29.10.2020

Nyt on kojelaudalla leveyttä! – Uusi BMW R 1250 RT

BMW R 1250 RT

BMW tuo autopuolelta moottoripyöriinsä adaptiivisen vakionopeussäätimen sekä mittariston tilalle ”kojelaudan”.

Reise/Tourer eli RT on ollut saksalaisten synonyymi matkamoottoripyörälle jo yli 40 vuoden ajan. Mainetta ylläpitääkseen BMW päivittää ensi kaudeksi R 1250 RT -mallin, jonka edellinen uudistus tehtiin vain kaksi vuotta sitten.

BMW R 1250 RT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennätysleveä mittaristo

R 1250 RT:n ulkonäköä on terävöitetty, mutta suurimmat muutokset koskevat tekniikkaa. ABS Pro -yhdistelmäjarrujärjestelmä on nyt vakiovarusteena. Niin jarrukahvan kuin jarrupolkimen käyttökin vaikuttaa molempiin jarruihin. Järjestelmä huomioi pyörän sivuttaiskallistuksen ja optimoi myös jarrutustehoa etu- ja takapyörän kesken.

Keulan ilmettä uudistavat led-ajovalot yhdessä aerodynaamisesti paremman muotoilun kanssa. BMW:n jo aikaisemmin isosta koostaan ja hyvästä luettavuudestaan tunnettu 6,5 tuuman TFT-näyttö on saanut väistyä uuden peräti 10,25-tuumaisen TFT-näytön tieltä. Selvästi suuremman leveyden ansiosta enää ei tarvita erillistä navigaationäyttöä, vaan samassa paneelissa voidaan esittää sekä perinteiset mittaristonäytöt että karttanäyttö. Mittariston sijaan onkin loogisempaa puhua kojetaulusta, sillä näytön leveyden ansiosta kuljettajan edessä on automainen näkymä.

BMW R 1250 RT

Dynaaminen vai adaptiivinen?

Dynaaminen vakionopeussäädin kuuluu vakiovarustukseen. Dynaaminen tarkoittaa, että haluttu nopeus säilyy myös alamäessä, vaikka moottorijarrutus ei riittäisi vauhdin hillitsemiseen. Tällöin järjestelmä aktivoi yhdistelmäjarrun huolehtimaan halutun nopeuden säilymisestä. Lisävarusteena on tarjolla adaptiivinen vakionopeussäädin, jossa tutkajärjestelmä estää ajautumasta liian lähelle edellä ajavaa ajoneuvoa. Vakiovarustukseen on lisätty perinteisten Road- ja Rain-ajosetusten lisäksi Eco-asetus, joka auttaa optimoimaan polttoaineen kulutusta matka-ajossa.

Lisävarustelista on BMW:lle ominaiseen tapaan mittava; mm. dynaaminen MSR-moottorijarrun säätö, Dynamic- ja Dynamic Pro -ajoasetukset, adaptiiviset kaarreajovalot, älypuhelimen liitettävyys, sähköinen jousituksen säätö kuormantunnistuksella, uusi kehittyneempi audiojärjestelmä, automaattinen hätäpuhelujärjestelmä sekä mäkilähtöavustimen Pro-versio.

BMW R 1250 RT

Moottoritekniikka täyttää Euro 5 -vaatimukset ja tekniset tiedot ovat ennallaan. Kaksisylinterisessä boxermoottorissa on ShiftCam-järjestelmä, jossa venttiilien ajoitus sekä imuventtiilin nosto muuttuvat kierrosluvun mukaan. Tehoa 1254-kuutioinen moottori tuottaa 136 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla muhkeat 143 newtonmetriä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Luetuimmat