6.10.2022 Ajoneuvot Motopark – Kasaritunnelmaa ja kiihdytysautoilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Motoparkin historia on täynnä meluvalituksia ja kiihdytysajoja. Motopark lukeutuu maamme keski-iän ylittäneisiin ratoihin. Virtasalmella sijaitseva rata perustettiin vuonna 1987, mutta tuolloin paikalla oli ainoastaan kiihdytysrata. 90-luvun koittaessa, saatiin valmiiksi myös varsinainen moottorirata, joka on toiminut samassa kokoonpanossa valmistumisestaan lähtien.Radan merkitys suomalaiselle kiihdysajokulttuurille on merkittävä, sillä 80-luvun loppumetreillä varttimailin kiihdytyksiin soveltuva suorituspaikka oli Euroopan ensimmäinen. Kiihdytyssuora on edelleen aktiivisessa käytössä, mutta moottorirata sitäkin vilkkaampi.Motopark lukeutuu ratoihin, joissa on korkeuseroja. Ne tekevät paikasta ajajalle kiinnostavan, sillä joukkoon mahtuu pari sokkopaikkaa. Rata on myös vauhdikas, sillä pääsuora on pitkä ja sen loppuun saa kerättyä reilusti yli 200 km/h vauhteja, suoran keskellä olevasta loivasta mutkasta huolimatta.Rata on 3516 metriä pitkä, joten 4 kilometrin rajapyykistä jäädään hieman. Asfalttipinta on vanhaa ja paikoin kunto alkaa olla hieman rapistunut. Radalla on ehtaa kasaritunnelmaa, mutta se on toisaalta osa homman viehätystä. Motopark toimii useiden auto- ja moottoripyöräkilpailujen näyttämönä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValitukset ovat radoille arkipäivääMonen muut kotimaisen radan tavoin Motopark on historiansa aikana ollut lukuisien valituksien kohteena. Moottoriurheiluradat tarvitse toiminnalleen ympäristöluvan, jollainen radalta löytyy. Se kuitenkin rajoittaa toimintaa merkittävästi, sillä melumääräykset ovat tiukat. Rata täytyy pitää kiinni usean viikon ajan parhaaseen sesonkiaikaan.Radan asfaltti on kauniisti sanoen parhaat päivänsä nähnyt, mutta lausahdus "Suomen nopein motocross-rata" on vahvaa liioittelua. Vaikka kaikessa näkyy ja tuntuu 80-luku, on Motopark kaikesta huolimatta hieno ajokokemus, eikä radan pinnan kanssa joudu pulaan.Motopark lukeutuu niihin ratoihin, joihin käytännössä kuka tahansa soveltuvan auton tai moottoripyörän omistaja voi mennä ajamaan yleisille ajopäiville. Mikäli radalla ei ole kilpailua, tapahtumaa tai muuta yksityistilaisuutta, voi Motoparkin rataa mennä kiertämään maksua vastaan. Päivälippu kustantaa 70 euroa ja kausikortin voi hankkia itselleen 500 euron hinnalla.Melurajat ovat tiukat ja suurimmassa osassa ajopäivistä kulkupelin tulee alittaa 96,6 dB meluraja. Useimmiten vakiokuntoiset autot tai moottoripyörät alittavat melurajan, joten se ei tule ajamisen esteeksi.Voit tutustua Motoparkin erityispiirteisiin jutussa olevalla videolla.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”