1.4.2021

Lexus LF-Z Electrified – samurain sähköinen tulevaisuus

Lexus LF-Z Electrified -konseptiauto

Lexus LF-Z Electrified kertoo tulevasta vähintäänkin muotojen osalta. Sen 400 kilowatin teho ja 600 kilometrin toimintamatka ovat houkuttelevia lukemia.

Lexus LF-Z Electrified  on konseptiauto kertomaan merkin sähköisestä tulevaisuudesta. Se yhdistelee taitavasti pyöreitä kuin savesta dreijaamalla saatuja ja toisaalta teräviä miekalla veisteltyjä muotoja yhteen. Sähköinen samurai tulee tunnistettavasti Japanista.

Konseptiauton tekniset tiedot eivät ole aivan yhtä merkityksellisiä kuin tuotantoauton tapauksessa, mutta kyseessä on lähes 4,9 metriä pitkä ja 2 metriä leveä auto. Nelivetoinen sähköauto omaa yhteensä 400 kilowattia tehoa ja paikaltaan päästään 100 kilometrin tuntinopeuteen tasan 3 sekunnissa. Omamassaksi kerrotaan 2,1 tonnia

Kapasiteetiltaan 90 kilowattitunnin nestejäähdytteisen litiumioniakun pikalataustehoksi kerrotaan 150 kilowattia. Täydellä varauksella tavoitellaan jopa 600 kilometrin toimintamatkaa. Aika näyttää milloin vastaavia lukuja saataisiin Lexuksen tuotantoautoihin, sillä UX300e ei toki vielä ihan vastaavaan yllä.

Lexus LF-Z Electrified -konseptiauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lexus LF-Z Electrified on muotoilun tulevaisuus

Kuvien muodossa julkaistu LF-Z Electrified -konseptimalli heijastaa ajatuksia, mihin suuntaan Lexuksen design tulevaisuudessa kehittyy. Hallitsevia piirteitä ovat voimakkaat mittasuhteet ja erottuvat yksityiskohdat. Suuret pyörät sijaitsevat auton kulmissa reilun akselivälin ja leveän olemuksen saavuttamiseksi.

Muotoilijat ovat kehittäneet Lexukselle tyypillistä etusäleikön muotoa, ja tätä on heijasteltu koko autoon. Matalat takavalot sisältävät uudenlaisen Lexus-logon, joka vihjaa varmasti jo tulevasta.

Lexus LF-Z Electrified -konseptiauto

Tazuna-kojelauta

Kojelaudassa nähtävä uusi Tazuna-konsepti vie Lexuksen pyrkimyksen kuljettajan ja auton yhteenliittymästä uuteen ulottuvuuteen. Tazuna-konseptin inspiraation lähteenä on ollut perinteiset japanilaiset suitset, joiden avulla ratsastajat ovat olleet jo vuosisatoja luontaisessa yhteydessä ratsuunsa. Kaikki ajoneuvon hallittavuuteen liittyvä on näiden suitsimaisten ohjainten lähettyvillä.

Kojelauta on Lexuksen mukaan ajoneuvon sydän, jossa mittaristo ja muut elementit on sijoitettu suhteellisen pienelle alueelle. Tämä luo kuulemma virkistävän avoimen tilan ja vieraanvaraisuutta korostavan Omotenashi-tunteen. Kojelauta yhdistyy saumattomasti oviin ja panoraamalasikatto lisää matkustamoon valoa.

Kuljettalle tarjottava informaatio on keskitetty yhdelle alueelle, joka koostu lisättyä todellisuutta hyödyntävästä tuulilasinäytöstä, mittaristosta sekä multimedian kosketusnäytöstä. Ajamisen tukitoiminnot on keskitetty ohjauspyörän ympäristöön. Samaa suuntausta kerrotaan nähtävän jatkossa muutenkin Lexuksen sisätiloissa.

Lexus LF-Z Electrified -konseptiauto

Tähtitaivasta

Lexus LF-Z Electrified -konseptimallin keinoäly (AI) oppii kuljettajan mieltymyksiä ja käyttäytymistä. Ääniohjaus auttaa hallitsemaan toimintoja tiehen keskittyen. Keinoälyn ja kuljettajan vuorovaikutus voi realisoitua myös keinoälyn ehdottamilla reiteillä, jotka ovat kuljettajan ajokäyttäymisestä opittuja.

Digitaalinen avain mahdollistaisi ajoneuvon käytön halutuille ihmisille ilman, että fyysistä avainta tarvitsisi kierrättää käyttäjillä. Ovien lukitusta ja muita ajoneuvon toimintoja voidaan ohjata älypuhelimella.

Ovenkahvat nousevat automaattisesti esiin kuljettajan tai matkustajan lähestyessä autoa avaimen kanssa ja lukitus sekä ovi voidaan avata kevyellä ovenkahvan kosketuksella. Ajoneuvosta poistuttaessa ovi avataan painamalla avauspainiketta, jolloin anturit auttavat tarvittaessa varoittamaan ajoneuvon läheisyydessä olevista jalankulkijoista ja ajoneuvoista autosta poistuttaessa. Lexus käyttää tästä järjestelmästä nimitystä E-Latch.

Panoraamakatto on valmistettu elektrokromaattisesta lasista. Materiaali mahdollistaa lasikaton tummentamisen tarpeen mukaan. Lisäksi kattoon integroitu valaistus voidaan asettaa jäljittelemään tähtitaivasta.

Lexus LF-Z Electrified -konseptiauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköinen tulevaisuus

Tällä hetkellä Lexuksen mallisto tarjoaa yhdeksän hybridi- ja täyssähkömallia yli 90 maassa. LF-Z Electrified -konseptimalli piirtää suuntaviivat Lexuksen tulevaisuudelle näyttäen miltä merkille ominainen muotoilu, ajettavuus ja kehittyneet teknologiat näyttävät vuotta 2025 kohti kuljettaessa.

Lexus kiihdyttää uusien mallien kehitystahtia täyttääkseen muuttuvat ja erilaiset asiakasodotukset ympäri maailmaa. Vuoteen 2025 mennessä Lexus esittelee 20 täysin uutta ja uudistunutta mallia. Nämä sisältävät yli 10 täyssähkö-, ladattavaa hybridi- tai itselataavaa hybridimallia.

Lexus LF-Z Electrified -konseptiauto

Maailmanlaajuisesti Lexus tulee tarjoamaan kaikista malleistaan sähköistetyn version vuoteen 2025 mennessä. Tuolloin sähköistettyjen malliversioiden odotetaan edustavan yli puolta globaalista myynnistä.

Seuraava tavoite on kaikkien mallien osalta täydellinen hiilineutraalius koko ajoneuvon elinkaaren ajalta koskien niin valmistusta, logistiikkaa kuin kierrätystäkin. Viimeksi mainitun aspektin osalta ei riitä vain tarkka materiaalivalinta kierrätettävyyden kannalta vaan tarvitaan myös tietoa materiaalien valmistustavoista.

– Haluan esittää sydämellisen kunnioitukseni kaikille ihmisille ympäri maailmaa, jotka taistelevat tällä hetkellä useiden eri haasteiden kanssa. Samalla kun täytämme sosiaalisen velvollisuutemme etenemällä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa haluamme tuottaa sellaista iloa ja hauskuutta mihin autot pystyvät. Teemme tinkimättömästi töitä, jotta asiakkaillamme ja kaikilla Lexuksen kanssa tekemisissä olevilla on aihetta onnellisuuteen ja aitoon hymyyn. Aloittaen kahdesta tänä vuonna esiteltävästä uutuusmallista me jatkamme sellaisten innovatiivisten ajoneuvojen kehittämistä, jotka pystyvät tuottamaan lisäarvoa asikkaidemme entistä enemmän toisistaan erottuville elämäntyyleille, summaa Lexuksen johtaja Koji Sato.

Kuvat ja lähde: Lexus

Luetuimmat