8.9.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mahindra XUV300 eli tarina siitä, kuinka SsangYong Tivolista tehtiin Intian turvallisin auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitä värikkäin ja väkirikkain Intia ei ole koskaan ollut mikään varsinainen liikenneturvallisuuden mallimaa. Ei ole kuitenkaan enää täysin tavatonta, että maasta tuleva auto yltää viiden tähden kolaritestitulokseen. SsangYong kuuluu niihin autonvalmistajiin, joille jotenkin mielellään soisi vähän paremmat myyntiluvut kuin mitä ne keräävät. Korean neljänneksi suurimmaksi automerkiksi tituleerattu SsangYong muistetaan täällä Euroopassa vuosien takaisesta maasturiyhteistyöstään Mercedes-Benzin kanssa sekä muutamista hieman mielenkiintoisella tavalla muotoilluista malleistaan, mukaan lukien ”maailman rumimmasta autosta” eli ensimmäisen polven Rodiuksesta, jonka merkki itsekin myönsi virallisessa kannanotossaan olevan ruma. SsangYong hapuili Daimler-yhteistyön jälkimainingeissa vuosien ajan löytämättä oikeaa reittiä menestyksen tielle. Lopulta eteen osui monenkirjavien suuryrityskuvioiden tuloksena intialainen Mahindra & Mahindra -konserni, joka osti itselleen SsangYong Motorin enemmistöosuuden kymmenisen vuotta sitten. Tästä alkoi merkin uusi tuleminen puhtaalta pöydältä. Ensimmäinen puhtaalta pöydältä lähtenyt automalli oli vuonna 2015 markkinoille tullut pieni katumaasturi Tivoli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Intian turvallisin auto SsangYongin emomerkki Mahindra otti aikanaan hyvän vastaanoton omilla markkina-alueillaan saaneen Tivolin oman pienen katumaasturinsa pohjaksi. Vuonna 2019 myyntiin tullut malli sai nimen XUV300, isompien, hyvinkin erihenkisten ja monilta osin eri vuosikymmenelle sijoittuvien ”sisarten” ollessa XUV500 ja -700. XUV300 sopii vain nipin napin tämän juttusarjan ideaan, sillä se on esikuvaansa verrattuna uuden nimen lisäksi saanut paikoin uutta peltiä, on perästään parikymmentä senttiä lyhyempi, hieman leveämpi ja alustasäädöiltään maastokykyisempi Intian vaihtelevia tieolosuhteita ajatellen. Sukunäkö sisarmallien välillä on silti huomattava, ja autot jakavat saman pohjaratkaisun sekä voimanlähteet. Saa luvan kelvata, onhan tarina kuitenkin kertomisen arvoinen. Hieman alle nelimetrinen Mahindra XUV300 on monilta tahoilta rankattu Intian turvallisimmaksi autoksi, tai ainakin turvallisimmaksi intialaiseksi autoksi, eikä varmastikaan syyttä. Global NCAP antoi sille kolaritestissään täydet viisi tähteä aikuismatkustajan osalta ja lastenkin osalta monen monituisiin vertailukohtiin nähden erinomaiset neljä. Eurooppaan suunnattu sisarmalli Tivoli keräsi hieman eri asioita painottavassa Euro NCAP -testissä kokonaisarvosanakseen neljä tähteä. Kontrasti on todellakin iso, kun huomioidaan, että esimerkiksi juuri Intiassa pyöreän nollan tähden tulokset Global NCAP-testeissä ovat melkein enemmän sääntö kuin poikkeus. Mahindra XUV300:a voidaan kuitenkin pitää melko pitkälle intialaisena autona. XUV300:n hinnat-alkaen -malli kustantaa Intian rupioista euroiksi muutettuna noin 9 tonnia. Siihen kuuluvat jo esimerkiksi levyjarrut neljällä pyörällä sekä sähköiset ikkunannostimet joka ruudulla. Noin 15 000 euron kohdalla (tämänhetkisellä valuuttakurssilla) pakettiin kuuluvat esimerkiksi robottivaihteisto, 300 Nm vääntävä moottori, sähköisesti avattava lasikattoikkuna, nahkaverhoilu, monitoimiohjauspyörä, tietoviihdejärjestelmä älypuhelinliitännöillä, seitsemän turvatyynyä sekä kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Tässähän ihan hämmästyy. Suurimmat eroavaisuudet Tivoliin nähden löytyvät perästä. Myös Tivolin isosisko Rexton on vahvasti Nimi muutettu -ainesta. Se sai vuonna 2018 intialaisen nimen Mahindra Alturas G4. Auto ei poikkea SsangYong -versiosta muun kuin valmistusmaan ja (useimmissa tapauksissa) oikeanpuoleisen ohjauksensa kautta. Tämän perusteella myös Tivolin ja Rextonin väliin sjoittuvasta Korandosta voisi olettaa nähtävän jossain vaiheessa intialaisen version. Mahindra Euroopassa Jostakin syystä XUV300:a ei ainakaan vielä myydä Euroopassa. Mahindralla on nimittäin Italiassa majaansa pitävä Euroopan auto-osasto, joka markkinoi kolmea eri mallia useissa eteläisen Euroopan maissa. Kaiken järjen mukaan XUV300 kannattaisi ottaa mukaan tuontiohjelmaan. Mainitun myyntiedustuksen lisäksi Mahindra-konsernilla on muunlaisiakin, hieman yllättäviä yhteyksiä Eurooppaan. Tiedämme, että Mahindra on tuotantomäärältään maailman suurin traktorivalmistaja ja tiedämme myös, että traktorit ovat työkoneita. Niitä ovat myös metsäkoneet sekä leikkuupuimurit, joita valmistava suomalainen Sampo-Rosenlew Oy on Mahindra & Mahindran tytäryhtiö. Niin ikään toinen merkittävä suomalaisyritys, matkailupalveluja tuottava Holiday Club Resorts Oy edustaa intialaiskonsernia. Suomessa käytettävistä kulkuneuvoista Peugeotin kaksipyöräiset valmistetaan myös Mahindran hattu päässä. Automaailman isoista nimistä Mahidran talliin kuuluu nykyään italialainen muotoilustudio Pininfarina. Juuri sieltä kerrotaan liienneen apuja myös Tivolin/XUV300:n tuultahalkoviin linjoihin. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mahindra & Mahindra Lisää aiheesta Nimi muutettu: Chery Amulet on tarina siitä, kuinka kiinalaiset tekevät vanhasta Seatista vaarallisen Nimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Kun Yhdysvalloissa ostat Toyota Yariksen, saat Mazda 2:n Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku