26.1.2022 Ajoneuvot Nokian Renkaat – uusi nastaton talvirengasperhe Hakkapeliitta R5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi kitkarengasperhe hyppää numeron yli mottonaan puhdasta turvallisuutta. Nokian Renkaat Hakkapeliitta R5 on tarjolla myös sähköautoihin ja SUV-malleihin. Kotimainen rengasvalmistajamme julkaisi juuri talven 2022 kitkarengasuutuudet. Uudet Nokian Renkaat Hakkapeliitta R5 -perheen nastattomat pohjoisten olosuhteiden talvirenkaat lupaavat jälleen hieman lisää pitoa liukkaille. Uutuuden mottona on ”Pure safety”, eli puhtaasti turvallinen rengas.Kehityksessä on keskitytty tiettyihin teemoihin. Näitä ovat tällä kertaa ympäristöystävällisyyden lisäksi talvipito erityisesti lumella ja jäällä, hiljaisuus sekä ajomukavuus. Samoin on huomioitu entistä vaihtelevampi talvi, jossa lämpötilat heiluvat paukkupakkasista aina noin +10 celsiusasteen tuntumaan.Samaan aikaan sähköautot, ladattavat hybridit ja kaikenlaiset SUV-luokan autot voimalinjasta riippumatta yleistyvät. Nämä ovat aiempaa raskaampia henkilöautoja, joka täytyy huomioida myös renkaan suunnittelussa. Siksi mallistossa on tarjolla myös Hakkapeliitta R5 SUV katumaastureihin ja crossovereihin sekä erikoisuutena Hakkapeliitta R5 EV sähköautoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNokian Renkaat Hakkapeliitta R5Kyseessä on valmistajansa pohjoismaisten nastattomien talvirenkaiden lippulaivatuote ja edeltäjien testimenestyksen myötä odotukset ovatkin korkealla. Valmistajan mainospuheet seuraavat tätä linjaa lupaamalla ”ennennäkemättömän jääpidon ja mukavuuden sekä ympäristöystävälliset ajo-ominaisuudet erityisesti Pohjoismaiden talveen”.Näitä tavoitellaan tarkan testauksen ja määrätietoisen tutkimuksen avulla saavutetuilla uudella pintakuviolla ja pitohiukkasten kaltaisilla innovaatioilla.– Tehtävämme on pitää kuljettaja ja matkustajat turvassa ja varmistaa ennustettava matka jokaisena talvipäivänä. Sää voi olla arvaamaton ja vaarallinen, mutta renkaat eivät saa olla. Jatkuva parantaminen sukupolvesta toiseen on juurtunut syvälle kehitysfilosofiaamme. Uudessa Hakkapeliitta R5:ssä olemme keskittyneet erityisesti ylivertaiseen talvipitoon ja hallittuun ajokäytökseen, jotka lisäävät ajomukavuutta ja minimoivat ympäristövaikutukset. Tuloksena on puhdasta ajonautintoa, kehuu Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Olli Seppälä.Pintakuvion Double Block Grip -muotoilu lisää peräti 40 prosenttia enemmän kuviopaloja olka-alueille ja välialueelle verrattuna edeltäjäänsä. Lisäyksen myötä kontaktialueella on 4 prosenttia enemmän pintaa koskettavaa kumia, minkä luvataan parantavan pitoa liukkailla pinnoilla.Ainutlaatuiset Arctic Grip Crystals -hiukkaset sen sijaan auttavat suorituskykyä jäällä. Kumisekoituksen mikroskooppiset hiukkaset toimivat valmistajansa mukaan kuin sisäänrakennetut nastat luomalla kumiin terävät ja kestävät pitosärmät. Hiukkaset tulevat esiin aina renkaan kuluessa.Lopputuloksena suorituskyvyn kerrotaan parantuneen jäällä ja lumella jopa 4 prosenttia edeltäjäänsä verrattuna. Moottorin rengastestit tulevat kyllä aikanaan mittaamaan suorituskyvyn kovimpia kilpailijoita vastaan.Alussa mainittiin myös hiljaisuus ja mukavuus. Rengasääntää on pyritty minimoimaan uudella Silent Touch -pintakuviolla. Valmistaja kertoo onnistuneensa leikkaamaan pois häiritsevimmät meluhuiput.Ympäristöystävällisyys liittyy osin renkaan valmistukseen ja toisaalta alhaiseen vierintävastukseen. Kevyesti rullaavan pintakuvion ja uuden Green Trace -sekoituksen ansiosta Hakkapeliitta R5:n vierintävastus on Nokian Renkaiden mukaan jopa 4,4 prosenttia pienempi kuin edeltäjällä ja jopa 15,5 prosenttia parempi kuin kilpailevien premium-renkaiden keskiarvo.Uudessa Hakkapeliitta R5 -tuotevalikoimassa on kattavasti yli 160 tuotetta ja se on saatavilla kokoluokissa 14–22 tuumaa, nopeusluokissa Q (160 km/h), R (170 km/h) ja T (190 km/h). Useimmissa tuotteissa on XL-merkintä osoituksena suurimmasta mahdollisesta kantavuudesta kyseisessä koossa.Valikoima tulee kuluttajien saataville syksyllä 2022. Päämarkkinoiksi kerrotaan Pohjoismaat, Venäjä ja Pohjois-Amerikka.Vahvistettu R5 SUVVastaavasti Hakkapeliitta R5 SUV on suunniteltu samalta pohjalta tehokkaiden ja suurten katumaastureiden ja crossovereiden tarpeisiin. Hakkapeliitta R5 SUV:ssä on samat turvallisuusominaisuudet ja nykyaikainen tekniikka kuin henkilöautomallissa, mutta se painottaa vakautta, lujuutta ja kulutuskestävyyttä suuria pyöräkuormia silmällä pitäen.Katumaastureille suunniteltu jäykkä kumisekoitus pyrkii varmistamaan turvallisen pidon ja vakaan ajokäytöksen. Hakkapeliitta R5 SUV:n vahva runkorakenne parantaa ajovakautta ja kestävyyttä.Talvisää tuo kuljettajille monia haasteita lumisista ja jäisistä teistä roudan aiheuttamiin suuriin halkeamiin ja kuoppiin. Kuten kaikissa muissakin Nokian Renkaiden SUV-tuotteissa, Hakkapeliitta R5 SUV -renkaissa on aramidikuiduilla vahvistetut Aramid Strong Sidewalls -sivuseinämät.Hiljaa ja taloudellisesti R5 EVHybridi- tai sähköauton renkaiden valinnassa arvostetaan vieläkin enemmän turvallisuuden lisäksi alhaista vierintävastusta ja melutasoa. Näihin toiveisiin Hakkapeliitta R5 EV pyrkii vastaamaan.– Sähköautot ovat hiljaisempia kuin perinteiset automallit, minkä vuoksi vähäinen rengasmelu on mukavuuskysymys. Olemme ottaneet Hakkapeliitta R5:n suunnittelussa valtavia edistysaskelia hiljaisissa ajo-ominaisuuksissa. Tämä on tärkeää, koska haluamme luoda kuljettajille rauhalliset olosuhteet auton sisällä ja pitää ympäristölle aiheutuvan melun mahdollisimman vähäisenä. Uusi Hakkapeliitta R5 EV on täydellinen rengas nykyaikaiseen sähköautoon, kertoo Nokian Renkaiden johtava insinööri Hannu Onnela.Hakkapeliitta R5 EV:n suunnittelussa Nokian Renkaat kiinnitti erityistä huomiota ääniaaltojen eristykseen. Vaikka henkilöautomallin äänitaso on jo alhainen, kaikkiin Hakkapeliitta R5 EV -kokoihin sisältyvä SilentDrive-teknologia lupaa nostaa ajomukavuuden huippuunsa. Alentunut äänitaso on saatu aikaan lisäämällä kerros akustista vaahtomuovia renkaan sisävuoraukseen.Sähköajoneuvoilla on yleensä suuremmat voimavarat kuin polttomoottoriautoilla, ja ne painavat enemmän. Tämä asettaa erityisvaatimuksia renkaille.Hakkapeliitta R5 EV omaa siksi vahvemman rakenteen ja pintaprofiilin. Tämä on suunniteltu kestämään suurta vääntömomenttia ja suuria pyöräkuormia.Vierintävastusta on pienennetty entisestään optimoimalla Green Trace -sekoitus erityisesti sähköautoja varten. Renkaan sivupinnan aerodynaaminen muotoilu minimoi ilmanvastuksen, kun kaikki merkinnät on upotettu. Vastaaviin premium-renkaisiin verrattuna Hakkapeliitta R5 mahdollistaa valmistajansa mukaan jopa 4,0 prosenttia pidemmän toimintasäteen.Teksti: Henri Posa, kuvat ja lähde: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen