17.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: kesäautokauden avajaisiksi Cadillac XLR eli todellinen ”luksus-Vette” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cadillacin painos Chevrolet Corvette C6:sta painotti todellakin luksusta. Italialaisen muotitalon suunnittelema mittaritaulu, automaattivaihteisto ja adaptiivinen vakionopeudensäädin veivät ajatukset muualle kuin autourheiluun. Juttusarja siirtää tänään kellot kesäautokauteen. Tulevat viikot pitkälle tulevaan on varattu yksin kesäautoille, ja tästä lähtee käyntiin suorastaan tarunhohtoinen superautoputki, toinen toistaan hienompine helmineen. Kesäautokauden avaa hyvin kesäisen Chevrolet Corvetten lahja logonvaihtojen maailmaan. Corvetten kuudes sukupolvi nähtiin vuonna 2004. Edeltäjiensä tavoin kyseessä oli hyvin suorituskykypainotteinen ja räiskyvän näköinen urheiluauto. Luksusta painottavan Cadillacin oli siis erotuttava tästä tyylistä olemalla herraskainen luksuscruiseri, todellinen grand tourer. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Roadster ja samalla lippulaiva USA:n presidentinkin virka-auton toimittava Cadillac on maansa ykkösmerkki, ja sen ykkösmalli on tietysti koko maan ykkösauto. Vuonna 2004 tuotantoon edennyt Cadillac XLR oli vapaa-ajan ajoneuvon luonteestaan huolimatta hyvin lähellä tätä statusta. Tämä johtui ennen kaikkea edistyksellisestä tekniikasta sekä viimeisen päälle designista. Cadillac XLR oli Corvette-sisarestaan poiketen aina avomallinen, mutta toisaalta kova katto kiinni se näytti coupélta, aivan kuten vaikkapa Mercedeksen SLK. Chevrolet-sisarensa rinnalla Kentuckyn Bowling Greenin Corvette-tehtaassa valmistuneen XLR:n voi samanaikaisesti mieltää ulkonäöltä Cadillaciksi ja Corvette C6:n sisarmalliksi. Voimanlähteitään mallit eivät jakaneet keskenään, sillä XLR:ssä oli Corveten 6,2-litraisen V8:n sijaan 4,6-litrainen North Star -V8, joka oli tuttu useista muistakin lähinnä Cadillacin malleista. Jatkeena oli aina automaattivaihteisto, joko viisi- tai kuusiportaisena. Bulgarin tyylillä Italialaista eleganssia amerikkalaiseen urheiluautoon toi Bulgari-muotitalon suunnittelemat kojetaulun elementit. Myös eri tavalla muotoillut ja hyvin laadukkailla materiaaleilla verhoillut, sähkösäätöiset ja sekä ilmastoidut että lämmitetyt istuimet, kuten myös muun muassa puusomisteet erottivat XLR:n Corvetesta sisätilojen näkökulmasta. Teknologiapuolella XLR oli suorastaan edelläkävijä, sillä autoon tuli ennennäkemättömiä ajoavustinjärjestelmiä, päällimmäisenä adaptiivinen etäisyysvakionopeudensäädin ensi kertaa Cadillacissa. Myös adaptiivinen Magnetic Ride Control -jousitus sekä HUD-näyttö tekivät XLR:stä sekä edelläkävijän että luksusroadsterin. XLR-V V tarkoittaa Cadillac-kielellä voimaa, ja XLR:n tehoversiosta saatiin ensi kerran vihiä näyttävän kalliissa automainoksessa Super Bowl XXXIX:ssä vuonna 2005. Mekaanisesti ahdettu 4,4-litrainen versio tuotti XLR-V:ssä 330 kilowattia ja 560 newtonmetriä. Grand tourer kiihtyi näillä eväin nollasta sataan reilusti alle viidessä sekunnissa, ja rajoitin otti vastaan 250 km/h kohdalla. V:ssä oli siis lähes 100 kilowattia perusmallista XLR:ää enemmän tehoa, mutta hienostuneeseen ulkonäköön tämän ei annettu juurikaan vaikuttaa. Cadillac XLR jäi yhden sukupolven ihmeeksi, ja sen tuotanto lopetettiin jo vuonna 2009, neljä vuotta ennen Corvette C6:ta. Suoraa seuraajaa XLR ei saanut, mutta Cadillacin nykyisellä huippumallilla, CT5-V Blackwingillä on kuin onkin yhteistä Corvetten kanssa. Vauhtisedanin Vetten kanssa jakama 6,2-litrainen mekaanisesti ahdettu V8 nimittäin kasataan käsityönä Bowling Greenissä. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Cadillac, Car and Driver Kuvat: Cadillac Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Nimi muutettu: 50 vuotta täyttänyt Honda Civic laittoi parastaan – esittelyssä 2023 Acura Integra Nimi muutettu: Acadianin ja Beaumontin pienempi- ja isompilohkoiset kesäautot Kanadasta Nimi muutettu: Audi R8 ja muita Lamborghini-kaupan kylkiäisiä Nimi muutettu: Chrysler TC by Maserati – kun kaksi automaailman suuruutta saivat aikaan jotain jota myöhemmin katuivat Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: ääriään myöten ruotsalainen Cadillac BLS – ”Bit Like Saab” Nimi muutettu: Fiat 124 Spider ja Mazda MX-5 – kaksi upeaa roadsteria Nimi muutettu: Holden Monarosta riitti hauskuutta vientiin asti Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku