4.11.2021

MV Agusta Superveloce Ago – vielä kerran erikoismalli Giacomo Agostinin kunniaksi

MV Agusta Superveloce Ago Giacomo Agostini

MV Agusta valmistaa retrohenkisestä superbike-moottoripyörästään Supervelocesta 311 kappaleen erän ”Ago”-erikoismallia, jolla kunnioitetaan 15-kertaista ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaria Giacomo Agostinia.

Ensi kesäkuussa 80 vuotta täyttävä italialainen Giacomo Agostini on ratamoottoripyöräilyn 15 maailmanmestaruudellaan todellinen lajin elävä legenda. Tämän hetken suurin stara, tähän kauteen kilpailu-uransa MM-tasolla lopettava Valentino Rossi, on yltänyt mestaruuksien määrässä ”vain” yhdeksään. Agostini ajoi mestaruuksistaan 13 MV Agustalla, joten ei olekaan ihme että pieni italialaisvalmistaja haluaa yhä hyödyntää Agostinin nimeä erikoismallissaan.

MV Agusta Superveloce Ago Giacomo Agostini

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ulkonäkö suurin myyntivaltti

Lähtökohdaksi on tällä kertaa otettu italialaismerkin retrohenkinen, 800-kuutioinen superbike-luokan pyörä Superveloce. Hiilikuituosat, Arrowin 1970-luvun TT-tyyliä henkivät äänenvaimentimet ja hienostuneempi Öhlinsin jousitus sekä muut lukuisat pienemmät yksityiskohdat erottavat Agon perusmallista.

MV Agusta Superveloce Ago Giacomo Agostini

Tärkein ero on kuitenkin ulkonäössä, sillä Agon värityksenä on kilparadoilta tuttu MV Agustan puna-harmaan yhdistelmä, jossa sivukatteisiin on lisätty Agostinin käyttämä kilpailunumero #1 keltaisella pohjalla. Uutuus esiteltiin kirjaimellisesti suurelle yleisölle Misanon World Circuit Marco Simoncellilla ajetussa MotoGP-sarjan osakilpailussa, jossa maestro Agostini kiersi uutuusmallilla paraatikierroksen radalla yhdessä merkin tämän hetken Moto2-luokan kilpakuljettaja Simone Corsin kanssa.

MV Agusta Superveloce Ago Giacomo Agostini

MotoGP-yleisö mukana ensi-illassa

Suuren maailmaan tyyliin järjestetty esittelytilaisuus taannee sen, että koko 311 kappaleen erikoiserä myydään loppuun nopeasti. Valmistusmääräksi valikoitui 311 kappaletta, joka on sama määrä kuin Agostini ajoi voittoja pitkällä ja menestyksekkäällä urallaan. Ensimmäinen Ago-erikoismalli oli vuonna 2005 esitelty MV Agusta F4 Ago, joka kymmenisen vuotta myöhemmin sai jatkoa pienemmällä MV Agusta F3 Ago -erikoismallilla.

MV Agusta Superveloce Ago Giacomo Agostini

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 798cc
Teho: 108 kW (147 hv) / 13 000 r/min
Vääntö: 88 Nm / 10 100 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1 380 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Tankin tilavuus: 16,5 litraa
Kuivapaino: 173 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MV Agusta

Luetuimmat