30.9.2023 Ajoneuvot Mercedes-AMG GLC Coupé on aito ankanpyrstö-Mersu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GLC:n Coupé-mallin kohdalla huomio kiinnittyy ennen kaikkea perään, jossa on kenties lainattu jotain Porsche 911 Carrera RS 2.7:sta vuosimallia 1972. Viime vuonna julkistetun toisen polven Mercedes-Benz GLC:n Coupé-malli eli viistetyllä kattolinjalla varustettu versio näki päivänvalon viime kevätpuolella, ja sen jälkeen tulivat sopivasti myös Mercedes-AMG GLC 43 ja -63. Nyt koko GLC-mallisto on täysi, kun viistokori yhdistetään AMG-versioihin.GLC on noussut koko Mercedes-malliston suosituimmaksi yksittäiseksi malliksi, mutta Coupé-korimalli on edustanut vain suunnilleen 20 prosenttia koko mallisarjan myynnistä. Onko Mercedes-AMG:n puolella enemmän kysyntää sporttisemmalle korimallille, sen aika jälleen kerran näyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin viisto kori vaikuttaa lukemiinPerusperiaate on se, että kattolinjaa lukuun ottamatta kaikki on identtistä Mercedes-AMG GLC SUV:in ja Coupén välillä. Luvassa on siis kaksi tehoversiota, GLC 43 ja -63 S E Performance.Jo AMG 43 -version kohdalla pääsemme puhumaan 421 hevosvoimasta sekä 500 newtonmetristä. Boostia AMG GLC 43:een tarjoaa C- ja SL-sarjojen AMG 43 -malleista tuttu sähköavustettu turboahdin. Näillä virityksillä C254:llä ehditään nollasta sataan 4,8 sekunnissa ja elektroninen rajoitin sallii saksalaisittain 250 km/h huippunopeuden.Nostamalla panokset Mercedes-AMG GLC 63 S:ään, saa väkevän ja monimutkaisen lataushybridin, jonka 680 hevosvoiman kokonaisteho ja hetkittäin jopa 1 020 newtometrin huippuväännöllä päästään 3,5 sekunnin 0 – 100 km/h -tulokseen ja 280 km/h huippunopeuteen.Viistokattoisessa mallissa mitkään suorituskykylukemat eivät muutu pitkäkattoiseen Mercedes-AMG GLC:hen nähden. Jos -Benz GLC Coupéssa tutkailtiin pientä eroa kulutuslukemissa, tällä puolella kiinnostanevat enemmän kiihtyvyys- ja muut nopeuslukemat. Niissä ei ole kerta kaikkiaan mitään eroa korimallien välillä eli loivan kattolinjan suoma aerodynamiikkaetu ei pure täällä asti. Muistin virkistämiseksi, Coupé-mallin ilmanvastuskerroin on 0,27, siinä missä pitkäkattoisella se on 0,30.Sen sijaan ainoat lukemat, jotka muuttuvat, ovat pääntila takana ja tavaratilan tilavuus. Molemmissa tulee takkiin SUV-malliin nähden, mutta tavaratilassa kuitenkin enemmän, tarkasti sanottuna 55 litraa eli GLC Coupén kontti on 545-litrainen, siinä missä SUV-mallissa se on 600-litrainen.Ulkonäkö on aina täysin mielipidekysymys, mutta varsinkin tässä hintaluokassa se alkaa vaikuttaa jo aika tavalla ostopäätökseen. Mercedes-AMG GLC Coupé jakaa takuulla mielipiteitä jyrkästi, mutta yleensä sellaisten autojen kohdalla "puolesta" -leiri on hyvin vahvasti puolesta. Ja onhan siinä kieltämättä jotain angstia, kun superperhemaasturissa on kunnon ankanpyrstö, aivan kuin jo aikanaan Porsche 911 RS 2.7:ssä.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan