Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 26.12.2020

Huutokauppahelmet – Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring

Hieman paremmin arkikäyttöä varten varusteltu Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring on eräs kaikkein halutuimmista 911-malleista.

Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring on juurikin tunnetun vuosikerran 1973 Carrera RS -malli. Tuon tarinakin on kiehtova. Porschen ylin johtoporras suhtautui hyvin epäilevästi rajoitetun erän erikoismallin menestysmahdollisuuksiin – olihan se vielä hinnoiteltu huomattavasti 911 S -mallia arvokkaammaksi. 

Epäilyt osoittautuivat pian vääräksi. Välittömästi julkaisun jälkeen tilauksia alkoi tulvia. Ensimmäinen 500 auton tuotantoerä myytiin välittömästi loppuun, toinen 500 auton erä seurasi pian perästä ja lopulta vielä kolmaskin 580 auton erä. Kaikki autot myytiin, vaikka hintaa hinattiin jatkuvasti ylöspäin. 

Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring

Osa näistä autoista sai tehtaalta kilpakäyttöön suuntautuneen varustepaketin M471, joka näkyi puhekielessä lisänimenä “Sport”. Sen sijaan muut mallit tunnettiin kokonaisuudessaan nimellä Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring ja ne voitiin varustella tarpeen mukaan monilla 911 S -mallista tutuilla mukavuusvarusteilla. 

Tuo RS 2.7 kori ja moottori toimi lähtökohtana sekä saman vuoden 2.8 RSR -mallin luokitukselle että seuraavan vuoden 3.0 RSR -mallille. Myöhemmin myös Porsche 934 ja 935 hyödynsivät samaa luokitusta.

Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring 

Tämä RS 2.7 hyödynsi ohuempaa peltiä, ohuempia ikkunalaseja, kevennettyä sisustaa, levitettyjä pyöränkaaria leveämmille Fuchsin takovanteille sekä tietenkin lasikuituinen ankanpyrstönä tunnettu takasiipi. Keulalta löytyi öljynjäähdytin ja sen vaatima uudelleen muotoiltu etupuskuri. Porschen muotoilujohtaja Tony Lapine loi kylkiin “Carrera” merkinnät, jotka auttoivat tekemään tästä mallista erittäin tunnistettavan. 

Porsche 911 Carrera RS 2.7 on eräs valmistajan halutuimmista malleista. Maailmalla pyöriikin tänä päivänä jo runsaasti replica-versioita, jotka jäljittelevät tämän harvinaisen, halutun ja erittäin kalliin mallin ulkonäköä. 

Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring

1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring – RM Sotheby’s

Tämä Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring toimitettiin ensimmäiselle omistajalleen Saksan Düsseldorfissa 21. tammikuuta 1973. Tämä sama yksilö päätyi kuitenkin vuonna 1987 Japaniin. Jossakin vaiheessa sen omistuksen aikana autoon oli asennettu sekä uusi Type 91/83 -moottori että 915/08 -vaihdelaatikko – molemmat toki malliltaan autoon kuuluvia.

Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring

Nämä molemmat muutokset oli tehty jo vuonna 2012 auton siirtyessä erään varsin tunnetun harrastajan hoiviin. Hänen omistussuhteensa aikana autolle teetettiin myös erittäin kattava paljaalle pellille asti jatkunut entisöinti. Tuossa yhteydessä korin todettiin olevan vielä hyvässä kunnossa, mutta helmat ja keulapelti korvattiin uusilla. 

Uusi sisusta hankittiin osin varastoista ja osin teetettiin. Autoon hankittiin uudet sporttimallin replica-istuimet. Tämän lisäksi alkuperäiset Fuchs-vanteet kunnostettiin. 

Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring

Tuo entisöintityö jatkui myös omistajanvaihdoksen jälkeen ja valmistui vasta hiljattain. Autolla on ajettu vain 1 332 kilometriä tuon entisöinnin jälkeen, mutta auton koko historian mittarilukemasta ei ole luotettavaa tietoa. 

Tämä upea Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring -yksilö on saanut tehtaalta valmistenumeron 103 3986 ja varusteluna on M472 “Comfort”, josta seuraa tuo Touring lisänimi. Auton alkuperäinen moottori oli yksilö 663045 ja tuotti 210 hevosvoimaa.

Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring

Auto valmistui tehtaalta eräässä kaikkein mielenkiintoisimmista väreistä: keltainen Signal Yellow (värikoodi 5252). Vain 86 yksilöä kaikista valmistuneista 1 580 autosta sai tämän keltaisen sävyn. Sisätiloihin oli valittu musta keinonahka (13KL) pepitaruutukankaalla ja tummanharmailla matoilla. 

Myös lisävarustelistalta on valittu monia haluttuja vaihtoehtoja, kuten sportti-istuimet niskatuilla, kolmipistevyöt, lämmitetty takalasi sekä radio. Näistä radio tosin puuttuu. Toinen poikkeus alkuperäisestä on moottoriin luotettavuussyistä asennettu hydraulinen jakoketjun kiristin.

Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring

Tämä hieno yksilö toimitetaan tulevalle omistajalle oikeanlaisen varapyörän, tunkin, työkalurullan sekä kattavan dokumentaation kanssa. Auto soveltuu monenlaiseen käyttöön klassikkoralleista sunnuntaiajeluihin tai concours-tapahtumiin.

 

Teksti: Henri Posa, kuvat: David Vaughn/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat