3.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Micra Micra on vuodesta toiseen säilynyt yhtenä suomalaisten suosikkina pikkuautoissa. Vuonna 1983 se oli ensimmäinen japanilainen auto, joka vei Euroopassa vuoden auto-tittelin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Micran vahvuus on edelleen sen mainiot tilat hintaansa nähden. Ylellisyyttä saa nyt lisävarustelistalta aiempaa enemmän. Hyvää: tilat, perusmallien hinnat, moottori Huonoa: ajoasento, vaihteiston ja kytkinpolkimen yhteistoiminta, kumiseva äänimaailma Nissan Micra on vuodesta toiseen säilynyt yhtenä suomalaisten suosikkina pikkuautoissa. Vuonna 1983 se oli ensimmäinen japanilainen auto, joka vei Euroopassa vuoden auto-tittelin. Nykyinen malliversio, K13, esiteltiin vuonna 2010 ja se sai juuri nuorennusleikkauksen. Keula on kokonaan uusiksi muotoiltu, ja muista Nissaneista tuttu V-grilli on nyt Micrankin keulalla. Moottorivaihtoehdot säilyvät ennallaan. Samoin vaihteistoina on yhä joko viisivaihteinen manuaali tai CVT-vaihteisto. 12 840 euron hinnat alkaen -malli kulkee 1,2 litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin ja 80 hevosvoiman avulla. Koeajamamme, mekaanisesti ahdetun, 98 hevosvoimaisen ja niin ikään 1,2 litraisen bensiinimoottorin hinnat alkavat hieman alle 16 000 eurosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Personointi- ja älyvarusteita Yksilöllinen auton personointi lienee muodissa, sillä Nissan Juken ja Noten tapaan Micraakin voi nyt personoida eri värisin koripaneelein, vanteiden väreillä tai sisätilojen pisteosilla. Murtovarkaita lukuun ottamatta pikkuautoluokassa ei juuri ole nähty avaimetonta sisäänpääsyä, mutta Micraan se on saatavilla parhaimmalla Tekna-varustelutasolla. Samoin myös Nissan Connect-äänentoisto-, navigointi-, ja viestintäjärjestelmä. Googlen kanssa kehitettyyn järjestelmään voi bluetoothin avulla kytkeä matkapuhelimen. Pienen auton pysäköiminen on tehty aiempaakin helpommaksi, sillä pysäköintitutkan lisäksi autoon on saatavilla myös pysäköintitilan mittaavat tutkat. Teksti: Santeri Petrell Kuvat: Antti Hentinen ja Santeri Petrell Nissan Micra 1.2 DIG-S 5MT Acenta Hinta alkaen 12 840 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 710 € Ajoneuvovero 58 €/ v Moottori 1198cm³, bensiinimoottori, ahdin, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 72 kW (98 hv), 5600 r/min Vääntö 147 Nm (4400 r/min) Vääntö 147 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km 5,2 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 3825 mm, leveys 1665 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2450 mm Tavaratila: 265 l Omamassa: 1425 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?