13.10.2021

Nimi muutettu: Salaisuuksia Euroopan halvimman sähköauton taustalla

Dacia Spring Electric

Dacia Spring Electric on tituleerattu Euroopan halvimmaksi sähköautoksi. Sen sukujuuret johtavat kuin Silkkitietä pitkin Kiinasta ja Intiasta Eurooppaan.

Tehoa 44 hevosvoimaa, huippunopeutta 125 km/h, toimintamatkaa 225 kilometriä ja hintaa Euroopassa 16 990 euroa. Olet varmasti kuullut Springistä, sähköautosta, joka pyrkii Dacian filosofian mukaisesti tuomaan kyseisen autoluokan tarjolle kohtuullisella hinnalla, järki edellä, ilman mitään ylimääräistä. On toki sanottava, että jos polttomoottoriautoa yritettäisiin myydä noilla spekseillä ja tuolla hinnalla, pidettäisiin sitä vitsinä, eikä kovin hauskana sellaisena. Sähköautoksi Spring on silti eittämättä edullinen, saahan käytännössä samaan luokkaan kuuluvasta, vaikkakin eri otteella toteutetusta konsernisisar Renault Zoesta pulittaa hankintatuenkin kanssa kymppitonnin verran enemmän.

Zoe ei näin kelvannut Euroopan halvimman sähköauton pohjaksi, joten perustaa piti lähteä hakemaan jostain kauempaa, Kiinan, Intian ja Etelä-Amerikankin suunnalta.

Dacia Spring Electric
Springin pakettiautoversio tulee aikanaan sysäämään Volkswagen e-Up! Cargon pois Suomen halvimman täyssähköpakettiauton paikalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rutattu Renault

Renaultin mallisto Intian ja Etelä-Amerikan alati kasvavilla automarkkinoilla näyttää varsin erilaiselta kuin Euroopassa. Yksi suosituimmista malleista on pieni crossover Kwid. Se on sopivankokoinen, trendikkään mallinen ja on vieläpä tarjolla Kiinassa valmiina sähköautona, Renault City K-ZE:nä. Kaikki kuulostaa erittäin hyvältä siihen asti, kun alamme miettimään, mitkä kaikki asiat tekevät Kwidistä ja City K-ZE:stä niin edullisia.

Renault Kwid

Niinpä niin, Intiassa ja Etelä-Amerikassa autonostajan mieltä eivät kovasti paina kolaritestitulokset. Eurooppalaisen ostajan mieltä ne painavat, jos eivät muuten, niin ainakin liikenneturvallisuusviranomaisen kannustamana. Monilla Euroopan ulkopuolisilla markkina-alueilla kolaritestaamisesta vastaa Global NCAP, joka lätkäisi yllä rutattavalle Kwidille pyöreät nolla tähteä, kouluarvosanoissa puhtaan nelosen. Kwidissä on – monista kilpasiskoistaan poiketen – kuljettajan turvatyyny, mutta sekään ei riittänyt nostamaan tulosta mihinkään. Ongelmat ovat pitkälti rakenteellisia.

Dacian korjausliikkeet

Jotta Kiinassa City K-ZE:n rinnalla valmistettavan Spring Electricin saattoi laivata Eurooppaan, täytyi siihen tehdä turvallisuusparannuksia. Nykyään jo itsestään selvien ABS-jarrujen ja ajonvakautuksen lisäksi Springissä on vakiona kuusi turvatyynyä sekä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Näiden lisäksi myös itse rakenteeseen on saatu tarvittavia vahvistuksia, niitä on tullut etenkin keulan törmäysvyöhykkeisiin, A-pilareihin, oviin sekä akun ympärille. Sitten kun Spring aikanaan päätyy Euro NCAP:in kynsiin, voivat valmistaja, samoin kuin myyntiverkosto ja jo ostopäätöksensä tehneet asiakkaat hengittää varmasti melko vapautuneesti.

Mutta väkisinkin herää kysymys, että voisikohan näitä uudistuksia tässä vaiheessa harkita myös Kwidiin ja City K-ZE:hen?

Dacia Spring Electric
Mielenkiintoisesta Spring Electricistä saamme piakkoin enemmänkin tuntumaa koeajon muodossa.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: Renault Group ja Global NCAP

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat