27.4.2022

Nelipyöräsuuntaus pidentää renkaiden ikää ja säästää polttoainetta

Nelipyöräsuuntaus eli ohjauskulmien säätäminen on hyvä tapa säästää renkaita ja ylläpitää auton ajettavuutta. Satasen maksava operaatio voi tuoda useiden satojen säästön polttoaineessa ja rengaskuluissa.

Yleisiä väärien pyöränkulmien oireita ovat puoltaminen, ohjauspyörän virheasento tai tärinä ja epätasaisesti kuluneet renkaat. Näistä viimeisin ei välttämättä oireile ajaessa, mutta seurauksena voi olla renkaiden kuluminen ajokelvottomaksi normaalia nopeammin,

Nelipyöräsuuntauksella voidaan korjata edellä mainitut oireet ja parantaa samalla renkaiden käyttöikää. Kyse on sekä turvallisuudesta, että lompakosta.

Termi nelipyöräsuuntaus tarkoittaa auton kaikkien pyörien suuntaamista kolmessa eri kulmassa. Näitä ovat camber-kulma, caster-kulma ja auraus-kulma. Nelipyöräsuuntaus kulkee usein puhekielessä termillä ohjauskulmien säätö.

Camber-kulma tarkoittaa renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välistä kulmaa. Caster-kulmalla tarkoitetaan kääntyvän renkaan pystysuoran akselin ja kääntymislinjan välistä kulmaa sivulta päin katsottaessa. Aurauskulma tarkoittaa puolestaan renkaiden suuntaa verrattuna ajoneuvon keskilinjaan. Renkaat siis voivat muodostaa aurauksen tai harituksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tasaisempaa kyytiä luvassa

Nelipyöräsuuntaus siis varmistaa sen, että kaikki edellä mainitut kulmat on säädetty mahdollisimman oikeiksi. Suuntaus parantaa auton käytöstä, kuluttaa renkaita vähemmän, säästää polttoainekuluissa ja tekee ajosta ylipäänsä tasaisempaa.

Kulmien säädön voi tehdä itse, mutta usein parempi lopputulos saavutetaan ammattilaisen tekemällä suuntauksella. Tätä nykyä mittalaitteet hyödyntävät 3D-kameratekniikkaa, mutta itse säätyö on mekaanista ja esimerkiksi ohjauskulmia säädetään raidetangosta. Tarkoituksena on saada auto kulkemaan mahdollisimman suoraan.

Aurauskulmien säätö kannattaa tehdä tasaisin väliajoin ja suositeltu aika kulmien säämiselle on noin kolmen vuoden välein. Säätäminen on tarpeen myös silloin jos auton pyörään kohdistuu kova isku vaikkapa routamontun seurauksena. Nelipyöräsuuntaus on tarpeen myös silloin, jos autoon tehdään alustamuutoksia.

– Routakuopat tekevät pahaa jälkeä aurauskulmille, toteaa autohuolto Autohuhdan mekaanikko Elchin Malikov.

Väärä auraus- tai ohjauskulma kuluttaa rengasta sisä- tai ulkokulmasta. Ne kuluttavat rengasta nopeammin ja vaikuttavat negatiivisesti auton hallintaan.

Kulmat pielessä ja ratti vinossa

Kävimme nelipyöräsuuntauksessa autohuolto Autohuhdassa Tuusulassa. Kohteena oli Volkswagen Passat GTE, jonka mittarissa on 175 000 kilometriä. Syy suuntauksen tekemiselle oli selkeä: renkaanvaihdossa ilmeni merkittävää kulumaa muutaman renkaan sisäpuolella ja muuten käyttökelpoiset renkaat olivat menneet ajokelvottomiksi.

Mittauksen jälkeen kävi ilmi, että auton ohjauspyörä oli vinossa ja kolmen renkaan aurauskulmat olivat pielessä. Säätötoimenpiteenä ratti oikaistiin ja raidetankoja säädettiin oikeiden kulmien saamiseksi.

Säätämisen jälkeen auton käytös parani yllättävän paljon ja ohjaus tuntui säädön jälkeen kevyemmältä. Myös suuntavakaus parani, vaikka siihen ei ennen säätöä tullut juuri kiinnitettyä huomiota.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Mitä nelipyöräsuuntaus maksaa?

Nelipyöräsuuntauksen hinnoittelussa on suuria liikekohtaisia eroja. Osa liikkeistä hinnoittelee mittauksen ja säädön erikseen, minkä vuoksi vertailu on välillä hankalaa.

Pelkän mittauksen saattaa saada 40-50 eurolla, mutta säädön kanssa hinta nousee korkeammaksi.

Karkeasti mittauksen ja säädön sisältävä nelipyöräsuuntaus maksaa 80–100 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat