6.10.2022

Motopark – Kasaritunnelmaa ja kiihdytysautoilua

Motoparkin historia on täynnä meluvalituksia ja kiihdytysajoja.

Motopark lukeutuu maamme keski-iän ylittäneisiin ratoihin. Virtasalmella sijaitseva rata perustettiin vuonna 1987, mutta tuolloin paikalla oli ainoastaan kiihdytysrata. 90-luvun koittaessa, saatiin valmiiksi myös varsinainen moottorirata, joka on toiminut samassa kokoonpanossa valmistumisestaan lähtien.

Radan merkitys suomalaiselle kiihdysajokulttuurille on merkittävä, sillä 80-luvun loppumetreillä varttimailin kiihdytyksiin soveltuva suorituspaikka oli Euroopan ensimmäinen. Kiihdytyssuora on edelleen aktiivisessa käytössä, mutta moottorirata sitäkin vilkkaampi.

Motopark lukeutuu ratoihin, joissa on korkeuseroja. Ne tekevät paikasta ajajalle kiinnostavan, sillä joukkoon mahtuu pari sokkopaikkaa. Rata on myös vauhdikas, sillä pääsuora on pitkä ja sen loppuun saa kerättyä reilusti yli 200 km/h vauhteja, suoran keskellä olevasta loivasta mutkasta huolimatta.

Rata on 3516 metriä pitkä, joten 4 kilometrin rajapyykistä jäädään hieman. Asfalttipinta on vanhaa ja paikoin kunto alkaa olla hieman rapistunut. Radalla on ehtaa kasaritunnelmaa, mutta se on toisaalta osa homman viehätystä. Motopark toimii useiden auto- ja moottoripyöräkilpailujen näyttämönä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valitukset ovat radoille arkipäivää

Monen muut kotimaisen radan tavoin Motopark on historiansa aikana ollut lukuisien valituksien kohteena. Moottoriurheiluradat tarvitse toiminnalleen ympäristöluvan, jollainen radalta löytyy. Se kuitenkin rajoittaa toimintaa merkittävästi, sillä melumääräykset ovat tiukat. Rata täytyy pitää kiinni usean viikon ajan parhaaseen sesonkiaikaan.

Radan asfaltti on kauniisti sanoen parhaat päivänsä nähnyt, mutta lausahdus "Suomen nopein motocross-rata" on vahvaa liioittelua. Vaikka kaikessa näkyy ja tuntuu 80-luku, on Motopark kaikesta huolimatta hieno ajokokemus, eikä radan pinnan kanssa joudu pulaan.

Motopark lukeutuu niihin ratoihin, joihin käytännössä kuka tahansa soveltuvan auton tai moottoripyörän omistaja voi mennä ajamaan yleisille ajopäiville. Mikäli radalla ei ole kilpailua, tapahtumaa tai muuta yksityistilaisuutta, voi Motoparkin rataa mennä kiertämään maksua vastaan. Päivälippu kustantaa 70 euroa ja kausikortin voi hankkia itselleen 500 euron hinnalla.

Melurajat ovat tiukat ja suurimmassa osassa ajopäivistä kulkupelin tulee alittaa 96,6 dB meluraja. Useimmiten vakiokuntoiset autot tai moottoripyörät alittavat melurajan, joten se ei tule ajamisen esteeksi.

Voit tutustua Motoparkin erityispiirteisiin jutussa olevalla videolla.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat