1.9.2018 Ajoneuvot MP-Klassikko: Kehityskaaren huipulla – Ducati 450 Desmo ’72 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati oli askeleen kilpailijoitaan edellä esiteltyään 125-kuutioisessa kilpamoottorissaan desmodromisen venttiilinohjauksen, joka salli entistä korkeampien kierroslukujen käyttämisen. Valmistaja otti erikoisen venttiilinohjauksen käyttöön myös katupyörissään ja siitä muodostuikin Ducatin tunnusmerkki. Erinäisten radiokomponenttien valmistajana maailmansotien välissä toimintansa Bolognassa aloittanut Ducati esitteli vuonna 1950 ensimmäisen moottoripyörämallinsa, 48-kuutioista polkupyörän apumoottoriksi tarkoitettua voimanlähdettä käyttäneen Ducati Cucciolon. Parin vuoden päästä Ducati esitteli 65-kuutioisen malliperheen ja kasvanut kaksipyöräisten valmistus eriytettiin pian omaksi yhtiökseen. Kysynnän siirtyessä kookkaampiin malleihin, Ducatilla reagoitiin asiaan kasvattamalla moottorien kokoa. Vuonna 1954 esiteltiin yhdellä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 98 Gran Sport, jonka moottorin suunnitteli yhtiön tekniseksi johtajaksi nimetty Fabio Taglioni. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekniikkaa moottoriurheilun tarpeisiin Mainioksi osoittautunut moottori oli käytössä pitkään – Ducatin kaikki yksisylinteriset nelitahtimallit tulisivat käyttämään samaa perusrakennetta. Mainioksi osoittautui myös Taglioni, hän toimi yhtiön palveluksessa aina vuoteen 1989 saakka. Suorituskykyinen 98 Gran Sport nousi erittäin menestyksekkääksi kilparadoilla. Kilpailun koventuessa moottorista esiteltiin vuonna 1956 kahdella yläpuolisella nokka-askelilla varustettu 125-kuutioinen versio. Sen ongelmaksi nousivat pienen iskutilavuuden edellyttämä korkea käyntinopeus, jonka vuoksi venttiilinjouset eivät enää pysyneet vauhdissa mukana. Taglioni näki Mercedeksen kilpa-autoissaan käyttämät desmodromiset (pakko-ohjatut) venttiilit ratkaisuna ongelmaan. Desmodromisessa venttiilikoneistossa venttiilit paitsi avataan, myös suljetaan nokka-akselin ohjaamana, joten korkeilla kierroksilla epäluotettavia jousia ei tarvittu. Perinteisellä venttiilikoneistolla varustetun 125-kuutioisen maksimikierrokset olivat 11 500 kierrosta minuutissa, mutta 125 Desmo kykeni 12 500 minuuttikierrokseen. Kierroksia rajoitti moottorin alakerran laakerointi – venttiilikoneisto sietäisi jopa 15 000 rpm käyntinopeuden. Konseptin toimivuus osoitettiin jo sen ensimmäisessä kilpailussa, vuoden 1956 Ruotsin GP:ssä, jossa 125 Desmolla ajettiin ylivoimaiseen voittoon. 450 Desmo syntyy Ducatin katumalleissa käytettiin edelleen perinteistä venttiilikoneistoa moottorien iskutilavuuden kasvaessa vuosien saatossa aina moottorin rakenteen sallimaan 350 kuutioon saakka. Vuoden 1967 Ducati esitteli muokatun, suuremman iskutilavuuden sallivan moottorirakenteen ja seuraavana vuonna olivat vuorossa ensimmäiset desmodromista venttiilinohjausta käyttävät mallit, tosin aluksi 250- ja 350-kuutioisina. Vuonna 1969 Ducati otti uuden moottorirakenteen salliman 436-kuutioisen voimanlähteen tuotantoon. Pian tämän jälkeen kookkaimmasta yksisylinterisestä moottorista esiteltiin myös desmo-versio. Eri tulkintoja samasta teemasta Aluksi moottori istutettiin naku- ja scrambler-malleihin, mutta 70-luvun alussa tarjolle tuli myös clipon-tangoilla ja takana sijaitsevilla jalkatapeilla varustettu cafe racer -versio. Pyörä oli todellinen katukilpuri, jonka suunnittelussa ei tavallisen liikenteen vaatimuksille oltu annettu kovin suurta painoa – esimerkiksi mallin valot olivat lähinnä esteettiset. Ajettavuutta parantamaan asennettiin Marzocchin viimeistä huutoa oleva, 35-millisillä putkilla varustettu etuhaarukka sekä Borranin alumiinikehäiset vanteet. Pysähtymisestä sai huolehtia Grimecan kookas, kahdella työsylinterillä varustettu rumpujarru. 450 Desmon paino oli matalat noin 130 kiloa ja sen ajo-ominaisuudet olivat mainiot, joten verrattain pienen moottorin tarjoamasta 160 km/h huippunopeudesta huolimatta sillä pystyi jättämään tehokkaammat mallit haistelemaan pakokaasuja mutkaisilla teillä. Kun brittivalmistajien yksisylinterisiä pyöriä pidettiin lähinnä ongelmajätteenä, Ducati onnistui nostamaan yksisylinterisen 450 Desmon halutuksi malliksi Euroopassa. Yhdysvalloissa ”alikokoista” Ducatia sen sijaan vieroksuttiin, vaikka se kykeni suorituskykynsä puolesta haastamaan kookkaampia kilpailijoitaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilpakäytön vaatimusten sanelemana Kilpakäytössä voimasuhteet eivät enää olleetkaan Ducatille suosiolliset. Vaikka 450 Desmon vääntöalue oli laaja, oli se silti vain yksisylinterinen, eikä vastannut teholtaan useampisylinterisiä kilpailijoitaan. Taglionin panokset siirtyivät desmodromista venttiilinohjausta käyttävään V2-moottoriin, jonka kautta tulisivat syntymään Ducati 750 Sport ja Super Sport, jotka nostaisivat Ducatin jälleen GP-kilpailujen huipulle. Yksisylinterinen moottori poistui mallistosta vaiheittain. Ensin Ducati lopetti 450-moottoria käyttäneiden offroad-mallien R/S ja R/T valmistamisen vuonna 1971. Cafe racer -versio säilyi mallistossa vielä muutaman vuoden ajan, mutta 450 Desmo siirtyi historian lehdille vuonna 1974. Näytösajojen kautta cafe raceriksi Jutun kuvituksena olevan Ducati 450 Desmon nykykuosiinsa rakentanut Jussi Röntynen on omistanut pyörän noin viiden vuoden ajan. – Uskoisin, että tätä pyörää on rakennettu uuteen asuun useampaankin kertaan ennen kuin se tuli minulle. Itse muokkasin sen ratakuntoon lähinnä näytösajoja varten, ja sillä ajettiin Muistojen Imatranajon tyylisissä tapahtumissa, Röntynen kertoo. – Kun minulle alkoi tulla lisää ikää, palautin pyörän takaisin cafe raceriksi ja nyt se kuuluu Suomen Moottoripyörämuseon kokoelmiin, toteaa Röntynen. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?