30.9.2023 Ajoneuvot Mercedes-AMG GLC Coupé on aito ankanpyrstö-Mersu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GLC:n Coupé-mallin kohdalla huomio kiinnittyy ennen kaikkea perään, jossa on kenties lainattu jotain Porsche 911 Carrera RS 2.7:sta vuosimallia 1972. Viime vuonna julkistetun toisen polven Mercedes-Benz GLC:n Coupé-malli eli viistetyllä kattolinjalla varustettu versio näki päivänvalon viime kevätpuolella, ja sen jälkeen tulivat sopivasti myös Mercedes-AMG GLC 43 ja -63. Nyt koko GLC-mallisto on täysi, kun viistokori yhdistetään AMG-versioihin. GLC on noussut koko Mercedes-malliston suosituimmaksi yksittäiseksi malliksi, mutta Coupé-korimalli on edustanut vain suunnilleen 20 prosenttia koko mallisarjan myynnistä. Onko Mercedes-AMG:n puolella enemmän kysyntää sporttisemmalle korimallille, sen aika jälleen kerran näyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näin viisto kori vaikuttaa lukemiin Perusperiaate on se, että kattolinjaa lukuun ottamatta kaikki on identtistä Mercedes-AMG GLC SUV:in ja Coupén välillä. Luvassa on siis kaksi tehoversiota, GLC 43 ja -63 S E Performance. Jo AMG 43 -version kohdalla pääsemme puhumaan 421 hevosvoimasta sekä 500 newtonmetristä. Boostia AMG GLC 43:een tarjoaa C- ja SL-sarjojen AMG 43 -malleista tuttu sähköavustettu turboahdin. Näillä virityksillä C254:llä ehditään nollasta sataan 4,8 sekunnissa ja elektroninen rajoitin sallii saksalaisittain 250 km/h huippunopeuden. Nostamalla panokset Mercedes-AMG GLC 63 S:ään, saa väkevän ja monimutkaisen lataushybridin, jonka 680 hevosvoiman kokonaisteho ja hetkittäin jopa 1 020 newtometrin huippuväännöllä päästään 3,5 sekunnin 0 – 100 km/h -tulokseen ja 280 km/h huippunopeuteen. Viistokattoisessa mallissa mitkään suorituskykylukemat eivät muutu pitkäkattoiseen Mercedes-AMG GLC:hen nähden. Jos -Benz GLC Coupéssa tutkailtiin pientä eroa kulutuslukemissa, tällä puolella kiinnostanevat enemmän kiihtyvyys- ja muut nopeuslukemat. Niissä ei ole kerta kaikkiaan mitään eroa korimallien välillä eli loivan kattolinjan suoma aerodynamiikkaetu ei pure täällä asti. Muistin virkistämiseksi, Coupé-mallin ilmanvastuskerroin on 0,27, siinä missä pitkäkattoisella se on 0,30. Sen sijaan ainoat lukemat, jotka muuttuvat, ovat pääntila takana ja tavaratilan tilavuus. Molemmissa tulee takkiin SUV-malliin nähden, mutta tavaratilassa kuitenkin enemmän, tarkasti sanottuna 55 litraa eli GLC Coupén kontti on 545-litrainen, siinä missä SUV-mallissa se on 600-litrainen. Ulkonäkö on aina täysin mielipidekysymys, mutta varsinkin tässä hintaluokassa se alkaa vaikuttaa jo aika tavalla ostopäätökseen. Mercedes-AMG GLC Coupé jakaa takuulla mielipiteitä jyrkästi, mutta yleensä sellaisten autojen kohdalla "puolesta" -leiri on hyvin vahvasti puolesta. Ja onhan siinä kieltämättä jotain angstia, kun superperhemaasturissa on kunnon ankanpyrstö, aivan kuin jo aikanaan Porsche 911 RS 2.7:ssä. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan