18.9.2021 Ajoneuvot Mitkä pakettiauton nastarenkaat pitävät liukkaalla ja mitkä sulalla kelillä? Moottorin nastarengastesti 2021 vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautojen nastarenkaat ovat ominaisuuksiltaan tasaväkisempiä kuin aiemmin testaamamme henkilöautojen nastarenkaat. Renkailla on kuitenkin selvät luonne-erot sen mukaan, liikutaanko jäällä, lumella vai asvaltilla. Moottorin rengastestit – kuten tämän kategorian testit yleensäkin – ovat tähän mennessä keskittyneet henkilöautojen renkaisiin, mutta tänä vuonna päätimme laajentaa tarjontaa ja testasimme myös pakettiautojen nastarenkaat. Testin tarpeellisuutta alleviivasi paitsi pakettiautojen suuri määrä Suomen teillä, myös se, että kaikki tunnetuimmat rengasvalmistajat tarjoavat juuri näihin ajoneuvoihin erityisesti suunniteltuja kumeja. Nämä niin kutsutut C-renkaat ovat rakenteeltaan tuntuvasti henkilöautorenkaita vankempia, ja tätä myötä testituloksetkin poikkesivat henkilöautojen vastaavista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eroja kaikilla pinnoilla Rengastesteissämme jäällä tehtävät pitomittaukset ja ajokokeet erottelevat perinteisesti jyvät akanoista, mutta pakettiautorenkaiden kohdalla testirenkaat olivat harvinaisen tasaväkisiä. Esimerkiksi jääkäsittelykokeessa parhaimman ja huonoimman renkaan välinen ero oli vain 7 prosenttia, mikä on selvästi pienempi ero kuin henkilöautojen nastarengastestissämme. Ja kun siirrytään jäältä lumelle, se yleensä kaventaa renkaiden välisiä eroja osakokeissa merkittävästi, mutta pakettiautorenkaissa tämäkin on toisin. Erot toki pienenivät nytkin pitkittäispitomittauksissa eli lumikiihdytyksissä ja -jarrutuksissa, mutta yllättävän vähän. Renkaiden ajettavuutta selvittävässä lumikäsittelykokeessa parhaimman ja heikoimman renkaan välinen ero oli itse asiassa suurempi kuin jäällä, mikä sekin on poikkeuksellista verrattuna henkilöautorenkaiden testituloksiin. Kontrasti sulan ja liukkaan välillä Märällä ja kuivalla asvaltilla tehdyt kokeet saavat talvirenkaiden paremmuusjärjestyksen usein muuttumaan jää- ja lumikokeisiin verrattuna, ja tämä pätee myös C-renkaisiin. Henkilöautorenkaita kovemmat kumiseokset kuitenkin kaventavat eroja tälläkin osa-alueella. Joka tapauksessa luonne-erot olivat selvät: Nokian ja Continental, jotka sijoittuivat aivan kärkeen tai sen välittömään tuntumaan kaikissa jää- ja lumikokeissa, jätettiin sulalla kelillä häntäpäähän tai korkeintaan keskikastiin. Tyystin toisenlaisena esimerkkinä toimii Michelin, joka on huonoimpien joukossa käytännöllisesti katsoen kaikissa liukkaan kelin kokeissa, mutta joka vastaavasti on märällä ja kuivalla kestopäällysteellä testin parhaita renkaita. Suoritus on kaikkiaan kuin peilikuva henkilöautorenkaiden vastaavasta. Muitakin merkittäviä eroja kohdattiin – niistä lisää täydellisestä testiraportistamme, joka on kokonaisuudessaan luettavissa 15.9. ilmestyneessä Moottorin numerossa 9/2021. Kyseinen numero löytyy sähköisesti myös Lehtiluukusta. Teksti: Jussi Saarinen ja Juuso Kallioinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Testirenkaat, koko 215/65 R16 C Bridgestone Noranza Van 001 Continental Van Contact Ice Gislaved Nord Frost Van 2 Goodyear Cargo Ultra Grip 2 Hankook Winter i*Pike LT Michelin Agilis X-Ice North Nokian Hakkapeliitta C3 Viatti Vettore Inverno Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Nokian Nordman 8 edullisten nastarenkaiden ykkönen – Moottorin nastarengastesti 2021 Pakettiautojen nastarenkaat ensimmäisessä testissä – Moottorin nastarengastesti 2021 Rengastestin voittoon uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 Yksi pakettiautorengas hylättiin rengastestistä – Moottorin nastarengastesti 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Rengastesti Rengastestissä ekorenkaat – ne paremmin pyörivät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?