15.12.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Maailman ensimmäinen kaupunkiauto Fiat Topolino olikin ensin Simca Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Badge engineering” ei varmasti ollut mikään valtavirtainen käsite 1930-luvun Italiassa, mutta juuri sitä harjoitettiin, kun Fiat Topolinosta tehtiin Simca Cinq. Mutta kumpi tulikaan ensin? Entä miten ihmeessä Topolino päätyi Le Mans -kilpurin aihioksi? Fiatilla on isona autonvalmistajana ollut historiassaan etäispäätteitä eri maissa. Nimi muutettu -sarjassa niitä ovat edustaneet tähän mennessä Seat (Espanja) ja Zastava (Jugoslavia/Serbia). Myös Ranskassa oli oma ”fiatinsa” eli Simca. Fiat perusti Simcan vuonna 1934 ja se oli Henri Theodore Pigozzin italialaiskomennossa aina vuoteen 1963 asti. Seitsemän vuoden kuluttua Simcasta tuli Chryslerin alamainen. Aikanaan menestyneen valmistajan taru tuli päätökseensä vuonna 1978. Suomessa saatetaan muistaa lause ”Simca tuhat Ee, sillä ei mitään tee”, mutta totuus on toki paljon enemmän. Ehkä jopa ennätyksellisen lyhyen Simca-historiikin jälkeen sopii siirtyä itse aiheeseen ja sukeltaa 1930-luvulle. Fiat loi vuosikymmenen puolessa välissä auton, jonka seuraajia kaikki maailman kaupunkiautot ovat, näin ainakin monen historioitsijan mielestä. Tämä suurilla silmillään tapittava kaksipaikkainen on herättänyt sympatiaa jo 85 vuodena ajan. Kyseessä on tietenkin Fiat 500 Topolino (”Mikki-hiiri”). Topolino oli muutoinkin edistyksellinen. Kuvittele 30-luvun pikkuautossa nestejarrut kaikilla pyörillä, erillisjousitus edessä, nelivaihteinen laatikko ja 12 voltin sähköjärjestelmä. Nelisylinterinen 570-kuutioinen bensiinimoottori tuotti 13 hevosvoiman tehon. Auto kulki 85 km/h. Fiat 500 Topolino Parin vuoden ajan ennen Topolinoa Fiateista kloonatut Simca-mallit olivat tulleet myyntiin aina vähän italialaisten esikuviensa jälkeen. Tällä kertaa Simca ehti markkinoille kolme kuukautta ennen Fiatia. Näin Simca Cinq (ralliranskaksi lausuttuna [säänk], ja tarkoittaa numeroa viisi) oli hetken aikaa ainoa ja myös ensimmäinen pelkästään Simcan nimellä valmistettu malli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Siitähän oli vaikka mihin! Simca Cinq on selvästi jäänyt autoilun historiassa italialaissisarensa varjoon. Siitä huolimatta myös Cinqillä on ollut omat hetkensä autohistorian näyttämöllä. Esimerkiksi Tintti -sarjakuvateoksessa ”Tintti ja seitsemän kristallipalloa” poliisin tarkastuspisteelle saapuu kaksi autoa, joista toinen on ihan selvästi Simca Cinq. Sarjakuvan belgialainen luoja Hergé on näet piirtänyt Topolinolle kromatun puskurin, mikä tekee siitä Cinqin. Kumpaakin versiota sai sekä kova- että rättikattoisena. Mutta päätyipä Topolino todellakin myös Le Mans -kilpurin aihioksi. Vuoden 1937 Gordini Simca 5 oli kilpa-ajaja, mekaanikko ja virittäjävirtuoosi Amadéé Gordinin luoma menevä kilpa-auto, joka pohjautui Cinqiin ja tietenkin sitä kautta Topolinoon. Gordinin hyppysissä Fiatin koneesta saatiin irti vielä kymmenen hevosvoimaa lisää, jolloin teholukema nousi jo 23 heppaan. Kaunokainen saavutti ilmiömäisen 125 km/h huippunopeuden. Gordini Simca 5 osallistui kilpaurallaan kahdeksaan kilpailuun, joista viisi se voitti omassa luokassaan. Yksi kisoista oli hän itse, nimittäin Le Mansin 24 tunnin ajo. Gordini Simca 5:n vastuulla on ei enempää eikä vähempää kuin 22 vuonna 1937 tehtyä maailmanennätystä. Se ajoi muun muassa 48 tuntia putkeen keskinopeudella 103 kilometriä tunnissa. Siinä samalla se tuli osoittaneeksi vääriksi kaikki koskaan esille tulleet ennakkoluulot sekä italialaisten että ranskalaisten autojen luotettavuudesta. Ja kaikki tämä Topolinon yksinkertaisuudessaan erinomaisella tekniikalla. Topolinon konseptin tarpeellisuus ei ole hävinnyt 85 vuoden jälkeen minnekään, vaan autokantojen kasvaessa asia on päinvastoin. Hyvin käytännöllinen pikkuauto otettiin avosylin vastaan niin Italian kuin Ranskankin antiikista ja keskiajalta periytyvien kaupunkien kapeille kujille. Teksti: Benjamin Helander Lähde: The Transport Journal, Fiat Kuvat: Fiat Lisää aiheesta Nimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Nimi muutettu: Intiassa Morris Oxfordkin on kuumempi Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Nimi muutettu: muistatko kun Audin sai Seatin logoilla – ja hinnalla? Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 17.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: 355 by Evoluto on 1990-luvun Ferrari F355 tuotuna 2020-luvun standardeille – tuloksena on upea superauto 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan