20.5.2018

Miksi uutuus-Audien keulamuotoja rikotaan kömpelöillä muovikuvuilla?

Audi keulailme

Uusien Audi A6 ja Audi A7 -mallien suurta keulailmettä rikotaan kömpelösti toteutetuilla antureilla.

Voisi kuvitella, että keulailme on yksi huolitelluimmin suunniteltavia kohtia autossa. Etenkin, kun kyse on designiä painottavasta Audista ja valtavan kookkaasta huomiohakuisesta maskista.

Silti uusissa Audi A6 ja Audi A7 -malleissa on päädytty erikoiseen ratkaisuun: logon korkeudella maskin laidoille on sijoitettu paikat avustinjärjestelmien antureille, jotka katkaisevat vaakasuuntaiset rivit varsin tökerösti. Kun niihin on kerran kiinnittänyt katseen, varastavat ne huomion muulta ilmeeltä. Ilmeisesti tekniikka on nyt kävellyt designin ohi varsin räikeästi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekniikalle etumatkaa

Mitä muovikupujen takaa sitten löytyy? Kuljettajan puoleisesta anturikotelosta löytyy esimerkiksi mukautuvan vakionopeudensäätimen vaatima tutka. Apukuljettajan puolelta taas löytyy laserkeilain, jota käytetään kehittyneemmissä ajoavustinjärjestelmissä. Nämä anturit yhdessä 22 muun kanssa keräävät tietoa Audin zFAS-järjestelmään, jonka rakentaa kerätyn tiedon pohjalta digitaalisen mallin auton ympäristöstä.

Audi keulailme

Jos lisävarustelistalta ruksii sopivat kohdat, saa esteettisen ongelman vastapainoksi helpotettua ja turvallista ajamista. Kaikissa Audeissa ei laserkeilainta ole: esimerkiksi kuvan Audi A7:ssa toinen kuvuista on vain tyhjä muovikuori symmetrian tähden.

Audi on ilmeisesti saanut hienojen teknisten ratkaisujen tökeröstä toteutuksesta palautetta. Uuden A6-sedanin julkaisutilaisuudessa tehtaan edustajat kommentoivatkin Moottorille lyhyesti: ” malleissa joista emme voi puhua niin tämä on hoidettu tyylikkäämmin”

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, tekninen luonnos: Audi

Luetuimmat