1.3.2023

Nimi muutettu: kaikkien aikojen viimeinen Talbot

Talbot oli mielenkiintoinen ranskalaismerkki, jolla oli myös suomalaisyhteytensä. Merkin loppu oli ehkä kuitenkin vähän vähemmän räväkkä.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Talbotia käsitellään Nimi muutetussa, muttei takuulla viimeinen. Viime vuosisadan alussa perustettu Talbot olisi nyt yksi maailman vanhimmista toiminnassa olevista automerkeistä. Sen tarina käsittää loiston vuosia, joina syntyivät esimerkiksi Talbot-Lagon maailman kauneimmiksikin tituleeratut urheiluautot sekä toisaalta suuren määrän heittopussina olon vuosia, jotka ovat toki hedelmällisiä logonvaihtojen näkökulmasta.

Perinnerikkaan Talbotin alasajo tapahtui vähitellen ja hieman huomaamattakin. Talbot oli melkoisten yrityskuvioiden keskiössä. Ensiksi Simca ehti ostaa merkin, ennen kuin Chrysler nappasi hallintaansa molemmat, osana Eurooppaan keskittyneen Chrysler Europen muodostamista. Tämä kuvio ei lopulta kovin kauaa kestänyt, sillä Chrysler päätyi vuonna 1978 myymän Euroopan toimintonsa vastaperustetulle Citroënin ja Peugeotin yhteenliittymälle, PSA:lle, muodollisella yhden dollarin hinnalla.

PSA-aika jäi Talbotin viimeiseksi aikakaudeksi toiminnassa olevana automerkkinä. Ranskan hallitus halusi Talbotin ranskalaisomistukseen, ja PSA:ta kiinnosti lähinnä kilpailijan ostaminen pois sekä pärjääminen Ison-Britannian markkinoilla, joilla Talbotilla oli vanhastaan jalansijaa. Tältä ajalta ainakin suomalaisittain tunnetuin tuote on varmasti Saab-Valmetin Uudessakaupungissa valmistama Horizon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viimeisiä viedään

PSA:lla ei siis ollut intoa kehittää Talbotia merkkinä, vaan tärkeitä olivat ainoastaan sen nimen tuomat hyödyt erityisesti Isossa-Britanniassa. Tästä johtuen myös viimeiset Talbotit myytiin kuningaskunnassa.

PSA:n ja Fiat-konsernin edelleen voimissaan ( nykyään Stellantiksen kautta) olevaa yhteispakettiautoprojektia on käsitelty Nimi muutetussa pari kertaa aiemminkin. Alfa Romeon viimeiset hyötyajoneuvot nähtiin 80-luvulla saman hankkeen puitteissa, kun Fiat otti projektiin mukaan Ivecon lisäksi Alfan. PSA puolestaan halusi projektiin mukaan Talbotin, jälleen kerran brittimarkkinoita silmällä pitäen. Näin syntyi Talbot Express.

Viimeiset Talbot Horizonit valmistettiin Uudessakaupungissa vuonna 1987. Tähän päättyi Talbotin ura henkilöautojen valmistajana. Talbot Expressin myynti kuitenkin jatkui Britanniassa tästä vielä seitsemän vuoden ajan. Express oli käytännössä logoja lukuun ottamatta yhtä kuin Fiat Ducato, ja se valmistettiin Ducaton rinnalla Italiassa. Edellisen kerran Talbotilla oli ollut Fiat-yhteyksiä 60-luvulla Simcan kautta. Vaikuttaa siltä, että Fiat Ducatona Talbotit olivat myös kaikkein kestävimpiä, sillä Britannian autorekisterikeskuksen DVLA:n mukaan saarivaltion teillä liikkuu yhä tuhansia Talbot Expressejä, kun taas muita Talboteja enää joitain kymmeniä. Expressit ovat toki keskimäärin myös uusimpia Talboteja, sillä ranskalaismerkin viimeinen malli oli Britanniassa saatavilla aina vuoteen 1994 asti. Talbot Express on ollut maassa varsin suosittu esimerkiksi matkailuauton alustana.

Nykyäänkin briteillä on oma versionsa Stellantis-pakettiautoista, sillä Opelin ja Vauxhallin mukaantulon myötä oikeanpuoleisella ohjauksella varustetaan Vauxhall Movano.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Historics, Gaukmotors.co.uk Kuvat: PSA/Talbot, Fiat Otsikkokuva: Charlie via Wikimedia Commons

Luetuimmat