15.12.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Maailman ensimmäinen kaupunkiauto Fiat Topolino olikin ensin Simca Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Badge engineering” ei varmasti ollut mikään valtavirtainen käsite 1930-luvun Italiassa, mutta juuri sitä harjoitettiin, kun Fiat Topolinosta tehtiin Simca Cinq. Mutta kumpi tulikaan ensin? Entä miten ihmeessä Topolino päätyi Le Mans -kilpurin aihioksi? Fiatilla on isona autonvalmistajana ollut historiassaan etäispäätteitä eri maissa. Nimi muutettu -sarjassa niitä ovat edustaneet tähän mennessä Seat (Espanja) ja Zastava (Jugoslavia/Serbia). Myös Ranskassa oli oma ”fiatinsa” eli Simca. Fiat perusti Simcan vuonna 1934 ja se oli Henri Theodore Pigozzin italialaiskomennossa aina vuoteen 1963 asti. Seitsemän vuoden kuluttua Simcasta tuli Chryslerin alamainen. Aikanaan menestyneen valmistajan taru tuli päätökseensä vuonna 1978. Suomessa saatetaan muistaa lause ”Simca tuhat Ee, sillä ei mitään tee”, mutta totuus on toki paljon enemmän.Ehkä jopa ennätyksellisen lyhyen Simca-historiikin jälkeen sopii siirtyä itse aiheeseen ja sukeltaa 1930-luvulle. Fiat loi vuosikymmenen puolessa välissä auton, jonka seuraajia kaikki maailman kaupunkiautot ovat, näin ainakin monen historioitsijan mielestä. Tämä suurilla silmillään tapittava kaksipaikkainen on herättänyt sympatiaa jo 85 vuodena ajan. Kyseessä on tietenkin Fiat 500 Topolino (”Mikki-hiiri”). Topolino oli muutoinkin edistyksellinen. Kuvittele 30-luvun pikkuautossa nestejarrut kaikilla pyörillä, erillisjousitus edessä, nelivaihteinen laatikko ja 12 voltin sähköjärjestelmä. Nelisylinterinen 570-kuutioinen bensiinimoottori tuotti 13 hevosvoiman tehon. Auto kulki 85 km/h.Fiat 500 TopolinoParin vuoden ajan ennen Topolinoa Fiateista kloonatut Simca-mallit olivat tulleet myyntiin aina vähän italialaisten esikuviensa jälkeen. Tällä kertaa Simca ehti markkinoille kolme kuukautta ennen Fiatia. Näin Simca Cinq (ralliranskaksi lausuttuna [säänk], ja tarkoittaa numeroa viisi) oli hetken aikaa ainoa ja myös ensimmäinen pelkästään Simcan nimellä valmistettu malli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiitähän oli vaikka mihin!Simca Cinq on selvästi jäänyt autoilun historiassa italialaissisarensa varjoon. Siitä huolimatta myös Cinqillä on ollut omat hetkensä autohistorian näyttämöllä. Esimerkiksi Tintti -sarjakuvateoksessa ”Tintti ja seitsemän kristallipalloa” poliisin tarkastuspisteelle saapuu kaksi autoa, joista toinen on ihan selvästi Simca Cinq. Sarjakuvan belgialainen luoja Hergé on näet piirtänyt Topolinolle kromatun puskurin, mikä tekee siitä Cinqin.Kumpaakin versiota sai sekä kova- että rättikattoisena.Mutta päätyipä Topolino todellakin myös Le Mans -kilpurin aihioksi. Vuoden 1937 Gordini Simca 5 oli kilpa-ajaja, mekaanikko ja virittäjävirtuoosi Amadéé Gordinin luoma menevä kilpa-auto, joka pohjautui Cinqiin ja tietenkin sitä kautta Topolinoon. Gordinin hyppysissä Fiatin koneesta saatiin irti vielä kymmenen hevosvoimaa lisää, jolloin teholukema nousi jo 23 heppaan. Kaunokainen saavutti ilmiömäisen 125 km/h huippunopeuden.Gordini Simca 5 osallistui kilpaurallaan kahdeksaan kilpailuun, joista viisi se voitti omassa luokassaan. Yksi kisoista oli hän itse, nimittäin Le Mansin 24 tunnin ajo.Gordini Simca 5:n vastuulla on ei enempää eikä vähempää kuin 22 vuonna 1937 tehtyä maailmanennätystä. Se ajoi muun muassa 48 tuntia putkeen keskinopeudella 103 kilometriä tunnissa. Siinä samalla se tuli osoittaneeksi vääriksi kaikki koskaan esille tulleet ennakkoluulot sekä italialaisten että ranskalaisten autojen luotettavuudesta. Ja kaikki tämä Topolinon yksinkertaisuudessaan erinomaisella tekniikalla.Topolinon konseptin tarpeellisuus ei ole hävinnyt 85 vuoden jälkeen minnekään, vaan autokantojen kasvaessa asia on päinvastoin. Hyvin käytännöllinen pikkuauto otettiin avosylin vastaan niin Italian kuin Ranskankin antiikista ja keskiajalta periytyvien kaupunkien kapeille kujille.Teksti: Benjamin Helander Lähde: The Transport Journal, Fiat Kuvat: FiatLisää aiheestaNimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Nimi muutettu: Intiassa Morris Oxfordkin on kuumempi Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Nimi muutettu: muistatko kun Audin sai Seatin logoilla – ja hinnalla? Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 30.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Monteverdi Safari oli International Scout sveitsiläiseksi luksusmaasturiksi muutettuna 29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 4.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: elämäntapaversioiden edelläkävijä Volkswagen Golf Country ja toinen kaupan päälle 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa