8.9.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mahindra XUV300 eli tarina siitä, kuinka SsangYong Tivolista tehtiin Intian turvallisin auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitä värikkäin ja väkirikkain Intia ei ole koskaan ollut mikään varsinainen liikenneturvallisuuden mallimaa. Ei ole kuitenkaan enää täysin tavatonta, että maasta tuleva auto yltää viiden tähden kolaritestitulokseen. SsangYong kuuluu niihin autonvalmistajiin, joille jotenkin mielellään soisi vähän paremmat myyntiluvut kuin mitä ne keräävät. Korean neljänneksi suurimmaksi automerkiksi tituleerattu SsangYong muistetaan täällä Euroopassa vuosien takaisesta maasturiyhteistyöstään Mercedes-Benzin kanssa sekä muutamista hieman mielenkiintoisella tavalla muotoilluista malleistaan, mukaan lukien ”maailman rumimmasta autosta” eli ensimmäisen polven Rodiuksesta, jonka merkki itsekin myönsi virallisessa kannanotossaan olevan ruma. SsangYong hapuili Daimler-yhteistyön jälkimainingeissa vuosien ajan löytämättä oikeaa reittiä menestyksen tielle. Lopulta eteen osui monenkirjavien suuryrityskuvioiden tuloksena intialainen Mahindra & Mahindra -konserni, joka osti itselleen SsangYong Motorin enemmistöosuuden kymmenisen vuotta sitten. Tästä alkoi merkin uusi tuleminen puhtaalta pöydältä. Ensimmäinen puhtaalta pöydältä lähtenyt automalli oli vuonna 2015 markkinoille tullut pieni katumaasturi Tivoli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Intian turvallisin auto SsangYongin emomerkki Mahindra otti aikanaan hyvän vastaanoton omilla markkina-alueillaan saaneen Tivolin oman pienen katumaasturinsa pohjaksi. Vuonna 2019 myyntiin tullut malli sai nimen XUV300, isompien, hyvinkin erihenkisten ja monilta osin eri vuosikymmenelle sijoittuvien ”sisarten” ollessa XUV500 ja -700. XUV300 sopii vain nipin napin tämän juttusarjan ideaan, sillä se on esikuvaansa verrattuna uuden nimen lisäksi saanut paikoin uutta peltiä, on perästään parikymmentä senttiä lyhyempi, hieman leveämpi ja alustasäädöiltään maastokykyisempi Intian vaihtelevia tieolosuhteita ajatellen. Sukunäkö sisarmallien välillä on silti huomattava, ja autot jakavat saman pohjaratkaisun sekä voimanlähteet. Saa luvan kelvata, onhan tarina kuitenkin kertomisen arvoinen. Hieman alle nelimetrinen Mahindra XUV300 on monilta tahoilta rankattu Intian turvallisimmaksi autoksi, tai ainakin turvallisimmaksi intialaiseksi autoksi, eikä varmastikaan syyttä. Global NCAP antoi sille kolaritestissään täydet viisi tähteä aikuismatkustajan osalta ja lastenkin osalta monen monituisiin vertailukohtiin nähden erinomaiset neljä. Eurooppaan suunnattu sisarmalli Tivoli keräsi hieman eri asioita painottavassa Euro NCAP -testissä kokonaisarvosanakseen neljä tähteä. Kontrasti on todellakin iso, kun huomioidaan, että esimerkiksi juuri Intiassa pyöreän nollan tähden tulokset Global NCAP-testeissä ovat melkein enemmän sääntö kuin poikkeus. Mahindra XUV300:a voidaan kuitenkin pitää melko pitkälle intialaisena autona. XUV300:n hinnat-alkaen -malli kustantaa Intian rupioista euroiksi muutettuna noin 9 tonnia. Siihen kuuluvat jo esimerkiksi levyjarrut neljällä pyörällä sekä sähköiset ikkunannostimet joka ruudulla. Noin 15 000 euron kohdalla (tämänhetkisellä valuuttakurssilla) pakettiin kuuluvat esimerkiksi robottivaihteisto, 300 Nm vääntävä moottori, sähköisesti avattava lasikattoikkuna, nahkaverhoilu, monitoimiohjauspyörä, tietoviihdejärjestelmä älypuhelinliitännöillä, seitsemän turvatyynyä sekä kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Tässähän ihan hämmästyy. Suurimmat eroavaisuudet Tivoliin nähden löytyvät perästä. Myös Tivolin isosisko Rexton on vahvasti Nimi muutettu -ainesta. Se sai vuonna 2018 intialaisen nimen Mahindra Alturas G4. Auto ei poikkea SsangYong -versiosta muun kuin valmistusmaan ja (useimmissa tapauksissa) oikeanpuoleisen ohjauksensa kautta. Tämän perusteella myös Tivolin ja Rextonin väliin sjoittuvasta Korandosta voisi olettaa nähtävän jossain vaiheessa intialaisen version. Mahindra Euroopassa Jostakin syystä XUV300:a ei ainakaan vielä myydä Euroopassa. Mahindralla on nimittäin Italiassa majaansa pitävä Euroopan auto-osasto, joka markkinoi kolmea eri mallia useissa eteläisen Euroopan maissa. Kaiken järjen mukaan XUV300 kannattaisi ottaa mukaan tuontiohjelmaan. Mainitun myyntiedustuksen lisäksi Mahindra-konsernilla on muunlaisiakin, hieman yllättäviä yhteyksiä Eurooppaan. Tiedämme, että Mahindra on tuotantomäärältään maailman suurin traktorivalmistaja ja tiedämme myös, että traktorit ovat työkoneita. Niitä ovat myös metsäkoneet sekä leikkuupuimurit, joita valmistava suomalainen Sampo-Rosenlew Oy on Mahindra & Mahindran tytäryhtiö. Niin ikään toinen merkittävä suomalaisyritys, matkailupalveluja tuottava Holiday Club Resorts Oy edustaa intialaiskonsernia. Suomessa käytettävistä kulkuneuvoista Peugeotin kaksipyöräiset valmistetaan myös Mahindran hattu päässä. Automaailman isoista nimistä Mahidran talliin kuuluu nykyään italialainen muotoilustudio Pininfarina. Juuri sieltä kerrotaan liienneen apuja myös Tivolin/XUV300:n tuultahalkoviin linjoihin. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mahindra & Mahindra Lisää aiheesta Nimi muutettu: Chery Amulet on tarina siitä, kuinka kiinalaiset tekevät vanhasta Seatista vaarallisen Nimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Kun Yhdysvalloissa ostat Toyota Yariksen, saat Mazda 2:n Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? – Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe