18.9.2021 Ajoneuvot Mitkä pakettiauton nastarenkaat pitävät liukkaalla ja mitkä sulalla kelillä? Moottorin nastarengastesti 2021 vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautojen nastarenkaat ovat ominaisuuksiltaan tasaväkisempiä kuin aiemmin testaamamme henkilöautojen nastarenkaat. Renkailla on kuitenkin selvät luonne-erot sen mukaan, liikutaanko jäällä, lumella vai asvaltilla. Moottorin rengastestit – kuten tämän kategorian testit yleensäkin – ovat tähän mennessä keskittyneet henkilöautojen renkaisiin, mutta tänä vuonna päätimme laajentaa tarjontaa ja testasimme myös pakettiautojen nastarenkaat.Testin tarpeellisuutta alleviivasi paitsi pakettiautojen suuri määrä Suomen teillä, myös se, että kaikki tunnetuimmat rengasvalmistajat tarjoavat juuri näihin ajoneuvoihin erityisesti suunniteltuja kumeja. Nämä niin kutsutut C-renkaat ovat rakenteeltaan tuntuvasti henkilöautorenkaita vankempia, ja tätä myötä testituloksetkin poikkesivat henkilöautojen vastaavista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEroja kaikilla pinnoillaRengastesteissämme jäällä tehtävät pitomittaukset ja ajokokeet erottelevat perinteisesti jyvät akanoista, mutta pakettiautorenkaiden kohdalla testirenkaat olivat harvinaisen tasaväkisiä. Esimerkiksi jääkäsittelykokeessa parhaimman ja huonoimman renkaan välinen ero oli vain 7 prosenttia, mikä on selvästi pienempi ero kuin henkilöautojen nastarengastestissämme.Ja kun siirrytään jäältä lumelle, se yleensä kaventaa renkaiden välisiä eroja osakokeissa merkittävästi, mutta pakettiautorenkaissa tämäkin on toisin. Erot toki pienenivät nytkin pitkittäispitomittauksissa eli lumikiihdytyksissä ja -jarrutuksissa, mutta yllättävän vähän. Renkaiden ajettavuutta selvittävässä lumikäsittelykokeessa parhaimman ja heikoimman renkaan välinen ero oli itse asiassa suurempi kuin jäällä, mikä sekin on poikkeuksellista verrattuna henkilöautorenkaiden testituloksiin.Kontrasti sulan ja liukkaan välilläMärällä ja kuivalla asvaltilla tehdyt kokeet saavat talvirenkaiden paremmuusjärjestyksen usein muuttumaan jää- ja lumikokeisiin verrattuna, ja tämä pätee myös C-renkaisiin. Henkilöautorenkaita kovemmat kumiseokset kuitenkin kaventavat eroja tälläkin osa-alueella.Joka tapauksessa luonne-erot olivat selvät: Nokian ja Continental, jotka sijoittuivat aivan kärkeen tai sen välittömään tuntumaan kaikissa jää- ja lumikokeissa, jätettiin sulalla kelillä häntäpäähän tai korkeintaan keskikastiin.Tyystin toisenlaisena esimerkkinä toimii Michelin, joka on huonoimpien joukossa käytännöllisesti katsoen kaikissa liukkaan kelin kokeissa, mutta joka vastaavasti on märällä ja kuivalla kestopäällysteellä testin parhaita renkaita. Suoritus on kaikkiaan kuin peilikuva henkilöautorenkaiden vastaavasta.Muitakin merkittäviä eroja kohdattiin – niistä lisää täydellisestä testiraportistamme, joka on kokonaisuudessaan luettavissa 15.9. ilmestyneessä Moottorin numerossa 9/2021. Kyseinen numero löytyy sähköisesti myös Lehtiluukusta.Teksti: Jussi Saarinen ja Juuso Kallioinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Testirenkaat, koko 215/65 R16 C Bridgestone Noranza Van 001 Continental Van Contact Ice Gislaved Nord Frost Van 2 Goodyear Cargo Ultra Grip 2 Hankook Winter i*Pike LT Michelin Agilis X-Ice North Nokian Hakkapeliitta C3 Viatti Vettore Inverno Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNokian Nordman 8 edullisten nastarenkaiden ykkönen – Moottorin nastarengastesti 2021 Pakettiautojen nastarenkaat ensimmäisessä testissä – Moottorin nastarengastesti 2021 Rengastestin voittoon uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 Yksi pakettiautorengas hylättiin rengastestistä – Moottorin nastarengastesti 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa