20.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Intiassa Morris Oxfordkin on kuumempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuskin Morris Oxfordin suunnittelijat pystyivät aikanaan 50-luvun puolivälissä kuvittelemaan, että sarjan viimeiset autot tehtäisiin 56 vuotta myöhemmin Intian teiden kuninkaana. Intian autoteollisuus käynnistyi maan itsenäistyttyä Ison-Britannian alta reilut 70 vuotta sitten. Osa silloin perustetuista ajoneuvovalmistajista kuuluu nyt lajissaan maailman suurimpiin, erityisesti traktoreiden saralla. Siinä ei ole kuitenkaan kaikki, kuten ei myöskään Tata Nanossa.Varsinkin alkuaikana inspiraatiota tavattiin ottaa entisestä emämaasta. Hindustan Motorsin valinta oli Morrisin kaunokainen sedan, kolmannen sukupolven Oxford, jonka valmistusoikeudet se osti. Tämä oli itse asiassa jo kolmas kerta kun näin tehtiin, sillä myös jo kaksi ensimmäistä sukupolvea ehtivät saada Hindustanin laatat nimillä 10 ja Landmaster. Nyt käsittelyssä oleva Ambassador oli kuitenkin aivan toisenlainen juttu.Oxfordin kolmossukupolvea valmistettiin vain kolmen vuoden ajan 1956 – 59. Moottorina oli aikansa tuote, BMC:n valmistama 1,5-litrainen 51 hevosvoiman tehoisena, nelivaihteiseen laatikkoon yhdistettynä. Niin ikään vahvasti 50-luvun tyylin ja tapojen mukaisia olivat vahvatekoiset ja kromiset, puskurit, ovenkahvat sekä monet muut yksityiskohdat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLukemattomien mahdollisuuksien Hindustan AmbassadorKun Oxford muuntui vuonna 1958 tulevaksi ”Intian teiden kuninkaaksi”, otettiin nimeksi Ambassador. Suurlähettilästä tarkoittava nimi joko kuulosti vain hyvältä, kenties amerikkalaishenkiseltä, tai sitten nimen taustalla oli oikeasti jonkinlainen ajatus siitä, että auto oli maassa ikään kuin Ison-Britannian ”suurlähettiläänä”. Toki oli myös niin, että peräti 16 prosenttia valmistetuista yksilöistä meni osavaltioiden virkamiesten käyttöön. Taksina Ambassador menestyi sitäkin paremmin. Ja tulihan malli nimettyä Top Gearin 20. tuotantokaudella maailman parhaaksi taksiksi, ainakin siinä mielessä, että se voitti romurallikisan.Itsekantavalle korille rakennettu ja siten tilava Ambassador oli alusta asti suosittu virka-auto. Siitä nähtiin kuitenkin myös avolavaversio sekä Station Wagon, johon kuulemma mahtui helposti ainakin 14 kyytiläistä.Tuotannon alkuvaiheessa auton brittiläisen esikuvan tarina oli pian päättymässä, mutta Ambassadorin vasta aivan alussa. Länsi-Bengalin osavaltiossa Kalkutan kaupungin liepeillä valmistettu auto tulisi näkemään monen monta päivitystä ja pysymään tuotantolinjoilla peräti seitsemällä eri vuosikymmenellä, kaiken kaikkiaan hyvinkin muuttumattomana.Jo alusta lähtien Ambassador erottui Oxfordista muun muassa erilaisten hallintalaitteidensa ja kojelautansa kautta. Kun Oxford pudotettiin pois rinnalta, alkoi Ambassador pikku hiljaa erottua siitä enemmänkin Hindustanin itsenäisesti toteuttamien faceliftien myötä. Ne koskivat kuitenkin lähinnä maskia ja valojen asettelua, joten tuttu ulkonäkö säilyi läpi historian. Vuosien ja vuosikymmenten varrella Ambassador sai kaikenlaisia pieniä lisäyksiä ja parannuksia, muun muassa ilmastoinnin sekä Intian ensimmäisen henkilöauton dieselmoottorin, edelleen BMC:n valmistamana tosin.Niinkin pitkälle (1950-luvulta) kuin 2010-luvulle tultaessa Ambassador koki suuremmat muutokset kuin koskaan aiemmin. Auto sai uudet puskurit, valot, maskin, hallintalaitteet sekä monet muut yksityiskohdat, mutta oli silti täysin tunnistettavissa alkuperäisen Morris Oxfordin perinnönjatkajaksi. Vaikka moottoreita lainattiin tässä vaiheessa Isuzulta, tulivat muiden seikkojen muassa päästöasiat sen asian kannalle, että Ambassadorin olisi aika siirtyä syrjään. Viimeiset autot tehtiin vuonna 2014. Se päätti Hindustan Ambassadorin ennätyksellisen, 56 vuotta putkeen jatkuneen tuotannon. Liikenteessä niitä on edelleen huomattava määrä, mistä ehdottomasti suurin kiitos kuuluu paikallisten autopajojen sekä itse omistajien ehtymättömlle korjausosaamiselle ja kekseliäisyydelle.Lähteet: Cartoq, India Today Kuvat: Hindmotors, BMC Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaNimi muutettu: Mahindra XUV300 eli tarina siitä, kuinka SsangYong Tivolista tehtiin Intian turvallisin auto Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Nimi muutettu: Roveriksi muutettuna Honda Civic kelpasi jopa Bukéen residenssille Nimi muutettu: Salaisuuksia Euroopan halvimman sähköauton taustalla Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous