6.10.2022 Ajoneuvot Motopark – Kasaritunnelmaa ja kiihdytysautoilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Motoparkin historia on täynnä meluvalituksia ja kiihdytysajoja. Motopark lukeutuu maamme keski-iän ylittäneisiin ratoihin. Virtasalmella sijaitseva rata perustettiin vuonna 1987, mutta tuolloin paikalla oli ainoastaan kiihdytysrata. 90-luvun koittaessa, saatiin valmiiksi myös varsinainen moottorirata, joka on toiminut samassa kokoonpanossa valmistumisestaan lähtien. Radan merkitys suomalaiselle kiihdysajokulttuurille on merkittävä, sillä 80-luvun loppumetreillä varttimailin kiihdytyksiin soveltuva suorituspaikka oli Euroopan ensimmäinen. Kiihdytyssuora on edelleen aktiivisessa käytössä, mutta moottorirata sitäkin vilkkaampi. Motopark lukeutuu ratoihin, joissa on korkeuseroja. Ne tekevät paikasta ajajalle kiinnostavan, sillä joukkoon mahtuu pari sokkopaikkaa. Rata on myös vauhdikas, sillä pääsuora on pitkä ja sen loppuun saa kerättyä reilusti yli 200 km/h vauhteja, suoran keskellä olevasta loivasta mutkasta huolimatta. Rata on 3516 metriä pitkä, joten 4 kilometrin rajapyykistä jäädään hieman. Asfalttipinta on vanhaa ja paikoin kunto alkaa olla hieman rapistunut. Radalla on ehtaa kasaritunnelmaa, mutta se on toisaalta osa homman viehätystä. Motopark toimii useiden auto- ja moottoripyöräkilpailujen näyttämönä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valitukset ovat radoille arkipäivää Monen muut kotimaisen radan tavoin Motopark on historiansa aikana ollut lukuisien valituksien kohteena. Moottoriurheiluradat tarvitse toiminnalleen ympäristöluvan, jollainen radalta löytyy. Se kuitenkin rajoittaa toimintaa merkittävästi, sillä melumääräykset ovat tiukat. Rata täytyy pitää kiinni usean viikon ajan parhaaseen sesonkiaikaan. Radan asfaltti on kauniisti sanoen parhaat päivänsä nähnyt, mutta lausahdus "Suomen nopein motocross-rata" on vahvaa liioittelua. Vaikka kaikessa näkyy ja tuntuu 80-luku, on Motopark kaikesta huolimatta hieno ajokokemus, eikä radan pinnan kanssa joudu pulaan. Motopark lukeutuu niihin ratoihin, joihin käytännössä kuka tahansa soveltuvan auton tai moottoripyörän omistaja voi mennä ajamaan yleisille ajopäiville. Mikäli radalla ei ole kilpailua, tapahtumaa tai muuta yksityistilaisuutta, voi Motoparkin rataa mennä kiertämään maksua vastaan. Päivälippu kustantaa 70 euroa ja kausikortin voi hankkia itselleen 500 euron hinnalla. Melurajat ovat tiukat ja suurimmassa osassa ajopäivistä kulkupelin tulee alittaa 96,6 dB meluraja. Useimmiten vakiokuntoiset autot tai moottoripyörät alittavat melurajan, joten se ei tule ajamisen esteeksi. Voit tutustua Motoparkin erityispiirteisiin jutussa olevalla videolla. Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: rallikuhina alkaa jo näkymään Jyväskylässä 24.7.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeet 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan