29.12.2017 Ajoneuvot Kiitos kaikesta, Kenichi Yamamoto – Mazdan moottorinero on poissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilman kiertomäntämoottoria ei olisi Mazdaa. Vaikka viimeisen kiertomäntämoottorin vauhdittaman Mazdan tuotanto päättyi viitisen vuotta sitten, muistetaan japanilaisvalmistaja ennen kaikkea pienistä, keveistä ja värinättömästi käyneistä wankel-moottoreistaan.Kuten monet automaailman hienoimmat saavutukset, kiteytyy Mazdan ja kiertomäntämoottorin tarina yhteen henkilöön.Kenichi Yamamoto palasi toisesta maailmansodasta ydinpommin raunioittamaan kotikaupunkiinsa Hiroshimaan vuonna 1945. Hän aloitti työt tykkejä ja kuorma-autoja valmistaneella Toyo Kogyon tehtaalla. Nopeasti yhtiön riveissä edenneestä Yamamotosta tehtiin moottorisuunnittelija Toyo Kogyon uudelle kolmipyöräiselle kuorma-autolle, jota myytiin nimellä Mazda.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiertomännän kimppuunMazda R360Vuonna 1960 vuorossa oli Mazdan ensimmäinen lähes oikea henkilöauto, pikkuinen R360. Heti seuraavana vuonna japanilaiset aloittivat yhteistyön NSU:n kanssa wankel-moottorin kehittämisessä. Myöhemmin NSU liitettiin Volkswagen-imperiumiin yhdeksi Audin peruspaaluista.Kenichi Yamamoto nimettiin Mazdan wankel-tiimin johtoon. Lempinimen 47 samuraita saanut kehitystiimi esitteli kauniin Cosmo Sport -urheiluauton prototyypin vuonna 1964. Samana vuonna saksalaiset ehtivät kiertomäntämoottorilla sarjatuotantomarkkinoille, kun NSU Spiderin tuotanto alkoi.Cosmo Sportin tuotantoversio, vientimarkkinoilla auto tunnettiin nimellä 110S.Lupa tehdä autojaCosmo Sportista ei tullut ensimmäistä wankel-moottorista sarjatuotantoautoa, mutta malli koitui Mazdan pelastajaksi. 1960-luvulla Japanin kauppa- ja teollisuusministeriö päätti keskittää saarivaltion autovalmistuksen Isuzulle, Toyotalle ja Datsun-merkkiä edustaneelle Nissanille. Cosmo Sportin edistyksellisyydellä Kenichi Yamamoto vakuutti ministeriön, ja Mazda sai jatkaa hyväksyttynä autonvalmistajana.Cosmo Sportin pohjalta kehitetty sarjatuotantoauto Cosmo, vientimallina 110S, saapui tuotantoon 1967. Samana vuonna NSU aloitti huippuedistyksellisen, mutta kiertomäntämoottorin lastentautien takia kaupallisesti epäonnistuneen RO80-mallin myynnin. Moottoria lukuun ottamatta RO80:n perimää voi nähdä myöhemmissä Audi 100 -malleissa.Wankelia vaikka mihinYamamoton rotary-tiimi pääsi 1970-luvulla hurjaan vauhtiin. Mazda asennutti kompakteja kiertomäntämoottoreita lähes mihin tahansa: perhautoihin, lava-autoon, jopa etuvetoiseen poikittaismoottoriseen Luce 130R -coupeen.Mazda RX-7 vuodelta 1978.Varsinaisen kodin kaksiroottorinen kiertomäntämoottori löysi RX-7 -urheiluauton keulalta. Vuonna 1978 esitelty takavetoinen urheiluauto oli menestys, joka sinetöi Mazdan maineen Yhdysvalloissa. Vuoteen 1985 mennessä ensimmäisen sukupolven SA22C-mallia oli valmistettu lähes puoli miljoonaa kappaletta.RX-7:n tarina huipentui vuosina 1992–2002 valmistettuun kolmenteen (FD) sukupolveen, jonka allekirjoittanut nimeää täysin mielivaltaisesti 1990-luvun kauneimmaksi japanilaisautoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarina huipentui Le MansiinKiertomäntämoottorin menestyessä Kenichi Yamamoto nousi Mazdan portailla. 1970-luvulla hänestä tuli yhtiön tuotekehitysjohtaja, vuonna 1985 pääjohtaja ja 1987 yhtiön puheenjohtaja. Pääjohtajana toimiessaan hän aloitti kaksipaikkaisen urheiluauton tuotekehityksen, ja vuonna 1989 Mazda Miata/MX-5 saapui muistuttamaan takavuosien brittiroadsterien valloittavuudesta – tosin ilman sähkövikoja.Vuonna 1991 Kenichi Yamamoto ja koko Mazdan panos kiertomäntämoottorin kehitykseen palkittiin: kelta-oranssi 787B saavutti yleisvoiton Le Mansin 24-tunnin ajossa. Toistaiseksi yksikään toinen japanilaismerkki ei ole vastaavaan yltänyt, eikä kilpailua ole muulloin voitettu ilman mäntämoottoria. Seuraavana vuonna Yamamoto siirtyi eläkkeelle.Kenichi Yamamoton kunniaksi etsi lähialueen paras äänentoistojärjestelmä, käännä voimakkuus täysille ja kuuntele kilpakäyttöön rakennetun neliroottorisen 787B:n laulua: Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mazda ja Audi, lähde: Road & Track Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti