2021 SEMA Show’sta kantautunutta: Lexus IS 500 kadulle ja -350 radalle
Las Vegasissa jälleen koronatauon jälkeen järjestettävän SEMA Show’n vastuulla on esitellä automaailman revittelijöitä. Niitä IS:n erikoismallit edustavat hyvin.
Lexus IS ei tätä nykyä kuulu japanilaismerkin meikäläiseen tuontiohjelmaan, sillä premiumvalmistajan sedaneista tänne tuodaan vain suurempia ES:ää ja LS:ää. Se ei estä meitä tutkailemasta mertentakaisia malleja, ja ehkä olemaan sopivasti kateellisia niistä. Parhaillaan käynnissä olevassa SEMA:ssa päivänvalon näkivät Lexuksen eri virittäjillä teettämät kaksi erilaista IS:ää, joissa on jokaiselle jotakin, nimittäin kadulle ja radalle.
IS 500 kadulle
Räyhäkkään katumallin Lexus on toteuttanut yhteistyössä virityspaja Hiraku Co.:n ja yhdysvaltalaisrata-autoilija Townsend Bellin kanssa, joka toimii Lexuksen brändilähettiläänä. Valmistaja on toimittanut virittäjille IS:n raakileen 5-litraisen, 472 hevosvoiman 2UR-GSE V8:n kera. Kokonaisuus perustuu vasta hiljattain lanseerattuun, Lexuksen uuden F Sport -mallisarjan aloittaneeseen IS:n huippumalliin, IS 500:een.
Mistään ihan nyrkkipajasta ei Hiraku Co.:ssa ole kyse, sillä se on tuottanut IS 500:n korisarjat 3D -tulostuksella. Näitä osia löytyy keulasta, helmoista ja perästä, etukulmat ovat puolestaan saaneet canard-siivet ja perä takasiiven sekä diffuusorin. Sekä konepelti että takaluukku ovat Seibonin hiilikuitua. Aerodynaamisilla kapseleilla varustetut Rotiformin 20-tuumaiset LAS-R -vanteet eivät nekään ole mistään tavallisimmasta päästä. Nämä olivat siis vain esimerkkejä, enemmän osia löytyy englanniksi lueteltuina oheisesta havainnekuvasta.
3D-tulostetun korisarjan lisäksi myös tekniikkaa on päivitetty valitun filosofian mukaisesti. V8:n hapenottokykyä on paranneltu, minkä lisäksi ketjun toiseen päähän, pakoputkistoon, on tuotu parannuksia. Koko nimeltään A’PEXi N1 Evolution Extreme Quad Ti-tip -pakoputkisto päästää paitsi pakokaasut, tietenkin myös äänet tarkoituksenmukaisella tavalla pihalle. Virityksittä ei ole säilynyt myöskään alusta, johon on tullut vahvistusta ja säätyvä iskunvaimennus. Pähkinänkuoressa autosta on pyritty tekemään katuautona niin rata-automainen, kuin mahdollista.

Konseptimallin pohjana on sporttisedanien uusimpiin tulokkaisiin kuuluva, veekasivetoinen IS 500 F Sport -tuotantomalli.
IS 350 (enimmäkseen) radalle
IS F Sport -mallisarjan kevyempää päätä edustaa IS 350. Siinäkin mallimerkintä tulee loogisesti moottorin iskutilavuudesta, sillä tätä versiota vetää 311 hevosvoimaa tuottava 3,5 litran V6. Kuten yllä nähty isosiskokin, myös tämä erikoispainos on aloittanut matkansa raakileena Lexuksen tehtaalta. Ratavirityksen IS 350:lle on antanut DSport, yhteistyössä brändilähettilään, rata-autoilija Scott Pruettin kanssa.
Auton korista löytyy paljon väriä, mutta juuri tämä toteutustapa ei ole tuulesta temmattu. Troy Lee Design on nimittäin suunnitellut sen perustuen brändilähettiläs Pruettin aikanaan käyttämän ajokypärän kuviontiin. Toisin kuin IS 500:n kohdalla, tämän mallin korisarjoissa luotetaan japanilaiseen käsityöhön.
Rataversiossa myös sisätiloja on lähdetty isomminkin muokkaamaan. Sieltä löytyvät hiilikuidusta ja kevlarista muovatut rataistuimet viisipisteturvavöineen. Niin ikään turvakaaret kuuluvat pakettiin.
DSportin ja Scott Pruettin IS 350:een tarjotaan kahta erillistä vannesarjaa. 19-tuumaisilla, erityisen kevyillä vanteilla ajetaan radalla, kun taas kadulle sopivat paremmin 20-tuumaiset. Kumpikin vannetyyppi verhoutuu Michelin Pilot Sport 4S -rengastukseen.