10.9.2021 Ajoneuvot Rengastestin voittoon uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän kauden kuumin rengasuutuus Nokian Hakkapeliitta 10 palautti suomalaisvalmistajan talvirenkaiden piikkipaikalle nappaamalla nastarengastestimme voiton. Nokian Hakkapeliitta omaa suomalaisessa talviautoilussa pitkän ja kunniakkaan historian. Siitä kerroimme viisioisaisessa juttusarjassa vuonna 2017, kun brändin silloinen lippulaiva Nokian Hakkapeliitta 9 esiteltiin. Kyseinen nastarengas oli edeltäjiensä tapaan erittäin hyvä kokonaisuus, mutta suomalaisvalmistaja kärsi lievän imagotappion siitä, että keskieurooppalaiset Michelin ja Continental saivat testeissämme etumatkan kiinni ja menivät osittain jopa ohitsekin.Niinpä nyt oli revanssin paikka. Nokian lanseerasi keväällä 2021 täysin uuden nastarenkaansa, joka oli nimetty Hakkapeliitta 10:ksi, ja se oli tietysti tuoreimman rengastestimme päätähti.Osasimme odottaa renkaalta erinomaisia suorituksia, mutta riittäisivätkö ne testivoittoon? Jännitystä lisäsi se seikka, että Hakkapeliitta 10:n kohdalla Nokian ei ollut lisännyt nastojen määrää aivan kestomenestyjän Michelin X-Ice North 4:n.250 nastan lukemiin, vaan oli tyytynyt 220 kappaleeseen rengasta kohden. Renkaan pitoon vaikuttavat toki monet muutkin asiat kuin nastojen lukumäärä, mutta silti oli merkillepantavaa, ettei piikkien lukumäärää lähdetty enää tuosta kasvattamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi muutakin uutuuttaTestissämme oli mukana kaksi muutakin uutuutta, Goodyear Ultra Grip Arctic 2 sekä edullisempaa hintaluokkaa edustava Nokian Nordman 8. Kirittäjinä toimivat edellä mainitun Michelinin lisäksi aiemmissa testeissämme erittäin hyvin menestynyt Continental Ice Contact 3 sekä Gislaved Nord Frost 200, BF Goodrich G-Force Stud ja Sava Eskimo Stud. Näistä kolme viimeksi mainittua kuuluvat – Nordmanin ohella – suurten rengasvalmistajien niin kutsuttujen kakkosmerkkien joukkoon.Testitulos oli kuin olikin nokialaisen osalta erinomainen, sillä Hakkapeliitta 10 nousi ykköseksi tasaisen vahvoilla otteillaan. Uutuusrenkaan kehitystyössä on keskitytty muun muassa jääpidon parantamiseen, ja se myös näkyi: aiempina vuosina Michelin on jyllännyt juuri markkinoiden runsaimman nastoituksen voimalla, mutta nyt nokialainen näytti, että pienempikin nastamäärä riittää korkeatasoiseen jääpitoon.Jäällä ja lumella nokialaisessa korostuvat erinomainen veto- ja jarrutuspito sekä auton keulan pito kaarteissa, mikä takaa viihdyttävät ajo-ominaisuudet kuitenkaan tinkimättä turvallisuudesta. Pito ei romahda sulallakaan kelillä, missä Hakkapeliitta 10 osoittautui ääritilanteissa koko testin turvallisimmaksi renkaaksi. Ajokäytös on loogista niin kuivalla kuin märälläkin asvaltilla, ja kaiken kruunaa moitteeton suuntavakavuus suoraan ajettaessa.Henkilöautojen nastarengastesti on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin 11.8. ilmestyneessä numerossa 8/2021, joka on luettavissa sähköisesti myös Lehtiluukussa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Testirenkaat, koko 205/55 R16 BF Goodrich G-Force Stud Continental Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Arctic 2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 10 Nokian Nordman 8 Sava Eskimo Stud Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää