4.11.2021 Ajoneuvot MV Agusta Superveloce Ago – vielä kerran erikoismalli Giacomo Agostinin kunniaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MV Agusta valmistaa retrohenkisestä superbike-moottoripyörästään Supervelocesta 311 kappaleen erän ”Ago”-erikoismallia, jolla kunnioitetaan 15-kertaista ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaria Giacomo Agostinia. Ensi kesäkuussa 80 vuotta täyttävä italialainen Giacomo Agostini on ratamoottoripyöräilyn 15 maailmanmestaruudellaan todellinen lajin elävä legenda. Tämän hetken suurin stara, tähän kauteen kilpailu-uransa MM-tasolla lopettava Valentino Rossi, on yltänyt mestaruuksien määrässä ”vain” yhdeksään. Agostini ajoi mestaruuksistaan 13 MV Agustalla, joten ei olekaan ihme että pieni italialaisvalmistaja haluaa yhä hyödyntää Agostinin nimeä erikoismallissaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäkö suurin myyntivalttiLähtökohdaksi on tällä kertaa otettu italialaismerkin retrohenkinen, 800-kuutioinen superbike-luokan pyörä Superveloce. Hiilikuituosat, Arrowin 1970-luvun TT-tyyliä henkivät äänenvaimentimet ja hienostuneempi Öhlinsin jousitus sekä muut lukuisat pienemmät yksityiskohdat erottavat Agon perusmallista.Tärkein ero on kuitenkin ulkonäössä, sillä Agon värityksenä on kilparadoilta tuttu MV Agustan puna-harmaan yhdistelmä, jossa sivukatteisiin on lisätty Agostinin käyttämä kilpailunumero #1 keltaisella pohjalla. Uutuus esiteltiin kirjaimellisesti suurelle yleisölle Misanon World Circuit Marco Simoncellilla ajetussa MotoGP-sarjan osakilpailussa, jossa maestro Agostini kiersi uutuusmallilla paraatikierroksen radalla yhdessä merkin tämän hetken Moto2-luokan kilpakuljettaja Simone Corsin kanssa.MotoGP-yleisö mukana ensi-illassaSuuren maailmaan tyyliin järjestetty esittelytilaisuus taannee sen, että koko 311 kappaleen erikoiserä myydään loppuun nopeasti. Valmistusmääräksi valikoitui 311 kappaletta, joka on sama määrä kuin Agostini ajoi voittoja pitkällä ja menestyksekkäällä urallaan. Ensimmäinen Ago-erikoismalli oli vuonna 2005 esitelty MV Agusta F4 Ago, joka kymmenisen vuotta myöhemmin sai jatkoa pienemmällä MV Agusta F3 Ago -erikoismallilla. Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 798cc Teho: 108 kW (147 hv) / 13 000 r/min Vääntö: 88 Nm / 10 100 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 380 mm Istuinkorkeus: 830 mm Tankin tilavuus: 16,5 litraa Kuivapaino: 173 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MV Agusta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella