6.11.2020

Movemberin viiksikäräjät: Citroën hankki Polestarille myyntikiellon Ranskaan

Citroën Polestar myyntikielto Ranska Movember

Ei ole automerkkiä viiksiin katsomista edes Movember-viiksimarraskuun aikana. Citroën sai ranskalaistuomareiden sympatiat siitä, että ruotsalaiskiinalaisen sähköautomerkki Polestarin logo on turhan lähellä sen tavaramerkkejä.

Citroën on yli satavuotisen historiansa aikana tullut tunnetuksi kalanruotokuvioista hammasratasta esittävästä logostaan, jota joskus tituleerataan myös Citroënin viiksiksi. Viime vuosikymmeninä ilmiö on jopa voimistunut, sillä auton keulalla olevia logoja on kasvatettu suorastaan dalimaisiin mittoihin itsevarmemman brändi-identiteetin myötä.

Polestar on puolestaan Volvosta eriytetty ruotsalaiskiinalainen edustussähköautomerkki, jonka inspiraationa on Pohjantähti. Tipoittain uusille markkina-alueille saapuva merkki on valinnut logokseen hiukan kolmiulotteisen tulkinnan tähden vastakkaisista sakaroista.

Vaikka Citroën ja Polestar eivät muuten hengaile samoissa segmenteissä, on Citroën puolustanut tavaramerkkiään pariisilaisoikeudessa ja hankkinut Polestarille ainakin kuuden kuukauden logon käyttökiellon Ranskaan. Polestarien myynti Ranskassa oli aiemman tiedon mukaan alkamassa alkuvuodesta 2021.

Citroën Polestar myyntikielto Ranska Movember
Ranskasta selattaessa Polestar.com viittaa oikeuden päätökseen.

Kaksikko lähti oikeushippasille heinäkuussa 2019, joten kyse ei ole pelkästä Movember-tempauksesta viiksilogojen kesken. Ilmeisimmin Citroën vastustaa erityisesti tapaa, jolla Polestarin logo on tyylitelty kolmiulotteiseksi hiukan sen oman logon tapaan.

Logon käyttökiellon lisäksi Polestar joutuu maksamaan Citroënille 150 000 euroa korvauksia tavaramerkkirikkomuksista ja Polestarin verkkosivu ei ole tällä hetkellä luettavissa Ranskasta käsin.

Lähde: The Connexion France Kuvat: Citroën ja Polestar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat