14.11.2021

2021 SEMA Show’sta kantautunutta: Lexus IS 500 kadulle ja -350 radalle

2021 SEMA Show

Las Vegasissa jälleen koronatauon jälkeen järjestettävän SEMA Show’n vastuulla on esitellä automaailman revittelijöitä. Niitä IS:n erikoismallit edustavat hyvin.

Lexus IS ei tätä nykyä kuulu japanilaismerkin meikäläiseen tuontiohjelmaan, sillä premiumvalmistajan sedaneista tänne tuodaan vain suurempia ES:ää ja LS:ää. Se ei estä meitä tutkailemasta mertentakaisia malleja, ja ehkä olemaan sopivasti kateellisia niistä. Parhaillaan käynnissä olevassa SEMA:ssa päivänvalon näkivät Lexuksen eri virittäjillä teettämät kaksi erilaista IS:ää, joissa on jokaiselle jotakin, nimittäin kadulle ja radalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

IS 500 kadulle

Lexus IS 500 SEMA

Räyhäkkään katumallin Lexus on toteuttanut yhteistyössä virityspaja Hiraku Co.:n ja yhdysvaltalaisrata-autoilija Townsend Bellin kanssa, joka toimii Lexuksen brändilähettiläänä. Valmistaja on toimittanut virittäjille IS:n raakileen 5-litraisen, 472 hevosvoiman 2UR-GSE V8:n kera. Kokonaisuus perustuu vasta hiljattain lanseerattuun, Lexuksen uuden F Sport -mallisarjan aloittaneeseen IS:n huippumalliin, IS 500:een.

2021 SEMA Show Lexus IS 500

Mistään ihan nyrkkipajasta ei Hiraku Co.:ssa ole kyse, sillä se on tuottanut IS 500:n korisarjat 3D -tulostuksella. Näitä osia löytyy keulasta, helmoista ja perästä, etukulmat ovat puolestaan saaneet canard-siivet ja perä takasiiven sekä diffuusorin. Sekä konepelti että takaluukku ovat Seibonin hiilikuitua. Aerodynaamisilla kapseleilla varustetut Rotiformin 20-tuumaiset LAS-R -vanteet eivät nekään ole mistään tavallisimmasta päästä. Nämä olivat siis vain esimerkkejä, enemmän osia löytyy englanniksi lueteltuina oheisesta havainnekuvasta.

2021 SEMA Show

3D-tulostetun korisarjan lisäksi myös tekniikkaa on päivitetty valitun filosofian mukaisesti. V8:n hapenottokykyä on paranneltu, minkä lisäksi ketjun toiseen päähän, pakoputkistoon, on tuotu parannuksia. Koko nimeltään A’PEXi N1 Evolution Extreme Quad Ti-tip -pakoputkisto päästää paitsi pakokaasut, tietenkin myös äänet tarkoituksenmukaisella tavalla pihalle. Virityksittä ei ole säilynyt myöskään alusta, johon on tullut vahvistusta ja säätyvä iskunvaimennus. Pähkinänkuoressa autosta on pyritty tekemään katuautona niin rata-automainen, kuin mahdollista.

Lexus IS 500
Konseptimallin pohjana on sporttisedanien uusimpiin tulokkaisiin kuuluva, veekasivetoinen IS 500 F Sport -tuotantomalli.

IS 350 (enimmäkseen) radalle

IS F Sport -mallisarjan kevyempää päätä edustaa IS 350. Siinäkin mallimerkintä tulee loogisesti moottorin iskutilavuudesta, sillä tätä versiota vetää 311 hevosvoimaa tuottava 3,5 litran V6. Kuten yllä nähty isosiskokin, myös tämä erikoispainos on aloittanut matkansa raakileena Lexuksen tehtaalta. Ratavirityksen IS 350:lle on antanut DSport, yhteistyössä brändilähettilään, rata-autoilija Scott Pruettin kanssa.

Lexus IS 350 SEMA

Auton korista löytyy paljon väriä, mutta juuri tämä toteutustapa ei ole tuulesta temmattu. Troy Lee Design on nimittäin suunnitellut sen perustuen brändilähettiläs Pruettin aikanaan käyttämän ajokypärän kuviontiin. Toisin kuin IS 500:n kohdalla, tämän mallin korisarjoissa luotetaan japanilaiseen käsityöhön.

Rataversiossa myös sisätiloja on lähdetty isomminkin muokkaamaan. Sieltä löytyvät hiilikuidusta ja kevlarista muovatut rataistuimet viisipisteturvavöineen. Niin ikään turvakaaret kuuluvat pakettiin.

2021 SEMA Show Lexus

DSportin ja Scott Pruettin IS 350:een tarjotaan kahta erillistä vannesarjaa. 19-tuumaisilla, erityisen kevyillä vanteilla ajetaan radalla, kun taas kadulle sopivat paremmin 20-tuumaiset. Kumpikin vannetyyppi verhoutuu Michelin Pilot Sport 4S -rengastukseen.

2021 SEMA Show

Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: Lexus

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat