26.1.2022 Ajoneuvot Nokian Renkaat – uusi nastaton talvirengasperhe Hakkapeliitta R5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi kitkarengasperhe hyppää numeron yli mottonaan puhdasta turvallisuutta. Nokian Renkaat Hakkapeliitta R5 on tarjolla myös sähköautoihin ja SUV-malleihin. Kotimainen rengasvalmistajamme julkaisi juuri talven 2022 kitkarengasuutuudet. Uudet Nokian Renkaat Hakkapeliitta R5 -perheen nastattomat pohjoisten olosuhteiden talvirenkaat lupaavat jälleen hieman lisää pitoa liukkaille. Uutuuden mottona on ”Pure safety”, eli puhtaasti turvallinen rengas. Kehityksessä on keskitytty tiettyihin teemoihin. Näitä ovat tällä kertaa ympäristöystävällisyyden lisäksi talvipito erityisesti lumella ja jäällä, hiljaisuus sekä ajomukavuus. Samoin on huomioitu entistä vaihtelevampi talvi, jossa lämpötilat heiluvat paukkupakkasista aina noin +10 celsiusasteen tuntumaan. Samaan aikaan sähköautot, ladattavat hybridit ja kaikenlaiset SUV-luokan autot voimalinjasta riippumatta yleistyvät. Nämä ovat aiempaa raskaampia henkilöautoja, joka täytyy huomioida myös renkaan suunnittelussa. Siksi mallistossa on tarjolla myös Hakkapeliitta R5 SUV katumaastureihin ja crossovereihin sekä erikoisuutena Hakkapeliitta R5 EV sähköautoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nokian Renkaat Hakkapeliitta R5 Kyseessä on valmistajansa pohjoismaisten nastattomien talvirenkaiden lippulaivatuote ja edeltäjien testimenestyksen myötä odotukset ovatkin korkealla. Valmistajan mainospuheet seuraavat tätä linjaa lupaamalla ”ennennäkemättömän jääpidon ja mukavuuden sekä ympäristöystävälliset ajo-ominaisuudet erityisesti Pohjoismaiden talveen”. Näitä tavoitellaan tarkan testauksen ja määrätietoisen tutkimuksen avulla saavutetuilla uudella pintakuviolla ja pitohiukkasten kaltaisilla innovaatioilla. – Tehtävämme on pitää kuljettaja ja matkustajat turvassa ja varmistaa ennustettava matka jokaisena talvipäivänä. Sää voi olla arvaamaton ja vaarallinen, mutta renkaat eivät saa olla. Jatkuva parantaminen sukupolvesta toiseen on juurtunut syvälle kehitysfilosofiaamme. Uudessa Hakkapeliitta R5:ssä olemme keskittyneet erityisesti ylivertaiseen talvipitoon ja hallittuun ajokäytökseen, jotka lisäävät ajomukavuutta ja minimoivat ympäristövaikutukset. Tuloksena on puhdasta ajonautintoa, kehuu Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Olli Seppälä. Pintakuvion Double Block Grip -muotoilu lisää peräti 40 prosenttia enemmän kuviopaloja olka-alueille ja välialueelle verrattuna edeltäjäänsä. Lisäyksen myötä kontaktialueella on 4 prosenttia enemmän pintaa koskettavaa kumia, minkä luvataan parantavan pitoa liukkailla pinnoilla. Ainutlaatuiset Arctic Grip Crystals -hiukkaset sen sijaan auttavat suorituskykyä jäällä. Kumisekoituksen mikroskooppiset hiukkaset toimivat valmistajansa mukaan kuin sisäänrakennetut nastat luomalla kumiin terävät ja kestävät pitosärmät. Hiukkaset tulevat esiin aina renkaan kuluessa. Lopputuloksena suorituskyvyn kerrotaan parantuneen jäällä ja lumella jopa 4 prosenttia edeltäjäänsä verrattuna. Moottorin rengastestit tulevat kyllä aikanaan mittaamaan suorituskyvyn kovimpia kilpailijoita vastaan. Alussa mainittiin myös hiljaisuus ja mukavuus. Rengasääntää on pyritty minimoimaan uudella Silent Touch -pintakuviolla. Valmistaja kertoo onnistuneensa leikkaamaan pois häiritsevimmät meluhuiput. Ympäristöystävällisyys liittyy osin renkaan valmistukseen