12.3.2017 Ajoneuvot Japanin Aston Martin: Lexus LC500 on yksinkertaisesti kaunis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Häiriintyneen elegantti coupe kätkee poikkeuksellisen monimutkaista hybriditekniikkaa. Kuvat eivät tee Lexuksen lippulaivacoupelle oikeutta. Keula on pitkä, sulava ja poikkeuksellisen matala. Konepelti tuskin nousee suurien etupyörien yläpuolelle. Jopa Predatorin suulta näyttävä maski sulautuu kokonaisuuteen.Perä on verrattain lyhyt ja pysty. Näkymää hallitsevat takavalot. Nykytyyliin mustaksi maalatut C-pilarit luovat illuusion leijuvasta katosta.Yhtä aikaa häiritsevän erikoinen ja silti upean elegantti. Lexus LC:ssä on outoa uljautta, jota tavallisesti löytää vain Aston Martinien kaltaisista linjakkaista GT-autoista. Silti LC ei voisi tulla mistään muualta kuin Japanista. Geneven näyttelyauton sisusta on yksinkertaisesti villi. Perusmuodot ovat lainaa muista Lexuksista: kojelautaa hallitsevat vaakalinjat, ja kuljettaja erotetaan matkustajasta leveällä keskikonsolilla. Painikkeiden sijoituksen huhutaan olevan itse päämies Akio Toyodan käsialaa.Rauhallisilla värivalinnoilla näkymä lienee varsin elegantti, vaikka sinisen, valkoisen ja oranssin yhdistelmäkin on oudon kiehtova. LC on selkeästi konsernin uuden aikakauden tuote, samoin kuin huomattavasti edullisempi, mutta yhtä hätkähdyttävä Toyota C-HR -crossover.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuippumoderni hybridi tai raaka V8Lexus LC:stä tarjotaan kahdella voimalinjalla. Perinteitä edustaa LC500-mallin viisilitrainen V8, jonka 467 hevosvoiman perässä on peräti kymmenvaihteinen automaatti.Suomen verotuksen takia huomattavasti mielenkiintoisempi versio on LC500h-hybridi. Päävoimala on 3,5-litran iskutilavuudesta 300 hevosvoimaa tuottava V6. Vaihteisto-hybridi -yksikköä kutsutaan Lexus Multi Stage Hybridiksi.Seuraavat kolme kappaletta käsittelevät voimalinjan sielunelämää. Suosittelemme tekniikkaselitystä vain aiheesta tositarkoituksella kiinnostuneille ydinfyysikoille.Kuinka kaikki toimiiUusi hybridijärjestelmä poikkeaa Lexuksen ja emokonserni Toyotan aimmista ratkaisuista siten, että moottorin ja planeettapyörästöllä toteutetun CVT-automaattivaihteiston perään on kytketty Aisinin valmistama perinteinen nelivaihteinen automaattivaihteisto. Jälkimmäinen toimii kuten maastoauton vaihteiston perässä oleva alennusvaihteisto, paitsi yhden sijaan tarjolla on neljä nopeusaluetta.Järjestelyn ansiosta portaattoman CVT-vaihteiston yhteyteen rakennettuja sähkömoottoreita voidaan käyttää tehokkaammilla kierroslukualueilla. Auto kulkee nyt pelkällä sähkövoimalla jopa 140 kilometriä tunnissa.Aiempien Toyota ja Lexus -hybridien tapaan autossa on edelleen kaksi sähkömoottoria. Toisen vastuulla on energian kerääminen ja planeettapyörästöllä tehdyn CVT-vaihteiston välityssuhteen säätö. Toinen sähkömoottori tarjoaa sähköistä lisävoimaa tai väliaikaista täyssähköajoa.Lexus kertoo LC:n Multi Stage Hybridin tarjoavan yhtiön aiempia hybridimalleja urheilullisemman ajokokemuksen. Perinteisen portaattoman CVT-vaihteiston energiatehokkaan, mutta vaihtelevan välityssuhteen vuoksi etäisen kaasunvasteen sijaan järjestelmä käyttää kymmentä esiohjelmoitua pykälää. CVT-vaihteistolle on ohjelmoitu kolme välityssuhdetta ja nelivaihteisesta automaatista käytetään kolmea, joiden tulona saadaan yhdeksän vaihdetta. Kokonaisuuden päälle lisätään automaattivaihteiston neljäs pykälä, jolloin vaihteiden määräksi saadaan kymmenen (3x3+1).Vielä hereillä? Lopputulos on helppo ymmärtää: poltto- ja sähkömoottorin yhteisteho nousee 345 hevosvoimaan, jonka luvataan siivittävän suuri auto sadan kilometrin tuntinopeuteen alle viidessä sekunnissa.Lexus LC500h japanilaisuus ulottuu selkeästi pintaa syvemmälle.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Aake Kinnunen ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?