiaan, kun Mazda vain siirsi moottorin hyödyntämisen koko mallistosta urheiluautoon. Epäilemättä tätä seurannut Mazda RX-7 (ks. avauskuva) lieneekin historian tunnetuin kiertomäntämoottorinen malli.Mazda RX-3 (Savanna) '1971Mazda myös voitti Le Mansin 24 tunnin kestävyysajot 787B-mallillaan vuonna 1991: ensimmäinen voitto japanilaisille, ja edelleen ainoa voitto autolla, jossa ei ole perinteistä mäntämoottoria.Mazda 787B oli ensimmäinen japanilainen Le Mans -voittaja.Fordin huomaan ja sieltä poisVuoden 1973 öljykriisi oli kova isku Mazdallekin, ja tappiot kasvoivat vuotta 1975 kohti. Yksi auttajista oli amerikkalainen Ford Motor Company, joka osti yhtiöstä vuonna 1979 neljänneksen. Ford kasvatti Mazda-omistusta vielä vuonna 1995 peräti 33,4 prosenttiin saakka. Teknologiayhteistyön lisäksi yhtiöt jakoivat mallejakin: Mazda 121:ksi puettu Ford Fiesta tai Mazda-pohjaiseen perusrakenteeseen syntynyt Ford Probe olivat vain esimerkkejä.Amerikkalaisen autoteollisuuden vuonna 2008 alkanut kurimus sai Fordin vaihtamaan linjaa: Mazda-omistusta pienennettiin, ja viimeiset rippeetkin myytiin vuonna 2015.Urheiluauton paluuMazda MX-5Kun kiertomäntämoottorit siirtyivät urheiluautoihin, tuli valmistajan perustaksi tavalliset nelisylinteriset perheautot, esimerkiksi Mazda Familia, jonka sukupolvet tulivat meillä tutuksi Mazda 323:na. Innovatiivisuus ei kuitenkaan kuollut: vuonna 1989 Mazda esitteli MX-5-urheiluauton, joka herätti uudelleen henkiin perinteisten brittiroadsterien hengen. Seuraavan vuosikymmenen aikana saapuneet BMW Z3, Mercedes-Benz SLK ja Porsche Boxster saavat kiittää vaatimatonta, mutta keveydessään riemukasta Mazdaa olemassaolostaan. Sittemmin MX-5:stä tuli maailman myydyin urheiluauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMysteerinen AmatiMazda Eunos Cosmo lienee maailman ainoa henkilöauto, jota sai turboahdetulla kolmikammioisella wankel-moottorilla.1990-luvun taitteessa Japanin talouskupla oli kasvattaa Mazdalle oman Lexuksen. Huhuttiin Amati-luksusbrändistä ja sen lippulaivamallin 12-sylinterisestä moottorista. Malli ei ehtinyt myyntiin ennen talouskuplan puhkeamista, joten Amati jäi legendaksi automaailman historiaan (Lue lisää Amatista Jalopnikin loistavasta artikkelista täältä). Yksi merkille suunniteltu malli kuitenkin ehti kotimarkkinoille myyntiin, mutta Mazdan nimellä: Eunos Cosmo oli suuri kaksiovinen coupé, jota tarjottiin kenties ainoana autona maailmassa kolmikammioisella wankel-moottorilla.Kotimarkkinoilla nähtiin muitankin erikoisuuksia ja sivubrändejä, kuten lokinsiipiovinen kei-luokan miniauto Autozam AZ-1.Vauhti päällä vieläkinMazda 323F yhdisti viisiovisen perheauton ja himotut luukkuvalot.Vuosituhannen taitteessa Mazdan villeimmät vuodet jäivät taakse, mutta erilaisuutta ei silti pelätty. Vuosina 2003–2012 valmistettu Mazda RX-8 on ainakin toistaiseksi historian viimeisin kiertomäntämoottorinen auto. 2010-luvulla yhtiö on panostanut Skyactiv-nimen alla taloudellisuuteen, joskin valtavirran trendejä vastaan uimalla.Upea esimerkki Mazdan rohkeudesta on uusin MX-5: vuonna 2015 esitelty auto on saman painoinen, kuin vuoden 1989 esikuvansa.Mazda MX-30Mazdan uusin erikoisuus on viime vuonna julkaistu Skyactiv-X -polttomoottori, joka lupaa yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin parhaita puolia. Senkin jälkeen on jo tapahtunut: loppuvuodesta yhtiö esitteli MX-30 -täyssähköauton.Mazda Skyactiv-X -moottoriToivottavasti merkkipäivän kunniaksi Mazdan työntekijät palasivat yhtiön juurille, ja keskittyivät hetkeksi korkkien avaamiseen. Paljon onnea Mazda!Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen