27.1.2022 Ajoneuvot Nissan Micran seuraaja vain täyssähköinen – vaviskaa polttomoottorit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Micran seuraaja luopuu Euroopassa polttomoottoreista. Täyssähköinen kompakti Nissan lupaa pystyvänsä kilpailemaan polttomoottoriautojen kanssa. Entistä useammassa tapauksessa on aika heilutella hyvästejä polttomoottoreille. Ainakin Euroopassa Nissan Micran seuraaja tulee olemaan vain ja ainoastaan täyssähköinen. Asian vahvisti Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin tiedotustilaisuudessa Nissanin operatiivinen johtaja Ashwani Gupta, joten lähdettä voinee pitää luotettavana.Eurooppa on Nissanille jatkossakin tärkeä markkina, mutta Gupta kertoo sen myös muuttuvan hyvin nopeasti. Siksi he haluavat saada markkinoille peräti 15 uutta täyssähköistä mallia vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2030 Euroopassa myytävän malliston tulisi sitten jo olla 100 prosenttisesti sähköistetty.Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo esittelee CMFB-EV-perusrakennetta allianssin tiedotustilaisuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNissan Micran seuraaja on sähköautoNissanin allianssikumppani Renault on jo julkistanut kovinkin retrohenkisen Renault 5 -täyssähköauton. Se valmistetaan allianssin uudelle CMFB-EV-perusrakenteelle, kuten Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo ylpeänä tiedotustilaisuudessa muistutti.Samassa tilaisuudessa selvisi, että Nissanin uusi kompakti täyssähköauto tulee korvaamaan Euroopassa Micran. Se pohjautuu samalle perusrakenteelle Renaultin vitosen kanssa.Tilaisuudessa näytetyn lyhyen vihjailevan videoleikkeen perusteella autosta voi vetää ensimmäisiä johtopäätöksiä. Tuotteen tulee tunnistamaan Micraksi, mutta huomattavasti enemmän paluuna K12- ja K13-sukupolvien pyöreään muotokieleen.Ainoassa julkaistussa kuvassa on nähtävillä ajovalojen samaa pyöreyttä, vaikka mieleen tuleekin jo lähes moderni Mini. Sama soikea teema tulee toistumaan videon perusteella myös takavaloissa. Keulassa näytti olevan ajovalojen alla pystyt huomio- tai sumuvalot.Tiedotustilaisuudessa paljastettiin myös perusrakenteen sallivan jopa noin 400 kilometrin toimintamatka heti julkaisun yhteydessä. Se saavutetaan hieman yli 50 kilowattitunnin akustolla.Allianssi on hyvin luottavainen uuden perusrakenteen kilpailukyvyn suhteen. Se hyödyntää tehokkaasti CMFB-perusrakenteen osia, niiltä osin miltä täyssähköauto ei poikkea perinteisemmistä. Sille voidaan rakentaa noin 3,9 - 4,2 metriä pitkiä automalleja.Myös kustannussäästöjä on tiedossa. Uutuus tulee olemaan yli 30 prosenttia edullisempi valmistaa, kuin Renaultin tällä hetkellä myynnissä oleva täyssähköinen Zoe. Näin allianssi kehuu sähköauton kykenevän kilpailemaan ensimmäistä kertaa suoraan polttomoottoriautojen kanssa.Renault vastaa yhtiön puolella ohjelmistoista. He vihjailevat CMFB-EV-perusrakenteen tuovan mukanaan myös uutta tietoviihdejärjestelmän puolella.Nissan kertoo vastanneensa itse auton muotoilusta ja suunnittelusta. Tuleva Nissan Micran korvaaja tullaan kuitenkin valmistamaan Renaultin tehtaalla Ranskan pohjoisosassa.Uusi CMFB-EV-perusrakenne on luvattu vuodelle 2024, joka tarkoittaa ainakin Renault 5 -täyssähköautoa. Se on jo vahvistettu. Nissan ei vielä paljastanut Micran korvaajan julkaisuvuotta, mutta 2024 lienee näin ollen toistaiseksi paras arvaus.Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: Nissan, Nissan-Renault-Mitsubishi Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen