7.9.2022

Nimi muutettu: Sabra Sport – israelilaisen urheiluauton erikoinen tarina

Kun israelilainen Autocars ja brittiläinen Reliant ryhtyivät kehittämään yhteistä urheiluautoa, olivat tavoitteet korkealla ja pitkällä.

Todennäköisesti jokaisesta nykyautosta löytyy jotain israelilaisperäistä teknologiaa jossain muodossa. Silti maan oma autotuotanto on ainakin tähän asti ollut melko pienimuotoista. Siitä huolimatta, 50- ja 60-lukujen taitteessa sellaiset kotimaiset mallit, kuin Sussita ja Carmel, pärjäsivät erinomaisesti nuoren Israelin valtion kasvavilla automarkkinoilla. Mainituista automalleista vastasi Autocars Co., joka piti päämajaansa Haifan satamakaupungissa Israelin pohjoisosassa.

Omien autojensa kehitykseen ja valmistukseen Autocars sai tukea eräältä brittiläiseltä autonvalmistajalta, Reliant Motor Companylta, joka oli erityisen tunnettu lasikuitukoreistaan sekä kolmipyöräisistään. Tässä kohtaa on ohimennen mainittava BBC:n Top Gear -sarjan eräs vakiovitsi, kaatuileva Reliant Robin, jota oli todellisuudessa tuotannon puolelta peukaloitu komedian nimissä.

Kolmipyöräinen, vuosina 1973 - 2002 valmistettu Robin, oli kenties Reliantin tunnetuin ilmentymä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miehellä oli suunnitelma

Koska Reliant oli erikoistunut tarjoamaan suunnitteluapua ulkomaisille, aloitteleville automerkeille, ja oli jo tehnyt sitä myös Autocarsille, oli israelilaisvalmistajan perustajan ja toimitusjohtajan, Jitzhak Shubinskin, varmasti helppo mennä esittelemään ideansa kevyestä urheiluautosta Reliantin väelle vuonna 1960.

Reliant Sabren nimellä autoa valmistettiin vuoteen 1964 asti. Brittiversiota tarjottiin myöhemmin myös kuusisylinterisenä Sabre 6:na.

Hankkeen tuloksena oli Autocarsin ja Reliantin yhteistuotanto nimeltä Sabra, myöhemmin myös brittiläisittäin Sabre. Korina autossa oli Shubinskin ihailema Ashleyn lasikuitukori, jonka valmistajat yhdistivät Leslie Bellamyn alustaan. Kun tähän vielä lisättiin Ford Consulista lainattu 1,7-litrainen rivimoottori ja Austinin jarrut, alkoi englantilaiskiintiö olemaan tekniikan puolella aika täysi. Oli Sabrassa kyllä jotain italialaistakin, nimittäin Alfa Romeon takavalot. Lopputulos miellytti kaikkia osapuolia, erityisesti Jitzhak Shubinskiä, joka oli valmis kauppaamaan Sabra Sportia USA:n markkinoilla. Ensiesiintymisensä Amerikassa israelilainen urheiluauto teki New Yorkin autonäyttelyssä vuonna 1961.

Sabran nimi tarkoittaa "syntynyt Israelissa", erotuksena niistä juutalaisista, jotka ovat tulleet osaksi yhteiskuntaa maahanmuuton eli siis paluumuuton kautta. Sataa ensimmäistä lukuun ottamatta kaikki Sabrat olivat todella "sabroja". Sabra on toisaalta myös eräs meksikolainen kaktuslaji.

Loiva nousu, pehmeä lasku

Ensimmäiset 100 kappaletta Sabroja tuotettiin Reliantilla Englannissa, mutta niiden jälkeen kokoonpano siirrettiin Haifaan, jossa Sabrasta tuli virallisesti ensimmäinen (ja toistaiseksi ainoa) Israelin maaperällä valmistettu urheiluautomalli. Vähän yli puolet Sabroista valmistettiin Haifassa ilman esikokoonpanoa Britanniassa. Kova- ja avokattoisten Sabrojen tuotanto sai hiljalleen jatkua aina kesäkuun alkuun 1967 asti. Tuolloin Israel joutui ympäröivien valtojen hyökkäyksen kohteeksi. Vaikka sota typistyikin kuuden päivän sodaksi, kesti useampi vuosi ennen kuin viimeiset tehtaalle jääneet Sabrat valmistettiin loppuun, ja luovutettiin asiakkaille.

Sabra Sportin valmistusmääräksi jäi lopulta vain noin 400 yksilöä. Se oli varmasti vähemmän kuin mitä Jitzhak Shubinski oli alkujaan ajatellut. Sabrat ovat kuitenkin tänä päivänä keräilyharvinaisuuksia. Olemassa on vanhalla ja uudella mantereella suhteellisen paljon erinomaisessa kunnossa olevia yksilöitä, joiden hintapyynnit lähestyvät parhaimmillaan jopa sataa tonnia.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Petrolicious, Lane Motor Museum Kuvat: Autocars, Reliant

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat