Ajoneuvot Uutinen 5.11.2022

Näin käy, kun japanilainen premium-merkki heittää vapaalle – Lexuksen SEMA Show

On niin hauskaa, kun sivistynyt ja asiallinen Lexus maalaa katumaasturin pinkiksi, tuunaa luksusmaasturin, tai virittää premiumsedanin ratakuntoon.

Vuoden 2022 SEMA Show’ta on seurattu viikon ajan, ja nyt tiedetään, että ensi vuonna tapahtuma tulee laajenemaan näyttelystä muunkinlaiseksi show’ksi. Pidetään kuitenkin edelleen katse tämän vuoden tapahtumassa, ja kurkistetaan erään odotetuimman näytteilleasettajan, Lexuksen, ohjelmistoon.

GX 460 Overland Concept

Tässä voidaan puhua jo maasturiveteraanista, sillä nykypolven GX:ää on valmistettu jo vuodesta 2009 lähtien. Kyseessähän on totta kai luksusversio meikäläisestä Toyota Land Cruiserista eli maailmalla Land Cruiser Pradosta. Erikoiskonseptista on vastannut yhteistyössä Lexuksen kanssa Cruiser Outfitters, joka on, yllätys yllätys, erikoistunut juuri Land Cruisereiden lisävarusteisiin.

Overland Concept on nimensäkin mukaisesti tarkoitettu raskaamman sarjan seikkailuajoneuvoksi, tehden näin seuraa monille muille SEMA-debytanteille. Overland perustuu GX:stä aiemmin tänä vuonna nähtyyn Blackline Edition -erikoismalliin, mutta ilmiasu sekä varustelu ovat astetta tai pariakin villimmällä tasolla. Kattavaan varustukseen kuuluu laajasti leiriytymis- ja turvallisuusvarusteita, ja koska kyse on Lexuksesta, ylellisyyttä unohtamatta.

GX 460 Overland rullaa Old Man Emu -jousituksen päällä, joka muun muassa nostaa maavaraa sekä parantaa pyörien liikevaroja. Lexuksen eksklusiivista tyyliä edustavan spindle grille -maskin alapuolella näkyy vähemmän osuma-altis pohjapanssari integroidulla vinssillä. Ongelmille niin ikään suhteellisen immuuni, vapaastihengittävä 4,6-litrainen bensiini-V8, kannustanee pitämään myös jerrykannua kaiken varalta mukana.

Overlandin vararenkaan sijoitus on suoraan työkalumaisesta Land Cruiser Pradosta.

Ulkovärikin on aika päheä, mutta jokaisen päätettävissä on, miellyttääkö kokopinkki RX 500 F Sport Performance enemmän silmää:

LX 600 Urban Concept

LX on huomattavasti GX:ää tuoreempi tuttavuus, sillä nykyinen, Land Cruiser 300:aan perustuva sukupolvi nähtiin vasta vuosi sitten. Hyvin kookas, TNGA-F -tikapuurungolle perustuva luksusmaasturi taipuu (näköjään) myös madalletuksi katu-cruiseriksi.

LX:n F Sport -varustetasoon perustuvan Urban Conceptin muokkauksista on vastannut Annex Marketing. Standardina ilmajousitettua autoa on madallettu. Artisan Spiritsin hiilikuidulla höystetyt korisarjat tuovat LX:ään tavoitellun mukaista lookia HRE:n peräti 24-tuumaisten vanteiden sekä Black Label -titaanipakoputkiston kanssa. Moottorina on tehdasviritteisyytensä säilyttänyt 3,5-litrainen ahdettu V6. Pysähtymispuolella varmuutta luovat puolestaan Brembon jarrut.

Vielä edellä nähtyä GX Overlandia enemmän luksusta painottava seikkailumaasturi on LX:n toinen ilmentymä SEMA:ssa, LX 600 Alpine Lifestyle Concept. Auto on vimpan päälle retkeilyajoneuvo, mutta nimivalinta huvittaa sikäli, ettei LX:ää myydä lähelläkään alppimaita.

DSport IS 600+ Project Build

Eivät kaikki Lexuksen tuomiset sentään maastureita ole, kuuluuhan japanilaisvalmistajan tarjontaan myös kolme tasokasta sedania. Niistä pienin, Suomen tuontiohjelmasta tätä nykyä puuttuva IS, on tässä muodossaan viime vuoden SEMA:ssa nähdyn IS 350 -ratamallin jatke. Lexuksen mallimerkinnät eivät enää tarkoita moottorin iskutilavuutta, mutta tässä tapauksessa kyllä moottoritehoa; DSportin IS 600+:ssa on yli 600 hevosvoimaa E85:llä ruokittuna.

Project Build on hurjin suorituskykymalli, jota Lexus on SEMA:ssa koskaan esitellyt. Pellin alla ärjyvä 3,4-litrainen V6 on lainattu lippulaivasedan LS 500:stä. Moottoria on piristetty muun muassa kahdella kompressoriahtimella, sekä kaasuttimen että suorasuihkutuksen käsittävällä polttoaineensyötöllä sekä välijäähdyttimillä. Vaihteenvaihdossa auttaa Samsonasin 6-pykäläinen täyssekventiaalivaihteisto.

Rata-autoa ei tehdä pelkästään huippukireällä voimalinjalla, ja DSportin IS:ssä onkin kiinnitetty huomiota myös korin jäykkyyteen sekä aerodynamiikkaan laajalla pohjalla. Sisälläkin on menty melko kauas harmonisen premiumsedanin näkymistä. Takana on turvakaaret, edessä Sparcon rataistuimet nelipistevöineen.

Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat