30.1.2020

Nissanin suunnitelma: vähemmän ristiomistusta, enemmän yhteisprojekteja

Nissanin suunnitelma

Nissanin kulisseissa näkemys Renault-liittouman pelastamisesta on osittain päinvastainen Pariisin vastaavaan kanssa, mutta yhteisiäkin elementtejä löytyy.

Renault-Nissan-Mitsubishi-liittouma ei ole suinkaan ohi, sillä sekä Ranska että Japani etsivät keinoja liiton pelastamiseen. Perinteiseen tapaan keinot tosin tuntuvat olevan ainakin osin ristiriidassa.

Nissanin kulisseissa kuiskutellaan nyt suunnitelmasta, jossa Nissan ja Renault vähentäisivät keskeistä ristiomistustaan. Renault omistaa noin 43 prosenttia Nissanista täysin äänioikeuksin, kun taas Nissan omistaa Renaultista 15 prosenttia ilman äänioikeutta.

Omistusosuuksien vähentäminen vapauttaisi molemmille valmistajille kipeästi kaivattua kassavarantoa, jota tarvitaan muun muassa lukuisiin autoalan sähköistämishankkeisiin. Samalla se toisi Nissanille tunteen sen kaipaamasta vapaudesta, sillä Yokohaman johtokunnissa ollaan viime vuosina kauhisteltu liittouman yksipuolisuutta.

Ristiomistusten sijaan Nissanin suunnitelmassa keskityttäisiin yhteisiin teknologiainvestointeihin. Niiden avulla liittouman uskotaan vahvistuvan, vaikka keskinäiset omistukset vähenesivät.

Mahdolliset muutokset omistussuhteisiin vaativat kuitenkin Ranskan valtion hyväksynnän, sillä Ranska omistaa Renaultista 15 prosenttia ja valtio kannattaa liittouman jatkamista. Omistusten vähentäminen saattaa myös asettaa koko Renault-Nissan-Mitsubishi-littouman kyseenalaiseksi.

Mittavan omistuksensa ansiosta Renault sai viime vuonna noin 784 miljoonaa euroa osinkoa Nissanilta, joten osakkeiden myyminen olisi ainutkertainen tapahtuma saada rahallista hyötyä omistuksista. Toisaalta, Nissanin kattava säästökuuri merkitsee joka tapauksessa osingoista luopumista kuluvalta vuodelta.

Renaultin hallituksen puheenjohtaja Senard kommentoi viime viikolla Davosissa, että ristiomistusten vähentäminen ei ole liittoumalle prioriteetti. Hän kuitenkin peräänkuulutti yhteisiä projekteja ja yhteistä teknologiaa Nissanin tavoin.

Renaultin ja Nissanin liittouma ajautui kriisiin loppuvuodesta 2018, kun valtaistuinpeli johti molempia yhtiöitä luotsanneen Carlos Ghosnin pidätykseen Tokiossa. Ghosn on syyttänyt pidätyksestään avoimesti Nissania ja sen korostunutta isänmaallisuutta.

Lähde: Automotive News Kuva: Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat