27.1.2022

Nissan Micran seuraaja vain täyssähköinen – vaviskaa polttomoottorit

Nissan Micran seuraaja 2024 – CMFB-EV

Nissan Micran seuraaja luopuu Euroopassa polttomoottoreista. Täyssähköinen kompakti Nissan lupaa pystyvänsä kilpailemaan polttomoottoriautojen kanssa.

Entistä useammassa tapauksessa on aika heilutella hyvästejä polttomoottoreille. Ainakin Euroopassa Nissan Micran seuraaja tulee olemaan vain ja ainoastaan täyssähköinen. Asian vahvisti Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin tiedotustilaisuudessa Nissanin operatiivinen johtaja Ashwani Gupta, joten lähdettä voinee pitää luotettavana.

Eurooppa on Nissanille jatkossakin tärkeä markkina, mutta Gupta kertoo sen myös muuttuvan hyvin nopeasti. Siksi he haluavat saada markkinoille peräti 15 uutta täyssähköistä mallia vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2030 Euroopassa myytävän malliston tulisi sitten jo olla 100 prosenttisesti sähköistetty.

Renault CEO Luca DE MEO – CMFB-EV – Renault-Nissan Alliance 2030
Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo esittelee CMFB-EV-perusrakennetta allianssin tiedotustilaisuudessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nissan Micran seuraaja on sähköauto

Nissanin allianssikumppani Renault on jo julkistanut kovinkin retrohenkisen Renault 5 -täyssähköauton. Se valmistetaan allianssin uudelle CMFB-EV-perusrakenteelle, kuten Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo ylpeänä tiedotustilaisuudessa muistutti.

Samassa tilaisuudessa selvisi, että Nissanin uusi kompakti täyssähköauto tulee korvaamaan Euroopassa Micran. Se pohjautuu samalle perusrakenteelle Renaultin vitosen kanssa.

Tilaisuudessa näytetyn lyhyen vihjailevan videoleikkeen perusteella autosta voi vetää ensimmäisiä johtopäätöksiä. Tuotteen tulee tunnistamaan Micraksi, mutta huomattavasti enemmän paluuna K12- ja K13-sukupolvien pyöreään muotokieleen.

Ainoassa julkaistussa kuvassa on nähtävillä ajovalojen samaa pyöreyttä, vaikka mieleen tuleekin jo lähes moderni Mini. Sama soikea teema tulee toistumaan videon perusteella myös takavaloissa. Keulassa näytti olevan ajovalojen alla pystyt huomio- tai sumuvalot.

Tiedotustilaisuudessa paljastettiin myös perusrakenteen sallivan jopa noin 400 kilometrin toimintamatka heti julkaisun yhteydessä. Se saavutetaan hieman yli 50 kilowattitunnin akustolla.

Allianssi on hyvin luottavainen uuden perusrakenteen kilpailukyvyn suhteen. Se hyödyntää tehokkaasti CMFB-perusrakenteen osia, niiltä osin miltä täyssähköauto ei poikkea perinteisemmistä. Sille voidaan rakentaa noin 3,9 - 4,2 metriä pitkiä automalleja.

Myös kustannussäästöjä on tiedossa. Uutuus tulee olemaan yli 30 prosenttia edullisempi valmistaa, kuin Renaultin tällä hetkellä myynnissä oleva täyssähköinen Zoe. Näin allianssi kehuu sähköauton kykenevän kilpailemaan ensimmäistä kertaa suoraan polttomoottoriautojen kanssa.

Renault vastaa yhtiön puolella ohjelmistoista. He vihjailevat CMFB-EV-perusrakenteen tuovan mukanaan myös uutta tietoviihdejärjestelmän puolella.

Nissan kertoo vastanneensa itse auton muotoilusta ja suunnittelusta. Tuleva Nissan Micran korvaaja tullaan kuitenkin valmistamaan Renaultin tehtaalla Ranskan pohjoisosassa.

Uusi CMFB-EV-perusrakenne on luvattu vuodelle 2024, joka tarkoittaa ainakin Renault 5 -täyssähköautoa. Se on jo vahvistettu. Nissan ei vielä paljastanut Micran korvaajan julkaisuvuotta, mutta 2024 lienee näin ollen toistaiseksi paras arvaus.

Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: Nissan, Nissan-Renault-Mitsubishi

Luetuimmat