ja toisaalta alhaiseen vierintävastukseen. Kevyesti rullaavan pintakuvion ja uuden Green Trace -sekoituksen ansiosta Hakkapeliitta R5:n vierintävastus on Nokian Renkaiden mukaan jopa 4,4 prosenttia pienempi kuin edeltäjällä ja jopa 15,5 prosenttia parempi kuin kilpailevien premium-renkaiden keskiarvo. Uudessa Hakkapeliitta R5 -tuotevalikoimassa on kattavasti yli 160 tuotetta ja se on saatavilla kokoluokissa 14–22 tuumaa, nopeusluokissa Q (160 km/h), R (170 km/h) ja T (190 km/h). Useimmissa tuotteissa on XL-merkintä osoituksena suurimmasta mahdollisesta kantavuudesta kyseisessä koossa. Valikoima tulee kuluttajien saataville syksyllä 2022. Päämarkkinoiksi kerrotaan Pohjoismaat, Venäjä ja Pohjois-Amerikka. Vahvistettu R5 SUV Vastaavasti Hakkapeliitta R5 SUV on suunniteltu samalta pohjalta tehokkaiden ja suurten katumaastureiden ja crossovereiden tarpeisiin. Hakkapeliitta R5 SUV:ssä on samat turvallisuusominaisuudet ja nykyaikainen tekniikka kuin henkilöautomallissa, mutta se painottaa vakautta, lujuutta ja kulutuskestävyyttä suuria pyöräkuormia silmällä pitäen. Katumaastureille suunniteltu jäykkä kumisekoitus pyrkii varmistamaan turvallisen pidon ja vakaan ajokäytöksen. Hakkapeliitta R5 SUV:n vahva runkorakenne parantaa ajovakautta ja kestävyyttä. Talvisää tuo kuljettajille monia haasteita lumisista ja jäisistä teistä roudan aiheuttamiin suuriin halkeamiin ja kuoppiin. Kuten kaikissa muissakin Nokian Renkaiden SUV-tuotteissa, Hakkapeliitta R5 SUV -renkaissa on aramidikuiduilla vahvistetut Aramid Strong Sidewalls -sivuseinämät. Hiljaa ja taloudellisesti R5 EV Hybridi- tai sähköauton renkaiden valinnassa arvostetaan vieläkin enemmän turvallisuuden lisäksi alhaista vierintävastusta ja melutasoa. Näihin toiveisiin Hakkapeliitta R5 EV pyrkii vastaamaan. – Sähköautot ovat hiljaisempia kuin perinteiset automallit, minkä vuoksi vähäinen rengasmelu on mukavuuskysymys. Olemme ottaneet Hakkapeliitta R5:n suunnittelussa valtavia edistysaskelia hiljaisissa ajo-ominaisuuksissa. Tämä on tärkeää, koska haluamme luoda kuljettajille rauhalliset olosuhteet auton sisällä ja pitää ympäristölle aiheutuvan melun mahdollisimman vähäisenä. Uusi Hakkapeliitta R5 EV on täydellinen rengas nykyaikaiseen sähköautoon, kertoo Nokian Renkaiden johtava insinööri Hannu Onnela. Hakkapeliitta R5 EV:n suunnittelussa Nokian Renkaat kiinnitti erityistä huomiota ääniaaltojen eristykseen. Vaikka henkilöautomallin äänitaso on jo alhainen, kaikkiin Hakkapeliitta R5 EV -kokoihin sisältyvä SilentDrive-teknologia lupaa nostaa ajomukavuuden huippuunsa. Alentunut äänitaso on saatu aikaan lisäämällä kerros akustista vaahtomuovia renkaan sisävuoraukseen. Sähköajoneuvoilla on yleensä suuremmat voimavarat kuin polttomoottoriautoilla, ja ne painavat enemmän. Tämä asettaa erityisvaatimuksia renkaille. Hakkapeliitta R5 EV omaa siksi vahvemman rakenteen ja pintaprofiilin. Tämä on suunniteltu kestämään suurta vääntömomenttia ja suuria pyöräkuormia. Vierintävastusta on pienennetty entisestään optimoimalla Green Trace -sekoitus erityisesti sähköautoja varten. Renkaan sivupinnan aerodynaaminen muotoilu minimoi ilmanvastuksen, kun kaikki merkinnät on upotettu. Vastaaviin premium-renkaisiin verrattuna Hakkapeliitta R5 mahdollistaa valmistajansa mukaan jopa 4,0 prosenttia pidemmän toimintasäteen. Teksti: Henri Posa, kuvat ja lähde: Nokian Renkaat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe