30.9.2023

Mercedes-AMG GLC Coupé on aito ankanpyrstö-Mersu

Mercedes-AMG GLC:n Coupé-mallin kohdalla huomio kiinnittyy ennen kaikkea perään, jossa on kenties lainattu jotain Porsche 911 Carrera RS 2.7:sta vuosimallia 1972.

Viime vuonna julkistetun toisen polven Mercedes-Benz GLC:n Coupé-malli eli viistetyllä kattolinjalla varustettu versio näki päivänvalon viime kevätpuolella, ja sen jälkeen tulivat sopivasti myös Mercedes-AMG GLC 43 ja -63. Nyt koko GLC-mallisto on täysi, kun viistokori yhdistetään AMG-versioihin.

GLC on noussut koko Mercedes-malliston suosituimmaksi yksittäiseksi malliksi, mutta Coupé-korimalli on edustanut vain suunnilleen 20 prosenttia koko mallisarjan myynnistä. Onko Mercedes-AMG:n puolella enemmän kysyntää sporttisemmalle korimallille, sen aika jälleen kerran näyttää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näin viisto kori vaikuttaa lukemiin

Perusperiaate on se, että kattolinjaa lukuun ottamatta kaikki on identtistä Mercedes-AMG GLC SUV:in ja Coupén välillä. Luvassa on siis kaksi tehoversiota, GLC 43 ja -63 S E Performance.

Jo AMG 43 -version kohdalla pääsemme puhumaan 421 hevosvoimasta sekä 500 newtonmetristä. Boostia AMG GLC 43:een tarjoaa C- ja SL-sarjojen AMG 43 -malleista tuttu sähköavustettu turboahdin. Näillä virityksillä C254:llä ehditään nollasta sataan 4,8 sekunnissa ja elektroninen rajoitin sallii saksalaisittain 250 km/h huippunopeuden.

Nostamalla panokset Mercedes-AMG GLC 63 S:ään, saa väkevän ja monimutkaisen lataushybridin, jonka 680 hevosvoiman kokonaisteho ja hetkittäin jopa 1 020 newtometrin huippuväännöllä päästään 3,5 sekunnin 0 – 100 km/h -tulokseen ja 280 km/h huippunopeuteen.

Viistokattoisessa mallissa mitkään suorituskykylukemat eivät muutu pitkäkattoiseen Mercedes-AMG GLC:hen nähden. Jos -Benz GLC Coupéssa tutkailtiin pientä eroa kulutuslukemissa, tällä puolella kiinnostanevat enemmän kiihtyvyys- ja muut nopeuslukemat. Niissä ei ole kerta kaikkiaan mitään eroa korimallien välillä eli loivan kattolinjan suoma aerodynamiikkaetu ei pure täällä asti. Muistin virkistämiseksi, Coupé-mallin ilmanvastuskerroin on 0,27, siinä missä pitkäkattoisella se on 0,30.

Sen sijaan ainoat lukemat, jotka muuttuvat, ovat pääntila takana ja tavaratilan tilavuus. Molemmissa tulee takkiin SUV-malliin nähden, mutta tavaratilassa kuitenkin enemmän, tarkasti sanottuna 55 litraa eli GLC Coupén kontti on 545-litrainen, siinä missä SUV-mallissa se on 600-litrainen.

Ulkonäkö on aina täysin mielipidekysymys, mutta varsinkin tässä hintaluokassa se alkaa vaikuttaa jo aika tavalla ostopäätökseen. Mercedes-AMG GLC Coupé jakaa takuulla mielipiteitä jyrkästi, mutta yleensä sellaisten autojen kohdalla "puolesta" -leiri on hyvin vahvasti puolesta. Ja onhan siinä kieltämättä jotain angstia, kun superperhemaasturissa on kunnon ankanpyrstö, aivan kuin jo aikanaan Porsche 911 RS 2.7:ssä.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat