3.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Micra Micra on vuodesta toiseen säilynyt yhtenä suomalaisten suosikkina pikkuautoissa. Vuonna 1983 se oli ensimmäinen japanilainen auto, joka vei Euroopassa vuoden auto-tittelin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Micran vahvuus on edelleen sen mainiot tilat hintaansa nähden. Ylellisyyttä saa nyt lisävarustelistalta aiempaa enemmän. Hyvää: tilat, perusmallien hinnat, moottori Huonoa: ajoasento, vaihteiston ja kytkinpolkimen yhteistoiminta, kumiseva äänimaailma Nissan Micra on vuodesta toiseen säilynyt yhtenä suomalaisten suosikkina pikkuautoissa. Vuonna 1983 se oli ensimmäinen japanilainen auto, joka vei Euroopassa vuoden auto-tittelin. Nykyinen malliversio, K13, esiteltiin vuonna 2010 ja se sai juuri nuorennusleikkauksen. Keula on kokonaan uusiksi muotoiltu, ja muista Nissaneista tuttu V-grilli on nyt Micrankin keulalla.Moottorivaihtoehdot säilyvät ennallaan. Samoin vaihteistoina on yhä joko viisivaihteinen manuaali tai CVT-vaihteisto. 12 840 euron hinnat alkaen -malli kulkee 1,2 litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin ja 80 hevosvoiman avulla. Koeajamamme, mekaanisesti ahdetun, 98 hevosvoimaisen ja niin ikään 1,2 litraisen bensiinimoottorin hinnat alkavat hieman alle 16 000 eurosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersonointi- ja älyvarusteitaYksilöllinen auton personointi lienee muodissa, sillä Nissan Juken ja Noten tapaan Micraakin voi nyt personoida eri värisin koripaneelein, vanteiden väreillä tai sisätilojen pisteosilla.Murtovarkaita lukuun ottamatta pikkuautoluokassa ei juuri ole nähty avaimetonta sisäänpääsyä, mutta Micraan se on saatavilla parhaimmalla Tekna-varustelutasolla. Samoin myös Nissan Connect-äänentoisto-, navigointi-, ja viestintäjärjestelmä. Googlen kanssa kehitettyyn järjestelmään voi bluetoothin avulla kytkeä matkapuhelimen.Pienen auton pysäköiminen on tehty aiempaakin helpommaksi, sillä pysäköintitutkan lisäksi autoon on saatavilla myös pysäköintitilan mittaavat tutkat.Teksti: Santeri Petrell Kuvat: Antti Hentinen ja Santeri Petrell Nissan Micra 1.2 DIG-S 5MT Acenta Hinta alkaen 12 840 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 710 € Ajoneuvovero 58 €/ v Moottori 1198cm³, bensiinimoottori, ahdin, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 72 kW (98 hv), 5600 r/min Vääntö 147 Nm (4400 r/min) Vääntö 147 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km 5,2 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 3825 mm, leveys 1665 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2450 mm Tavaratila: 265 l Omamassa: 1425 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?