16.9.2021

Yksi pakettiautorengas hylättiin rengastestistä – Moottorin nastarengastesti 2021

pakettiautojen nastarenkaat

Pakettiautojen nastarengastestissämme koettiin ylimääräistä draamaa, kun Viatti Vettore Inverno -rengas jouduttiin hylkäämään puuttuvan tyyppihyväksynnän takia.

Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, otimme testiin kahdeksan erityisesti pakettiautoihin suunniteltua, niin kutsuttua C-nastarengasta. Nämä renkaat poikkeavat rakenteeltaan samanmerkkisistä henkilöautorenkaista tuntuvasti.

pakettiautojen nastarenkaat

Kuljetus- ja muuhun vastaavaan käyttöön tarkoitetut renkaat on tehty kestämään henkilöautorenkaita suurempia kuormia ja paineita. Myös renkaiden kulutus- ja vauriokestävyys ovat paremmat. C-renkaan rakenne on kauttaaltaan henkilöautorenkaita vahvempi – alkaen vahvemmista teräsvöistä, kumirakenteesta sekä useammasta runkokerroksesta ja päätyen paremmin kestävään kulutuspintaseokseen sekä suurempaan palakuvioon.

Nastoituskin on poikkeava. Kun henkilöautorenkaissa käytetään pääsääntöisesti kevytmetallinastoja, C-renkaiden nastat ovat teräksisiä. Teräsnastat kestävät paremmin kulutusta, eikä kevytmetallinasta vastaavasti kestäisi kovempia kuormia ja C-renkaan kovempaa kumiseosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän nastoja

C-renkaiden pitää täyttää samat nastarenkaiden tekniset vaatimukset ja tyyppihyväksyntämääräykset kuin henkilöautorenkaissakin. Nastojen tulee olla tyyppihyväksyttyjä ja niitä saa olla enintään 50 kappaletta yhtä renkaan vierintäkehän metriä kohden. Jos nastamäärä ylittää edellä mainitun rajan, pitää rengas/nasta -yhdistelmä tyyppihyväksyttää yliajokokeella. Käytännössä C-renkaiden nastamäärää ei voi kasvattaa yhtä suureksi kuin henkilöautorenkaissa.

Testirenkaista Hankookissa on 106 ja Bridgestonen sekä Nokian tuotteissa 108 nastaa. Continentalilla, Gislavedilla ja Goodyearilla nastoja on 110. Michelinin ja Viattin nastamäärät ovat muita selvästi suuremmat, tässä järjestyksessä 124 ja 128 nastaa.

Tyyppihyväksyntä puuttui

Viattille tuli testimme jälkeen mutkia matkaan, sillä Traficomin mukaan Viatti Vettore Inverno -renkaalla ei ole Suomen myöntämää tai tunnustamaa tyyppihyväksyntää yliajokokeesta. Koska nastamäärä on niin ikään enemmän kuin 50 kappaletta yhtä vierinmetriä kohden, on Viattin tulos tässä rengastestissä hylätty. Julkaisemme kuitenkin Viattin tulokset osakokeittain, ja rengas on mukana myös loppuarvostelutaulukossa.

pakettiautojen nastarenkaat

Pakettiautojen nastarengastesti on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin numerossa 9/2021, jonka ilmestymispäivä on 15.9. Ilmestymispäivän jälkeen numero on luettavissa sähköisesti myös Lehtiluukussa.

Teksti: Juuso Kallioinen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Testirenkaat, koko 215/65 R16 C

Bridgestone Noranza Van 001
Continental Van Contact Ice
Gislaved Nord Frost Van 2
Goodyear Cargo Ultra Grip 2
Hankook Winter i*Pike LT
Michelin Agilis X-Ice North
Nokian Hakkapeliitta C3
Viatti Vettore Inverno

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat