8.9.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mahindra XUV300 eli tarina siitä, kuinka SsangYong Tivolista tehtiin Intian turvallisin auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitä värikkäin ja väkirikkain Intia ei ole koskaan ollut mikään varsinainen liikenneturvallisuuden mallimaa. Ei ole kuitenkaan enää täysin tavatonta, että maasta tuleva auto yltää viiden tähden kolaritestitulokseen. SsangYong kuuluu niihin autonvalmistajiin, joille jotenkin mielellään soisi vähän paremmat myyntiluvut kuin mitä ne keräävät. Korean neljänneksi suurimmaksi automerkiksi tituleerattu SsangYong muistetaan täällä Euroopassa vuosien takaisesta maasturiyhteistyöstään Mercedes-Benzin kanssa sekä muutamista hieman mielenkiintoisella tavalla muotoilluista malleistaan, mukaan lukien ”maailman rumimmasta autosta” eli ensimmäisen polven Rodiuksesta, jonka merkki itsekin myönsi virallisessa kannanotossaan olevan ruma.SsangYong hapuili Daimler-yhteistyön jälkimainingeissa vuosien ajan löytämättä oikeaa reittiä menestyksen tielle. Lopulta eteen osui monenkirjavien suuryrityskuvioiden tuloksena intialainen Mahindra & Mahindra -konserni, joka osti itselleen SsangYong Motorin enemmistöosuuden kymmenisen vuotta sitten. Tästä alkoi merkin uusi tuleminen puhtaalta pöydältä. Ensimmäinen puhtaalta pöydältä lähtenyt automalli oli vuonna 2015 markkinoille tullut pieni katumaasturi Tivoli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIntian turvallisin autoSsangYongin emomerkki Mahindra otti aikanaan hyvän vastaanoton omilla markkina-alueillaan saaneen Tivolin oman pienen katumaasturinsa pohjaksi. Vuonna 2019 myyntiin tullut malli sai nimen XUV300, isompien, hyvinkin erihenkisten ja monilta osin eri vuosikymmenelle sijoittuvien ”sisarten” ollessa XUV500 ja -700. XUV300 sopii vain nipin napin tämän juttusarjan ideaan, sillä se on esikuvaansa verrattuna uuden nimen lisäksi saanut paikoin uutta peltiä, on perästään parikymmentä senttiä lyhyempi, hieman leveämpi ja alustasäädöiltään maastokykyisempi Intian vaihtelevia tieolosuhteita ajatellen. Sukunäkö sisarmallien välillä on silti huomattava, ja autot jakavat saman pohjaratkaisun sekä voimanlähteet. Saa luvan kelvata, onhan tarina kuitenkin kertomisen arvoinen.Hieman alle nelimetrinen Mahindra XUV300 on monilta tahoilta rankattu Intian turvallisimmaksi autoksi, tai ainakin turvallisimmaksi intialaiseksi autoksi, eikä varmastikaan syyttä. Global NCAP antoi sille kolaritestissään täydet viisi tähteä aikuismatkustajan osalta ja lastenkin osalta monen monituisiin vertailukohtiin nähden erinomaiset neljä. Eurooppaan suunnattu sisarmalli Tivoli keräsi hieman eri asioita painottavassa Euro NCAP -testissä kokonaisarvosanakseen neljä tähteä. Kontrasti on todellakin iso, kun huomioidaan, että esimerkiksi juuri Intiassa pyöreän nollan tähden tulokset Global NCAP-testeissä ovat melkein enemmän sääntö kuin poikkeus. Mahindra XUV300:a voidaan kuitenkin pitää melko pitkälle intialaisena autona.XUV300:n hinnat-alkaen -malli kustantaa Intian rupioista euroiksi muutettuna noin 9 tonnia. Siihen kuuluvat jo esimerkiksi levyjarrut neljällä pyörällä sekä sähköiset ikkunannostimet joka ruudulla. Noin 15 000 euron kohdalla (tämänhetkisellä valuuttakurssilla) pakettiin kuuluvat esimerkiksi robottivaihteisto, 300 Nm vääntävä moottori, sähköisesti avattava lasikattoikkuna, nahkaverhoilu, monitoimiohjauspyörä, tietoviihdejärjestelmä älypuhelinliitännöillä, seitsemän turvatyynyä sekä kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Tässähän ihan hämmästyy.Suurimmat eroavaisuudet Tivoliin nähden löytyvät perästä.Myös Tivolin isosisko Rexton on vahvasti Nimi muutettu -ainesta. Se sai vuonna 2018 intialaisen nimen Mahindra Alturas G4. Auto ei poikkea SsangYong -versiosta muun kuin valmistusmaan ja (useimmissa tapauksissa) oikeanpuoleisen ohjauksensa kautta. Tämän perusteella myös Tivolin ja Rextonin väliin sjoittuvasta Korandosta voisi olettaa nähtävän jossain vaiheessa intialaisen version.Mahindra EuroopassaJostakin syystä XUV300:a ei ainakaan vielä myydä Euroopassa. Mahindralla on nimittäin Italiassa majaansa pitävä Euroopan auto-osasto, joka markkinoi kolmea eri mallia useissa eteläisen Euroopan maissa. Kaiken järjen mukaan XUV300 kannattaisi ottaa mukaan tuontiohjelmaan.Mainitun myyntiedustuksen lisäksi Mahindra-konsernilla on muunlaisiakin, hieman yllättäviä yhteyksiä Eurooppaan. Tiedämme, että Mahindra on tuotantomäärältään maailman suurin traktorivalmistaja ja tiedämme myös, että traktorit ovat työkoneita. Niitä ovat myös metsäkoneet sekä leikkuupuimurit, joita valmistava suomalainen Sampo-Rosenlew Oy on Mahindra & Mahindran tytäryhtiö. Niin ikään toinen merkittävä suomalaisyritys, matkailupalveluja tuottava Holiday Club Resorts Oy edustaa intialaiskonsernia. Suomessa käytettävistä kulkuneuvoista Peugeotin kaksipyöräiset valmistetaan myös Mahindran hattu päässä.Automaailman isoista nimistä Mahidran talliin kuuluu nykyään italialainen muotoilustudio Pininfarina. Juuri sieltä kerrotaan liienneen apuja myös Tivolin/XUV300:n tuultahalkoviin linjoihin.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mahindra & MahindraLisää aiheestaNimi muutettu: Chery Amulet on tarina siitä, kuinka kiinalaiset tekevät vanhasta Seatista vaarallisen Nimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Kun Yhdysvalloissa ostat Toyota Yariksen, saat Mazda 2:nMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen