Ajoneuvot | Moottoripyöränäyttely | Uutinen | 1.2.2017

MP17: Näin valmistuu Euroopan pisin moottoripyörien koeajorata

MP17-näyttelyn asfaltoitu koeajorata rakennetaan kahdessa päivässä – ja puretaan yhdessä yössä.

Jaa artikkeli

Helsingin Messukeskukseen rakennetaan MP17-näyttelyn ajaksi 450 metrin mittainen asfaltoitu koeajorata moottoripyörille. Lisäksi mopoille tehdään vastaava mutta pienempi rata. Ratojen rakentaminen, käyttö ja purku kestävät yhteensä tasan viikon.

Suomen Messujen MP17-näyttelystä vastaava Niko Kantola esittelee rauhallisesti rakenteilla olevaa rataa, vailla minkäänlaisia stressin oireita.

MP17 koeajorata

MP17-näyttelystä vastaava Suomen Messujen Niko Kantola jakelee ohjeita koeajoradan rakentamiseen.

– Viime vuonna vastaavassa vaiheessa hermostutti, kun tätä tehtiin ensimmäistä Nyt tiedän miten homma etenee ja kuinka pitkään mikäkin työvaihe kestää. Luotan myös täydellisesti Lemminkäiseen, joka urakoi tämän työmaan,  Kantola sanoo.

Asfaltoitu 450 metrin pituinen ja kuuden metrin levyinen rata rakennetaan kahdessa päivässä. Radan lisäksi asfaltoidaan myös varikot ja muut tarvittavat alueet, mikä lisää asfaltoitavaa pinta-alaa noin 50 prosenttia. Työt aloitettiin maanantaina aamulla ja ison radan rakentamiseen menee kaksi päivää. Keskiviikkona asfaltoidaan mopojen koeajorata. Keskiviikkona kaikki on valmista ja radalla ajetaan jo ensimmäiset kierrokset moottoripyörällä ja testataan rata.

Keimola vaihtuu Qatariksi

Tämänvuotinen rata on profiililtaan sama Keimolan moottorirata kuin viime vuonna. Merkittäviä muutoksiakin on luvassa radan ulkopuolisella alueella.

– Rata reunustetaan nurmikolla. Asfaltin ja radan väliin tulee vielä hiekka-alueet, aivan kuten moottoriradoilla on hidastusalueet. Keinonurmea tulee 1500 neliötä, maisemointihiekkaa kuusi kasettirekallista ja isommille viheralueille nousee muutama iso palmu,  Kantola esittelee.

Rata onkin tänä vuonna nimetty Keimolan sijaan Qatariksi. Qatarin pääkaupungissa Dohassa sijaitsevalla Losailin moottoriradalla on ajettu MotoGP-kisoja iltapimeällä keinovalossa. Samaa ideaa noudatetaan nyt MP17-näyttelyn koeajoradalla. Itse halli on pimeä, mutta rata valaistaan tehokkaasti keinovalolla.

Ekologisesti kierrätysmateriaaleista

 Radan rakenne on yksinkertainen. Betonilattian päälle asennetaan suodatinkangas joka kastellaan. Sen päälle seitsemän sentin paksuinen murskekerros ja pintaan saman paksuinen asfaltointi.

Radan rakenne on yksinkertainen. Betonilattian päälle asennetaan suodatinkangas joka kastellaan. Sen päälle seitsemän sentin paksuinen murskekerros ja pintaan saman paksuinen asfaltointi.

Koeajoradan rakenne on yksinkertainen. Betonilattialle levitetään suodatinkangas, joka kastellaan jotta se pystyy kiinni lattiassa. Sen päälle levitetään noin seitsemän sentin murskekerros ja pintaan yhtä paksu asfaltti. Mutta miten saadaan taloudellisesti kannattavaksi asfaltoidun radan rakentaminen kolmen messupäivän tarpeita varten? Ja onko se ekologisesti kovin järkevä ratkaisu?

– Radassa käytettävä asfaltti on kierrätystavaraa. Sen laskennallinen kierrätysprosentti on 70 ja kun rata puretaan täältä, niin se lähtee 100-prosenttisesti kierrätykseen. Maanteiden asfaltointiin ei kierrätysasfaltin kulutusominaisuudet riitä, mutta pihoihin ja muihin pienemmälle rasitukselle joutuviin kohteisiin se käy mainiosti.

Pienempi mopojen koeajorata rakentuu yhdessä päivässä.

Pienempi mopojen koeajorata rakentuu yhdessä päivässä.

Jaa artikkeli

Keskustelu