29.12.2017 Ajoneuvot Kiitos kaikesta, Kenichi Yamamoto – Mazdan moottorinero on poissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilman kiertomäntämoottoria ei olisi Mazdaa. Vaikka viimeisen kiertomäntämoottorin vauhdittaman Mazdan tuotanto päättyi viitisen vuotta sitten, muistetaan japanilaisvalmistaja ennen kaikkea pienistä, keveistä ja värinättömästi käyneistä wankel-moottoreistaan.Kuten monet automaailman hienoimmat saavutukset, kiteytyy Mazdan ja kiertomäntämoottorin tarina yhteen henkilöön.Kenichi Yamamoto palasi toisesta maailmansodasta ydinpommin raunioittamaan kotikaupunkiinsa Hiroshimaan vuonna 1945. Hän aloitti työt tykkejä ja kuorma-autoja valmistaneella Toyo Kogyon tehtaalla. Nopeasti yhtiön riveissä edenneestä Yamamotosta tehtiin moottorisuunnittelija Toyo Kogyon uudelle kolmipyöräiselle kuorma-autolle, jota myytiin nimellä Mazda.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiertomännän kimppuunMazda R360Vuonna 1960 vuorossa oli Mazdan ensimmäinen lähes oikea henkilöauto, pikkuinen R360. Heti seuraavana vuonna japanilaiset aloittivat yhteistyön NSU:n kanssa wankel-moottorin kehittämisessä. Myöhemmin NSU liitettiin Volkswagen-imperiumiin yhdeksi Audin peruspaaluista.Kenichi Yamamoto nimettiin Mazdan wankel-tiimin johtoon. Lempinimen 47 samuraita saanut kehitystiimi esitteli kauniin Cosmo Sport -urheiluauton prototyypin vuonna 1964. Samana vuonna saksalaiset ehtivät kiertomäntämoottorilla sarjatuotantomarkkinoille, kun NSU Spiderin tuotanto alkoi.Cosmo Sportin tuotantoversio, vientimarkkinoilla auto tunnettiin nimellä 110S.Lupa tehdä autojaCosmo Sportista ei tullut ensimmäistä wankel-moottorista sarjatuotantoautoa, mutta malli koitui Mazdan pelastajaksi. 1960-luvulla Japanin kauppa- ja teollisuusministeriö päätti keskittää saarivaltion autovalmistuksen Isuzulle, Toyotalle ja Datsun-merkkiä edustaneelle Nissanille. Cosmo Sportin edistyksellisyydellä Kenichi Yamamoto vakuutti ministeriön, ja Mazda sai jatkaa hyväksyttynä autonvalmistajana.Cosmo Sportin pohjalta kehitetty sarjatuotantoauto Cosmo, vientimallina 110S, saapui tuotantoon 1967. Samana vuonna NSU aloitti huippuedistyksellisen, mutta kiertomäntämoottorin lastentautien takia kaupallisesti epäonnistuneen RO80-mallin myynnin. Moottoria lukuun ottamatta RO80:n perimää voi nähdä myöhemmissä Audi 100 -malleissa.Wankelia vaikka mihinYamamoton rotary-tiimi pääsi 1970-luvulla hurjaan vauhtiin. Mazda asennutti kompakteja kiertomäntämoottoreita lähes mihin tahansa: perhautoihin, lava-autoon, jopa etuvetoiseen poikittaismoottoriseen Luce 130R -coupeen.Mazda RX-7 vuodelta 1978.Varsinaisen kodin kaksiroottorinen kiertomäntämoottori löysi RX-7 -urheiluauton keulalta. Vuonna 1978 esitelty takavetoinen urheiluauto oli menestys, joka sinetöi Mazdan maineen Yhdysvalloissa. Vuoteen 1985 mennessä ensimmäisen sukupolven SA22C-mallia oli valmistettu lähes puoli miljoonaa kappaletta.RX-7:n tarina huipentui vuosina 1992–2002 valmistettuun kolmenteen (FD) sukupolveen, jonka allekirjoittanut nimeää täysin mielivaltaisesti 1990-luvun kauneimmaksi japanilaisautoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarina huipentui Le MansiinKiertomäntämoottorin menestyessä Kenichi Yamamoto nousi Mazdan portailla. 1970-luvulla hänestä tuli yhtiön tuotekehitysjohtaja, vuonna 1985 pääjohtaja ja 1987 yhtiön puheenjohtaja. Pääjohtajana toimiessaan hän aloitti kaksipaikkaisen urheiluauton tuotekehityksen, ja vuonna 1989 Mazda Miata/MX-5 saapui muistuttamaan takavuosien brittiroadsterien valloittavuudesta – tosin ilman sähkövikoja.Vuonna 1991 Kenichi Yamamoto ja koko Mazdan panos kiertomäntämoottorin kehitykseen palkittiin: kelta-oranssi 787B saavutti yleisvoiton Le Mansin 24-tunnin ajossa. Toistaiseksi yksikään toinen japanilaismerkki ei ole vastaavaan yltänyt, eikä kilpailua ole muulloin voitettu ilman mäntämoottoria. Seuraavana vuonna Yamamoto siirtyi eläkkeelle.Kenichi Yamamoton kunniaksi etsi lähialueen paras äänentoistojärjestelmä, käännä voimakkuus täysille ja kuuntele kilpakäyttöön rakennetun neliroottorisen 787B:n laulua: Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mazda ja Audi, lähde: Road & Track Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?