30.9.2023 Ajoneuvot Mercedes-AMG GLC Coupé on aito ankanpyrstö-Mersu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GLC:n Coupé-mallin kohdalla huomio kiinnittyy ennen kaikkea perään, jossa on kenties lainattu jotain Porsche 911 Carrera RS 2.7:sta vuosimallia 1972. Viime vuonna julkistetun toisen polven Mercedes-Benz GLC:n Coupé-malli eli viistetyllä kattolinjalla varustettu versio näki päivänvalon viime kevätpuolella, ja sen jälkeen tulivat sopivasti myös Mercedes-AMG GLC 43 ja -63. Nyt koko GLC-mallisto on täysi, kun viistokori yhdistetään AMG-versioihin.GLC on noussut koko Mercedes-malliston suosituimmaksi yksittäiseksi malliksi, mutta Coupé-korimalli on edustanut vain suunnilleen 20 prosenttia koko mallisarjan myynnistä. Onko Mercedes-AMG:n puolella enemmän kysyntää sporttisemmalle korimallille, sen aika jälleen kerran näyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin viisto kori vaikuttaa lukemiinPerusperiaate on se, että kattolinjaa lukuun ottamatta kaikki on identtistä Mercedes-AMG GLC SUV:in ja Coupén välillä. Luvassa on siis kaksi tehoversiota, GLC 43 ja -63 S E Performance.Jo AMG 43 -version kohdalla pääsemme puhumaan 421 hevosvoimasta sekä 500 newtonmetristä. Boostia AMG GLC 43:een tarjoaa C- ja SL-sarjojen AMG 43 -malleista tuttu sähköavustettu turboahdin. Näillä virityksillä C254:llä ehditään nollasta sataan 4,8 sekunnissa ja elektroninen rajoitin sallii saksalaisittain 250 km/h huippunopeuden.Nostamalla panokset Mercedes-AMG GLC 63 S:ään, saa väkevän ja monimutkaisen lataushybridin, jonka 680 hevosvoiman kokonaisteho ja hetkittäin jopa 1 020 newtometrin huippuväännöllä päästään 3,5 sekunnin 0 – 100 km/h -tulokseen ja 280 km/h huippunopeuteen.Viistokattoisessa mallissa mitkään suorituskykylukemat eivät muutu pitkäkattoiseen Mercedes-AMG GLC:hen nähden. Jos -Benz GLC Coupéssa tutkailtiin pientä eroa kulutuslukemissa, tällä puolella kiinnostanevat enemmän kiihtyvyys- ja muut nopeuslukemat. Niissä ei ole kerta kaikkiaan mitään eroa korimallien välillä eli loivan kattolinjan suoma aerodynamiikkaetu ei pure täällä asti. Muistin virkistämiseksi, Coupé-mallin ilmanvastuskerroin on 0,27, siinä missä pitkäkattoisella se on 0,30.Sen sijaan ainoat lukemat, jotka muuttuvat, ovat pääntila takana ja tavaratilan tilavuus. Molemmissa tulee takkiin SUV-malliin nähden, mutta tavaratilassa kuitenkin enemmän, tarkasti sanottuna 55 litraa eli GLC Coupén kontti on 545-litrainen, siinä missä SUV-mallissa se on 600-litrainen.Ulkonäkö on aina täysin mielipidekysymys, mutta varsinkin tässä hintaluokassa se alkaa vaikuttaa jo aika tavalla ostopäätökseen. Mercedes-AMG GLC Coupé jakaa takuulla mielipiteitä jyrkästi, mutta yleensä sellaisten autojen kohdalla "puolesta" -leiri on hyvin vahvasti puolesta. Ja onhan siinä kieltämättä jotain angstia, kun superperhemaasturissa on kunnon ankanpyrstö, aivan kuin jo aikanaan Porsche 911 RS 2.7:ssä.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen