24.1.2020

Renaultin Senard: Nissanin kanssa tärkeämpää tekniikka kuin omistuspohjan muuttaminen

Renault-Nissan-Mitsubishi

Renault ja Nissan pyrkivät korjaamaan liittoutumansa tekemällä enemmän yhteistyötä teknologian ja valmistamisen saralla. Hallituksen puheenjohtaja Senardin mukaan osakekaupat saavat odottaa.

Renault ja Nissan ovat avoimesti myöntäneet, että yhtiöiden ja Mitsubishin liittoutumassa on ongelmia. Kriisin lähtölaukauksena pidetään Renaultin suunnitelmia tuoda Nissan lähemmäs fuusiota. Suunnitelma oli voimissaan erityisesti molempia yhtiöitä hallinneen Carlos Ghosnin valtakaudella.

Renaultin hallituksen puheenjohtaja Jean-Dominique Senard on kuitenkin kommentoinut, että allianssin kannalta ei ole tärkeää jatkaa omistuspohjan muutoksia ja ristiomistusten kehittämistä. Nykyisellään Renault omistaa 43 prosenttia Nissanista, osakkeiden nauttiessa täysiä äänioikeuksia, Nissanin omistaessa vain 15 prosenttia Renaultista ilman äänioikeutta. Epäreilu omistuskuvio on ollut omiaan lietsomaan katkeruutta Nissanin leirissä.
– Se ei ole prioriteetti, Senard kommentoi uusia omistuskuvioita Bloombergille Sveitsin Davosissa.
– Mikään ei ole ikuista. Eräänä päivänä tulevaisuudessa, jos asiat rauhoittuvat ja tasapainottuvat, niin miksi ei? Se ei ole kuitenkaan prioriteetti, eikä se ole keskustelujen keskiössä, Senard luonnehti mahdollisuuksia kehittää omistussuhteita myöhemmin.
Senard antoi myös saman vastauksen kysyttäessä, pitäisikö Renaultin myydä Nissanin osakkeita.

Senard jatkoi, että sen sijaan Renault ja Nissan keskittyvät teolliseen yhteistyöhön teknologian ja autonvalmistamisen saralla. Tähän lukeutuvat myös yhteiset ponnistelut sähköistymisen saralla. Nissanin uuden johtajiston lisäksi Senard toivoi välien lämpenevän myös Renaultin lähipäivinä nimitettävän uuden toimitusjohtajan myötä. Sisäpiirihuhujen lisäksi myös VW-pomo Herbert Diess on kertonut, että Renaultin uusi toimitusjohtaja lienee Seatia luotsaava Luca de Meo.

Liittoutuman johtokunta kokoontuu tässä kuussa suunnitellakseen uusia yhteisiä projekteja, ja pyrkimyksenä on hakea investointeihin vaadittavia säästöjä yhdistämällä pohjalevyjä ja teknologiaa aiempaa voimakkaammin.

Samalla Senard teilasi huhut siitä, että Renault-Nissan-Mitsubishi-liittoon haettaisiin uusia jäseniä.

Lähde: Automotive News Kuva: Renault

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat